کاربران مراقب پیامک و تماس مشکوک باشند/اردبیل،پارس آباد،خلخال و مشکین بیشترین وقوع جرم سایبری/۸۷%سایتهای قمار کشف شدده است
کاربران مراقب پیامک و تماس مشکوک باشند/اردبیل،پارس آباد،خلخال و مشکین بیشترین وقوع جرم سایبری/۸۷%سایتهای قمار کشف شدده است
سرهنگ قهرمانی رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: مردمو کاربران مجازی به هر پیام و تماسی اطمینان نکنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، سرهنگ محمد قهرمانی طالع رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اردبیل در نشست خبری با نمایندگان رسانه که در محل پلیس فتا برگزار شد اظهار داشت: پلیس فتا در ایجاد امنیت اجتماعی به سبک استقرایی و اقتضایی (اقتضایی: در حوزه نیازمندیها ومطالبات و استقرایی: اقدام اثر بخش در تامین امنیت اجتماعی) را هم در بخش سخت افزاری و نرم افزاری دنبال می کند.

سرهنگ  قهرمانی طالع عنوان کرد: فرهنگ سازی – اعتمادسازی و مشارکت های اجتماعی از محور برنامه های فتا محسوب می شود.

وی گفت: اصلاح الگوی رفتاری و توسعه منابع انسانی در فضای مجازی به مشارکت نیاز دارد که سایر ارگانها دراین باره مشارکت دارند.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل افزود: هدف اصلی فتا نهادینه کردن ارزشها، باورها و نمادهای حاکمیتی بوده که این خود به تولید اندیشه های فاخر و هوشمند، مدیریت افکار تولیدی، سرمایه های اجتماعی و ظرفیت های قابلیت ساز منجر می شود و نباید از این مقوله ها غافل شویم.

او کنترل و نظارت در فضای مجازی از سوی همه خانواده ها را بسیار حائز اهمیت برشمرد و ادامه داد: این دو باید جزو اصلی ترین موضوع استفاده کودکان از این بستر باشد و صرفا برحذر داشتن از فضای مجازی نتیجه مفیدی نخواهد داشت بنابراین نظارت و بعد کنترل در استفاده از این فضا بسیار موثر و منطقی تر است.

این کارشناس فضای مجازی بیان کرد: امروزه بستر های شبکه های اجتماعی و در کل دنیای مجازی اینترنت بمانند عمارت شیشیه ای بوده و در صورت ترک و شکستن حریم خوصوصی و شخصی و دیگر صدمات و اسیب های ان قابل جبران نخواهد بود بنابرای برخی از پلتفرم های اجتماعی خارجی بستر خوبی برای فعالیت خانواده ها نبوده و توصیه نمی شود.

سرهنگ قهرمانی گفت: با توجه به توپولوژی اینترنت یا همان گستردگی آن ضرورت معماری و اصلاح وضع موجود در فضای مجازی و ایمن سازی و پشتیبانی سرویس دهی ضرورت دارد.

وی بیشترین آسیب ها و نگرانی خانواده ها را از کودکان عنوان کرد و بر دو ابزار فوق؛ نظارت و کنترل تاکید کرد.

قهرمانی استفاده بیش از حد کودکان از فضای مجازی را خطر افت و سقوط مهارت های اجتماعی به اقتضای سن و دوران آنها برشمرد و تصریح کرد: عملا این فرد در جامعه بدون مهارت خاصی وارد اجتماع خواهد شد بنابراین نباید از اموزش و کسب دیگر مهارت های اجتماعی و زندگی غافل شوند.

وی در ادامه و در بخش بعدی اظهارات خود با اشاره به تغییر شرایط زندگی و معاملات و خرید و فروش مردم بخاطر محدودیت های کرونایی گفت: برداشت های غیر مجاز و کلاهبرداری اینترنتی بالاترین جرایم را شکل می دهد.

این مسئول نظامی – انتظامی تاکید کرد: جهت جلوگیری از این جرایم باید برای هرنوع پیامک و تماس یا متنهای دریافتی اینترنتی به دید ظن و شک نگریست و تا یقین به اصالت تماس گیرنده و نهاد، اداره و یا هرنوع سازمان مربوطه اطمینان خاطر پیدا نکرده اید هیچ گونه اطلاعت شخصی بانکی و غیره را ارائه ندهید و ادامه ارتباط را قطع کنید و در صورت تخلیه اطلاعاتی قبلی فورا رمز و مشخصات بانکی را تغییر دهید.

جانشین فرماندهی انتظامی استان اردبیل در معاونت پلیس فتا در تقسیم بندی جرایم فضای مجازی در استان به ترتیب؛ پارس آباد – خلخال – مشگین شهر را بعد از اردبیل در رده های دوم تا چهارم برشمرد.

وی در ادامه گفت: در شهرهایی که هنوز پلیس فتا ایجاد نشده این موضوع در دست اقدام بوده و در صورت وقوع جرم نمایندگانی از پلیس فتا اقدام به پیگیری موضوع و تشکیل پرونده کرده و به شهرهای نزدیک یا مرکز ارسال می کنند.

قهرمانی در پاسخ به سوالی گفت: بیش از ۸۷ درصد جرایم سایت های شرط بندی اینترنتی کشف شده است.

وی در تقسیم بندی آمار جرایم سایبری اظهار داشت: در ده ماهه جاری نسبت به مدت سال قبل ۳۰ درصد کاهش جرم داشته ایم که این به آموزش های پیشگیرانه فتا بر می گردد؛ همچنین جرم کلاهبرداری به شیوه های متقلبانه و فریبانه ۲۶ درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب ۲۶ درصد، برداشت‌ اینترنتی غیرمجاز از حساب کاربران بانکی ۲۷ درصد،  و سایر جرایم سایبری ۲۱ درصد در استان را شامل می شود.

رئیس پلیس فتا ارتقاء اگاهی و اطلاعات درباره پیشگیری از افتادن در دام کلاهبرداران، تاکید کرد: پرتال اطلاع رسانی پلس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir و یا sertsemnan.ca.ir کاربران را از هر نوع شگرهای مجرمان سایبری و اطمینان از هویت سایت های جعلی از اصلی را آشکار می کند.

سرهنگ  محمد قهرمانی طالع که از پلیس فتا با سابقه مرکز فتا ناجا نیز می باشد در پایان توصیه های خود به شهروندان و کاربران اعلام کرد: مردم می توانند در صورت وقوع جرایم یاد شده گزارش خود را به آدرسهای: ایمیلArdebil_fata@police.ir ، آدرس اینترنتی  @cyberpolice  و یا وب سایت cyberpolice.ir  و یا با شماره تلفن های  ۲۱۸۲۵۷۶۵، ۲۱۸۲۵۷۶۶، ۲۱۸۲۵۷۶۸ اعلام و نهایتا با مراجعه به آدرس بهشست فاطمه.س. – کلانتری ۱۱ – طبقه دوم پلیس فتا مراجعه کنند.

انتهای خبر/