“سفیدک دروغین” سال ۷۶ پنج هزار هکتار را از بین برد/الودگی بیش ۴۰درصد مزارع استان اردبیل
“سفیدک دروغین” سال ۷۶ پنج هزار هکتار را از بین برد/الودگی بیش ۴۰درصد مزارع استان اردبیل
آفت سفیدک دروغین در کمین مزارع سیب زمینی اردبیل است.

به گزارش آذرسلام به نقل از ایرنا، کسری شریفی روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به شیوع بیماری سفید دروغین در مزارع سیب زمینی اردبیل اظهار کرد: امسال بخش زیادی از مزارع سیب زمینی اردبیل در معرض این بیماری است و بیش از ۴۰ درصد مزارع به صورت لکه ای آلوده به بیماری سفید دروغین شده است.

محقق و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور با اشاره به سابقه این بیماری در کشور افزود: این بیماری در سال ۱۳۷۶ مزارع سیب زمینی شیوع یافت و در آن زمان بیش از پنج هزار هکتار از مزراع سیب زمینی در اثر سفیدک دروغین از بین رفت البته در آن زمان آمادگی لازم برای پیشگیری از این بیماری در دستگاه‌های متولی وجود نداشت ولی با توجه به آگاهی سیب زمینی کاران بخشی از مزارع از آسیب جدی سفیدک دروغین در امان ماند.

شریفی منشاء این بیماری در مزارع سیب زمینی را منطقه آبی بیگلوی نمین اعلام کرد و گفت: سفیدک دروغین از مزارع سیب زمینی آبی بیگلو شروع شده و به دیگر مناطق سرایت کرده و لازم است کشاورزان به طور مستمر زمین‌های خود را پایش کرده و در صورت مشاهده آلودگی سیب زمینی به سفیدک دروغین نسبت به پیشگیری و سمپاشی مزارع اقدام کنند.

 

وی اظهار کرد: امسال نوع این بیماری نسبت به بیماری سال‌های گذشته در مزارع سیب زمینی متفاوت است چرا که قبلا از مرداد ماه این بیماری شیوع پبدا می‌کرد ولی امسال به خاطر تغییرات اقلیمی و رطوبت بالای خاک از اوایل خرداد ماه سفیدک دروغین در برخی از مزارع سیب زمینی اردبیل مشاهده شده است.

محقق و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور با بیان اینکه در شرایط فعلی یکی از راهکارهای پیشگیری از این نوع بیماری روش کنترل شیمیایی است، گفت: تا زمانی که رطوبت زمین در حد بالایی قرار دارد این نوع بیماری در مزراع تکثیر می‌شود و ضروری است کشاورزان از سم‌های آفت کش در مزارع استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند در استان اردبیل وضعیت بیماری سفیدک دروغین پیش رونده نیست ولی با توجه به بارش‌های اخیر احتمال تکثیر و شیوع آن در مزراع سیب زمینی بیشتر است.

شریفی درباره دلایل اصلی شیوع این بیماری در مزارع سیب زمینی گفت: تغییرات اقلیمی، رطوبت بالا و رعایت نکردن زمان کشت محصول از دلایل اصلی شیوع سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی است و محصول سیب‌زمینی که بصورت زود هنگام کشت شده بیشتر و محصولی که دیرهنگام کشت گردیده کمتر به این بیماری مبتلا می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شناخت از مکانیزم دفاعی برای پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت است و در صورت عدم پیشگیری ، در اثر رطوبت بالا بیشتر برگ‌ها و حتی ساقه‌ها ناشی از این بیماری از بین می‌رود.

شریفی با بیان اینکه این بیماری یک نوع قارچ و شبیه به قارچ است، افزود: وصیه ما این است که کشاورزان در هنگام کشت این محصول، فاصله کشت و فاصله ردیف‌ها را رعایت کرده و در صورت شیوع این نوع بیماری در مزارع از کودهای مخصوص استفاده کنند.

محقق و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور اظهار کرد: این نوع بیماری مسری بوده و از طریق باد و بارندگی در مزراع سیب زمینی تشدید می‌شود و بیشتر مناطق مرطوب از جمله اردبیل، گلستان، مازندران، حاشیه خلیج فارس، دزفول و جنوب کرمان دیده می‌شود.

رقم آگریا در مقابل سفیدک دروغین نیمه حساس است

سفیدک دروغین مسری بوده و از طریق باد و بارندگی در مزارع تشدید می‌شود . این بیماری بیشتر مناطق مرطوب از جمله اردبیل، گلستان، مازندران، حاشیه خلیج فارس، دزفول و جنوب کرمان دیده می‌شود.

شریفی با اشاره به ارقام مقاوم سیب زمینی در برابر سفیدک دروغین افزود: ارقام مقاوم در برابر این بیماری وجود ندارد ولی به نظر می‌رسد ارقام آگرویای اردبیل نسبت به این نوع بیماری نیمه حساس باشد.

وی ضمن توصیه به سیب زمینی کاران اردبیل افزود: توصیه ما این است که کشاورزان از روش کنترل شیمیایی، سموم ثبت شده و استاندارد استفاده کرده و از مصرف سموم غیر استاندارد در مزارع خود داری کنند .

این پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: ۶ نوع قارچ کش برای مبارزه با این نوع بیماری شناسایی شده که در گذشته هم در مزارع مازنداران مورد استفاده قرار گرفته و در این مرحله هم سه مورد سم مفید اکویشن پرو، متالاکسیل و سیموکسانیل برای مبارزه با ابن بیماری معرفی شده است.

شریفی تاکید کرد: کشاورزان لازم است مداوم در مزارع خود حضور یافته و در صورت مشاهده بیماری سفیدک دروغین اقدام به سمپاشی مزارع نمایند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با تولید حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی معادل ۲۰ درصد تولید این محصول ایران، مهمترین قطب تولید سیب زمینی در کشور محسوب می‌شود.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد و سیب زمینی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

انتهای خبر/

  • منبع خبر : ایرنا