با مجرمین حرفه ای و سابقه دار در جرایم سایبری مواجهیم/مردم سواد رسانه ای را جدی بگیرند
با مجرمین حرفه ای و سابقه دار در جرایم سایبری مواجهیم/مردم سواد رسانه ای را جدی بگیرند
سرهنگ علی قهرمانی طالع رییس پلیس فتا اردبیل اعتمادبیجا و عدم سواد رسانه را مهمترین علت کلاهبرداری اینترنتی برشمرد.

 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام اردبیل، سرهنگ علی قهرمان طالع رئیس  پلیس فتا نیروی انتظامی استان اردبیل، در نشست خبری صبح امروز با خبرنگاران اظهار داشت: وقوع جرایم فضای اینترنتی در ۸ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشت این درحالی است که نرخ کشف جرایم بالاتر شاخص اعلامی فراجا بود.

سرهنگ قهرمانی طالع افزود: از بین مجرمین دستگیر شده ۲۳۱ متهم مرد و ۷۶ متهم از قشر زنان است که جرایم ارتکابی به ترتیب فراوانی برداشت غیرمجاز و برداشت‌های اینترنتی، کلاهبرداری‌های از راه رایانه‌ و هتک حیثیت و نشر اکاذیب بوده است.

رییس پلیس فتا برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی را ۳۷ درصد، کلاهبرداری‌های رایانه ۲۲ درصد جرایم و هتک حیثیت و نشر اکاذیب را ۲۰ درصد و سایر جرایم سایبری را ۲۱ درصد برشمرد.

معاونت پلیس فتا نیروی انتظامی استان اردبیل با بیان اینکه بالای ۹۰درصد جرایم شرط بندی و قمار کشف شده، افزود: این معاونت با رصد جرایم فضای مجازی در هر حوزه ای با جدیت و قاطعیت برخورد می کنند و فضای مجازی آرام و امنی را ایجاد می کنند.

وی بیان کرد: امسال در یکی از پرونده‌ها با تلاش شبانه‌روزی کارآگاهان پلیس فتای استان مبلغ ۴۵ میلیارد ریال در کمتر از ۲۴ ساعت از حساب متعلق به کلاهبرداران به حساب مالباختگان عودت داده شد.

سرهنگ قهرمانی طالع رئیس پلیس فتا استان اردبیل از بازداشت تعداد ۱۳ نفر کلاهبردار مجرم در حوزه رسید ساز جعلی و از کشف۷میلیارد ریال ارز دیجیتال از یک باند صرافی ارز دیجیتال بنام بیم: خبر داد.

سرهنگ قهرمان طالع همچنین از دستگیری و رسانه ای شدن ملی باند اسکیمر در استان خبر داد و افزود: این باند ۶ نفره سازمان یافته از ۵ نفر مرد و یک نفر زن بودند که، بیش از ۸۰ میلیارد ریال از طریق کپی کارت بانکی افراد کلاهبرداری کرده بودند.

قهرمانی با اشاره به ظرفیت سنتی مذهبی و معنوی بالای اجتماعی استان آن را سرمایه بی نظیر و قابل بهره برداری دانست اما افزود: با ظهور جرایم پیچیده و حرفه ای اینترنتی و سایبری باید اول از صحت و سقم موضوع از طریق دانش و آگاهی سواد رسانه ای و اینترنتی همچنین با استعلام تلفنی یا پیامکی از انتقال  و یا واریز وجه اطمینان حاصل کرد و به راحتی نباید اعتماد و تایید کرد.

او، موضوع سامانه ثنا، سهام عدالت و سوئ استفاده از تبلیغات برنده شدن در قرعه کشی رادیو و تلویزیون را از بیشترین جرایم مالی سایبری برشمرد.

دکتر قهرمانی طالع به مردم توصیه کرد: سایت www.cyberpolice.ir پلیس فتا و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ فوریت‌های سایبری پلیس فتا بوده و قربانیان این جرایم در هر ساعتی می توانند کمک بگیرند.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل در پایان به برگزاری چهارمین رویداد  پویش مردمی کودکان سایبری در استان اردبیل در تاریخ ۱۸تا۲۴ آذرماه همزمان با سطح در استان اردبیل خبر داد.

گفتنیست معاونت پلیس جرایم سایبری و مجازی موصوم به فتا یکی از معاونت های بسیار فعال و موفق نیروی انتظامی استان اردبیل در اقدام سریع و استرداد مال قربانیان و نیز در دستگیری مجرمین است که متولی و پرسنل آن از کارآگاهان سایبری و دکتری تخصصی it و از کارآگاهان زبده فراجا است.

ساختمان مرکز پلیس فتا در طبقه فوقانی کلانتری ۱۱بهشت فاطمه.س. و در کنار بنیاد شهید شهرستان قرار دارد.

انتهای خبر/

  • نویسنده : سیدمهدی قدیرزاده