گزارش/روزانه ۵۰ میلیون تومان به جیب کم فروشان ماسه می رود!/سازمان صمت و تعزیرات اردبیل چرا ورود نمی کند؟
گزارش/روزانه ۵۰ میلیون تومان به جیب کم فروشان ماسه می رود!/سازمان صمت و تعزیرات اردبیل چرا ورود نمی کند؟
معادن و شرکت 11 گانه ماسه واقع در محور نیر و روستای شیران آشکارا کم فروشی می کنند و هیچ متولی برخوردی نمی کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، پلیس راه اردبیل – سرعین امروز یک شنبه یازدهم خرداد ماه چندین دستگاه کامیون و کمپرسی حامل ماسه را متوقف کرده بود.

خبرنگار ما در مصاحبه با رانندگان این ماشین آلات که بار آنها ماسه خیس! بود علت توقف را جویا شد که اظهار کردند: در مبدا بارزنی ماسه یا شن در معادن، بصورت خیس و همراه با آب، ماسه را بارمی زنند که جاری شدن آب همراه ماسه در محورها و یا روی خودروهای عبوری علت توقیف ماشین های سنگین شده است.

تعدادی از این رانندگان تصریح کردند: جریمه احتمالی تخلفات کامیون های حامل بار ماسه توسط صاحبان معادن به رانندگان پرداخت می گردد!.

به دنبال این موضوع خبرنگار ما در گفتگوی اختصاصی با سرهنگ فخرالدین اصغری فرمانده پلیس راه اردبیل – سرعین علت اصلی توقیف این کامیون های باری را جویا شد، که وی گفت: این وسایط باری سنگین به جهت تخلفات ترافیکی از جمله؛ ایجاد حادثه احتمالی ناشی از ریزش سنگ ریزه به همراه آب در جاده برروی اسفالت و روی شیشه خودروهای پشت سر، تخریب روکش آسفالت به جهت وجود املاح موجود در آب معادن، اخلال در ترافیک محورهای مواصلاتی توقیف شده اند که اعمال قانون خواهند شد.

وی افزود: بعد از توقف این وسایل باری کاشف به عمل آمد که حدود سه تن  آب همراه ماسه ها وجود دارد!.

 

با پیگیری خبرنگار ما آشکار شد که؛ روزانه بالغ بر ۳۰۰ دستگاه باری ۱۵ تنی بار ماسه، از معادن ۱۱ گانه واقع در محور نیر حوالی روستای شیران به اردیبل و نقاط دیگر منتقل می شود که نزدیک ۳ تن در هر کامیون باری؛ آب همراه ماسه ها بوده! که بدون خشک شدن آن و تخلیه آب، بار زنی! و بعد از توزین و فاکتور نویسی آب موجود را به قیمت هر تن ماسه ( حدودا ۵۶ هزار تومان ) به خریدار می فروشند.

با حساب سرانگشتی می توان متوجه شد؛ با عبور روزانه تعداد  ۳۰۰ کامیون ( به گفته پلیس راه ) حامل ماسه عبوری از این محور و با احتساب حدودی سه تن آب در هر کامیون و فروش آن به قیمت ماسه ( ۵۶ هزار تومان) بالغ بر ۵۰ میلیون تومان به جیب صاحبان معادن و شرکت های ماسه سرازیر می شود! و این اقدام مصداق بارز کم فروشی و یا گران فروشی می باشد! که متولی برخورد این تخلف و جرم، سازمانهای؛ تعزیرات حکومتی و صنعت و معدن و تجارت استان اردبیل است.

برداشت ماسه در برخی معدن ماسه تا ۹متر هم رفته که محیط زیست و آب و فاضلاب دراین باره توضیحی در اختیار رسانه ها قرار نداده اند.

این درحالی است که بگفته فرمانده پلیس راه اردبیل – سرعین علاوه بر توقف و اعمال قانون با این ماشین الات سنگین این روال همچنان ادامه دارد!.

” این روال که به رویه عادی و طبیعی تبدیل شده، مسبوق به سابقه بوده و در این سالهای گذشته هیچ برخورد یا پلمپی از سوی سازمانهای ناظر بر این جرم و تخلف که علاوه بر دو سازمان اشاره شده؛ شامل محیط زیست و آب و فاضلاب را نیز می شود؛ در قبال معادن ۱۱ گانه ماسه واقع در محور نیر و حوالی روستای شیران صورت نگرفته است!؟.

گزارش از خبرنگار آذرسلام/

انتهای خبر/