پرنده هوشمند شناساگر در اردبیل اختراع شد
پرنده هوشمند شناساگر در اردبیل اختراع شد
رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از طراحی و ساخت دستگاه کوادکوپتر شناساگر افراد گمشده و آسیب‌دیده در طبیعت توسط یکی از واحدهای فناور مستقر در این مرکز خبرداد.

به گزارش آذرسلام، دکتر برومند صلاحی روز دوشنبه افزود: این دستگاه توسط شرکت نیک پی الکترونیک صنعت آرتا از واحدهای فناور مستقر در آن مرکز طراحی و ساخته شده است.

وی اظهارکرد: رونمایی از این دستگاه در نمایشگاه جنبی جشنواره جهادگران علم و فناوری استان اردبیل صورت گرفت.

مهندس میلاد نعمتی ، سازنده­ این دستگاه هم گفت: این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و با استفاده از شبکه یادگیری و افزایش توانایی دوربین‌های حرارتی سنتی، شناسایی افراد گمشده و آسیب‌ دیده در طبیعت را در مناطق صعب­ العبور بویژه جنگل‌های انبوه آسان‌تر می‌کند.

او افزود: تیم‌های امدات و نجات برای پیدا کردن افراد گم شده در جنگل‌ها از هلیکوپتر استفاده می‌کنند و با استفاده از دوربین‌های دوچشمی و حرارتی ، محیط جنگل را اسکن کرده و به دنبال افراد گمشده می‌گردند، در حالی‌که دوربین‌های حرارتی با تشخیص گرمای بدن، عملیات شناسایی را آسان‌تر می‌کنند و در برخی موارد به خاطر پوشش گیاهی گسترده یا تابش نور خورشید، خطا در تشخیص دارند که این نقیصه با استفاده از هوش مصنوعی تا حد زیادی برطرف شده است.

نعمتی گفت: در این روش دوربین نصب شده بر روی کوادکوپتر چند تصویر حرارتی از منطقه می‌گیرد، سپس هوش مصنوعی با حذف نسبی برگ‌های درختان، افزایش عمق میدان و سایر اصلاحات، با ایجاد تصویری واضح‌تر شناسایی افراد را آسان‌تر می‌کند طوری‌که دقت این سیستم در شناسایی افراد بین ۸۷ تا ۹۵ درصد است که در مقایسه با دقت ۲۵ درصدی دوربین‌های حرارتی سنتی ، مزیتی مناسب بشمار می‌رود.

سرعت بالا، پایداری در باد شدید، زمان راه‌ اندازی کمتر، مداومت پروازی بالا با باتری کمتر، برد بالا (۲ تا ۳۰ کیلومتر) ، حفظ تعادل در حالت خاموش شدن موتور و امنیت پروازی از مزایای این سیستم نسبت به سایر کوادکوپترها بوده و برای اهداف تیم‌های امداد و نجات، نیروهای اعمال قانون و تیم‌های کنترل جمعیت حیوانات قابل استفاده است.

انتهای خبر/