وحشت سعودی‌ها از آمریکای پسا ترامپ
وحشت سعودی‌ها از آمریکای پسا ترامپ
هیچ کشوری به اندازه عربستان سعودی از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ۱۳ نوامبر ریاست جمهوری آمریکا ناخشنود و وحشت زده نشده است جایی که بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود متعهد شد در صورت پیروزی روابط با عربستان را مورد ارزیابی و بازنگری قرار خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، رئیس جمهوری برگزیده آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی خواستار پایان حمایت کشورش از جنگ یمن شد و از ریاض خواسته بود در قبال مرگ جمال خاشقجی مسوولیت بیشتری را برعهده گیرد.

بایدن قبلا با انتقاد از سیاست های عربستان تاکید کرده بود که ریاض باید بهای جنگ در یمن و کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار مطرح سعودی را بپردازد.

وی در پاسخ به این پرسش که آمریکا چگونه باید با عربستان درباره مساله جنگ یمن و خاشقچی رفتار کند، گفت که باید کمک های نظامی به عربستان را متوقف و این کشور را در سطح بین المللی مطرود و منزوی کرد.

جو بایدن ۱۲ مهر ماه گذشته به مناسبت سالگرد قتل جمال خاشقچی منتقد آل سعود گفت: ما (در صورت پیروزی در انتخابات) در روابط خود با عربستان تجدید نظر خواهیم کرد.

وی که آن زمان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ بود در بیانیه ای اعلام کرده بود که دو سال پیش عوامل عربستان که گفته می‌شود به دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی صورت گرفته، جمال خاشقچی منتقد و خبرنگار سعودی را ترور کردند.
بایدن در ادامه تاکید کرد که (در صورت پیروزی در انتخابات) ما در روابط خود با عربستان تجدید نظر خواهیم کرد و به حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن پایان خواهیم داد.
به گفته بایدن، تعهد آمریکا به ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشر حتی با نزدیک ترین شرکای امنیتی در اولویت خواهد بود.
بایدن ادامه داد: من از حق فعالان، مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران در سراسر جهان برای آزادی بیان بدون ترس از آزار و اذیت و خشونت دفاع خواهم کرد. مرگ جمال بی فایده نخواهد بود و ما به خاطر او مدیون هستیم که برای جهانی عادلانه‌تر و آزاد مبارزه کنیم.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌ عنوان منتقد هیات حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آن که از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌ها و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی از نگرانی جدی سعودی ها پس از پیروزی جو بایدن به نقل از یک مقام عربستان نوشت که احتمال تیرگی روابط میان ریاض و واشنگتن ضعیف است.»

بایدن بدتر از ویروس کرونا

یک کاربر عربستانی در توییتر با نام کاربری «دکتر مونا» در واکنش به نتیجه انتخابات آمریکا این عبارت را منتشر کرد: «بایدن۲۰ تنها چیزی است که از کووید۱۹ بدتر است.» این در حالی است که بسیاری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور در ساعت های نخستین انتشار خبر پیروزی بایدن که با واکنش‌های گسترده در جهان همراه بود از هر گونه اظهار نظر خودداری کرده بودند.

رویترز در ادامه گزارش به یک منبع سیاسی در عربستان اشاره کرده در این میان، روزنامه عکاظ، چاپ عربستان سعودی با انتشار مطلبی نسبت به چگونگی رقم خوردن آینده حکومت این کشور نوعی بدگمانی و حس عدم اطمینان را مطرح کرده است.

در مقاله‌ای که در صفحه نخست این نشریه چاپ شده، آمده است که منطقه در انتظار است و خود را برای آنچه پس از پیروزی بایدن رقم خواهد خورد، آماده می‌کند.

این در حالی است که عربستان ممکن است مدت زیادی در این انتظار باقی نماند، «نلیل کوئیلیام»، پژوهشگر مرکز تحقیقات «چتم هاوس» در لندن معتقد است دولت بایدن احتمالا به زودی نارضایتی‌های خود را از سیاست‌های داخلی و خارجی عربستان سعودی اعلام خواهد کرد.

به گفته این محقق انگلیسی، «رهبران سعودی نگرانند که دولت بایدن و کنگره ناراضی آمریکا در قبال سیاست‌های ریاض مناسبات با عربستان از جمله روابط دفاعی را مورد بازنگری قرار دهند و این مساله در نتیجه به ایجاد صداها و اقدامات مثبت در جهت پایان دادن به درگیری‌های یمن بینجامد.

ریاض مهم‌ترین حامی فشار حداکثری دولت ترامپ به ایران

عربستان همچنین از حامیان سرسخت فشار حداکثری دولت ترامپ به ایران بود که پس از خروج ایالات متحده از برجام با اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی برای به زانو درآوردن تهران همراه شد. ریاض اکنون نگران است زیرا بایدن وعده داده که به توافقنامه هسته‌ای قدرت‌های بزرگ با تهران باز می‌گردد، توافقی که مذاکرات مقدماتی برای انعقاد آن در زمانی که وی معاون رئیس جمهور اوباما بود،‌ انجام شد.

یک منبع سیاسی در عربستان به رویترز گفته ریاض پتانسیل تعامل و همکاری با هر رئیس جمهوری را در آمریکا دارد، زیرا به گفته وی ایالات متحده کشور نهادهای قانونی است و همکاری‌های نهادی زیادی بین عربستان سعودی و ایالات متحده وجود دارد.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با گذشت ساعت های طولانی از محرز شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وسکوت، پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها را تبریک گفتند.

انتهای خبر/

  • منبع خبر : ایرنا