افسار گسیختگی کم و کیف پایین نان در اردبیل! /ورود جدی دستگاه قضائی
افسار گسیختگی کم و کیف پایین نان در اردبیل! /ورود جدی دستگاه قضائی
کیفیت و کمیت رو به پایین نان آزاد پز و نانواهای دارای آرد سهمیه دولتی، گران بودن هر قرص نان آزاد در ازای وضعیت نامطلوب آن از طرفی و نیز عدم پاسخ گویی یا سربالا جواب دادن برخی نانواها به شهروندان و نیز نبود هیچ نظارتی از طرفی دیگر، موجب نارضایتی شهروندان و ورود دستگاه قضائی شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام،وضعیت پخت بی کیفیت و کمیت نان در قبال قیمت آن در اردبیل موجب نارضایتی شهروندان شده است، کیفیت و کمیت ( اندازه) نان پخت شده چه بربری که عموما مردم اردبیل استفاده می کنند و چه سنگک یا لواش در اردبیل؛ بسیار پایین آمده است، گزارش میدانی خبرنگار ما دلایل متعددی را در این باره جمع آوری کرده که بیشتر بهانه های بی مورد و غیر قابل استدلالی را به ذهن متبادر می کند تا دلیل قانع کننده و شفاف!.

اگر به نانوا های به اصطلاح برخوردار از آرد سهیمه دولتی مراجعه کنید که قیمت آن ۷۵۰ تومان پخت و عرضه می شود و با کیفیت و اندازه کوچک برخورد کنید ایراد را حواله آرد و نحوه نگه داری آن در سیلوها و تازه بودن و … می کنند بماند که متاسفانه در بیشتر نقطه شهر هنوزم که هنوز هست و ستاد کرونا با اینکه محدودیت های سخت گیرانه تری را اعمال می کند اما گویا این عده از نانوایی ها دارای دلگرمی هایی! هستند که از پلمپ و یا جریمه و یا برخورد قانونی هراسی ندارند! و بجای نصب دستگاه پوز نقدی پول را دریافت کرده و کم و زیاد آن را دستی رد و بدل می کنند!؟ که باید زیر زره بین سازمان بهداشت و اماکن عمومی و نیز تعزیرات حکومتی بوده و جدی برخورد کنند تا با جان شهروندان مسامحه نشود.

بی نظمی و نبود مدیریت متولی در قسمتی دیگر که کاملا مشهود است؛ نانوایی های آزاد پز بوده که ادعای ارائه آرد درجه یک و نان با کیفیت را دارند! این طیف نانوایی ها از نان پخت شده در نانوایی های سهمیه پز هم وضعیت بدتری دارند؛ و در قبال پخت نان بد کیفیت و وزن کم ۱۲۵۰ تومان به ازای هر قرص نان دریافت می کنند و تعداد نانوا های آزاد پز هم بصورت قارچ گونه ای در شهر ما در حال افزایش و رشد است. قابل پذیرش و استقبال هست که تعداد نانوایی ها جهت ارائه نان در زمان کمتر و جوابگویی نیاز مردم افزایش یابد اما نه به قیمت عدم تناسب کیفیت آن با قیمتش و به خطر افتادن واقعی سلامتی مردم.

متاسفانه آمار و اخباری که از برخی سازمان و نهادهای مربتط با نان دریافت می شود حاکی از فروش کثیر و بعضا یکجای! آرد سهمیه دولتی نانواهای سهمیه پز به بیرون و نانواهای آزاد پز هست که به قیمت گران و کیفیت پایین در این نانوایی های به اصطلاح آزاد پز عرضه می شود.

اعتراض و نصیحت هم کار به جایی نمیبرد و مردم باید با وضعیت بهداشتی و بیماری فعلی کرونا باید متحمل مصرف نان های بی کیفیت و کم وزن و در نهایت انواع بیماری های گوارشی را متحمل شوند.

متاسفانه استفاده از جوش شیرین از سوی برخی نانواها را نباید در این بین نادیده گرفت.

در ادوار گذشته متاسفانه برخی فرمانداران اردبیل طرفدار پرو پا قرص گران شدن نان بقیمت و تضمین ارتقاء کیفیت آن را داشتند! که این موضوع هم تصویب و اجرا شد اما دریغ از نظارت برخورد و اصلاح کیفیت و وزن نان در اردبیل!.

البته اخبار نوید بخشی از ورود رئیس دادگستری و دادستان ها به مقوله نان نوید بخش منتشر شده و مردم در انتظار حل دایمی این معضل چندین ساله در استان و اردبیل با دخالت مجموعه قضائی هستند.

شنیده ها حاکیست که ناصر عتباتی رئیس دادگستری استان اردبیل در پی اعلام نارضایتی عده‌ای از شهروندان در خصوص کیفیت پایین و نامناسب پخت نان دستوراتی را خطاب به دادستان‌های استان صادر کرد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به شرایط بهداشتی حاکم بر جامعه، به دادستان مرکز استان و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان دستور داد: با همکاری مراجع نظارتی خصوصا بازرسی استان، شورای آرد و نان و سازمان تعزیرات حکومتی، ضمن اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، ورود‌ جدی در خصوص نظارت بر کیفیت پخت نان داشته باشید.

وی تاکید کرد: مسؤولان قضایی با نانوایی‌هایی که در ساعت مقرر با عدم پخت نان، موجب تشکیل صف‌های طولانی و معطلی مردم می‌شوند برخورد‌های قاطع قانونی داشته باشند.

خارج از تعارف، رصد شهری و برقراری نظم و نیز تعطیلی صنوف در پیشگیری از انتقال کرونا با دخالت قاطعانه دستگاه قضائی استان بویژه قاطعیت ریاست این مجموعه که اخیرا به مقوله نانواها نیز ورود پیدا کرده جای قدردانی و حمایت رسانه ای دارد.

 

سیدمهدی قدیرزاده -پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام

انتهای خبر/