یک دهم شرکت کنندگان آزمون وکالت گزینش می شود
یک دهم شرکت کنندگان آزمون وکالت گزینش می شود
مرکز وکلای قوه قضاییه آزمون کارآموزی وکالت 1402 را با شرکت حدود 105 هزار متقاضی برگزار کرد که 51 هزار نفر از این تعداد زن و 54 هزار نفر هم مرد هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، مرکز وکلای قوه قضاییه آزمون کارآموزی وکالت ۱۴۰۲ را با شرکت حدود ۱۰۵ هزار متقاضی برگزار کرد که ۵۱ هزار نفر از این تعداد زن و ۵۴ هزار نفر هم مرد هستند.

حسن عبدلیا‌ن‌پور؛ رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه اعلام کرده است که این مرکز با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور تا ۲ ماه آینده نتایج آزمون وکالت ۱۴۰۲ را منتشر خواهد کرد.

همچنین به‌گفته بهزاد پورسید؛ معاون حقوقی قوه قضاییه، تعداد نهایی پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ مرکز وکلای قوه قضاییه بین ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار تن خواهد بود.

این تعداد قبولی با توجه به تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار ممکن شده است. ماده ۵ این قانون که اسفند ۱۴۰۰ تصویب و اردیبهشت ۱۴۰۱ تأیید و ابلاغ شده است می‌گوید: “کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ­ قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به‌عنوان پذیرفته‌شده، جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می‌گردند.”

بر این اساس تعیین ظرفیت استانی برای پذیرش کارآموزان وکالت حذف و صلاحیت علمی جایگزین آن شد.

تا پیش از اجرای قانون تسهیل هر یک از کانون‌های وکلای دادگستری یا مرکز وکلای قوه قضاییه حدود ۲ تا ۳ هزار کارآموز وکالت جذب می‌کردند.

از حاشیه‌های آزمون روز گذشته مرکز وکلای قوه قضاییه، خرابی و خاموشی وسایل سرمایشی هنگام برگزاری آزمون وکالت در دانشگاه خلیج فارس بندرعباس بود که به تشکیل پرونده قضایی برای دو‌ مسئول این دانشگاه منجر شد.

مهدی مهرانگیز؛ رئیس‌کل دادگستری استان بوشهر دراین‌باره گفت: به‌منظور نظارت بر روند برگزاری آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه در دانشگاه خلیج فارس بوشهر که به‌عنوان حوزه امتحانی انتخاب شده بود، حاضر شدم که مشاهده شد تمام سیستم‌های سرمایشی این حوزه امتحانی خراب و خاموش هستند که موجب اعتراض داوطلبان شد. با دستور قضایی برای معاون آموزشی و رئیس دانشگاه، پرونده کیفری تشکیل شد و مقرر شد با قرار نظارت قضایی وضعیت موجود اصلاح شود.

همچنین با دستور قضایی، سازمان سنجش موظف شد تمام وجوه دریافتی از داوطلبانی را که در دانشگاه خلیج فارس آزمون وکالت دادند، به حساب آنها برگرداند.

انتهای خبر/

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران