واکسن کرونا به موقع تامین می شود
واکسن کرونا به موقع تامین می شود
رئیس سازمان غذا و دارو از رفع مشکل کمبود انسولین در کشور خبر داد و گفت: مسیر تولید داخل و خرید خارجی واکسن نیز به دقت دنبال و از طریق وزیر بهداشت اعلام می شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، محمدرضا شانه ساز روز دوشنبه در نشست خبری آنلاین که از محل وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: نگرانی از کمبود انسولین در کشور با برنامه ریزی های انجام شده بر طرف شد. این هفته دو میلیون انواع انسولین وارد بازار شد. مشکلات و مسائل کوچکی در زمینه تولید داخل برند خارجی بود که با تواففات انجام شده مشکل حل شد و امیدواریم نگرانی انسولین هم بر طرف شده باشد.

وی ادامه داد: توزیع انسولین نیز بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده در داروخانه ها در فاز اول با کد ملی انجام می شود. به این ترتیب خروج انسولین از زنجیره رسمی را نخواهیم داشت و مشکلات مدیریت توزیع آن از طریق سامانه تی تیک حل شد و تا دو ماه اینده می توانیم این روش توزیع را در همه داروخانه های کشور انجام دهیم که صف انسولین بر طرف شود.

شانه ساز درباره تامین واکسن کرونا نیز گفت: یکی از تولید کنندگان واکسن کرونا در داخل به فاز انسانی رسید و مطالعه بالینی آن شروع شد. تولید کنندگان دیگری هم در حال تکمیل مدارک هستند که وارد فاز انسانی بشوند، البته در مورد واکسن کرونا شخص ویر بهداشت هر هفته و هفته ای چند بار این موضوع را رصد می کنند. ترجیح ما این است که در مورد واکسن اطلاعات از زبان وزیر بهداشت اعلام شود. البته در مورد تامین ارز از طریق بانک مشکلی نداریم و امیدواریم شاهد هیچ نوع کمبودی از انواع واکسن کرونا و اقلام پزشکی دیگر در کشور نباشیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره تولید و خرید خارجی واکسن کرونا نیز گفت: در مورد واکسن اجازه دهید وزیر محترم بهداشت توضیح دهند. مطمئن باشید همه آنچه در زمینه تولید و واردات واکسن کرونا لازم باشد را وزیر بهداشت به مردم اعلام می کنند. در مجموع به صورت شبانه روزی به دور از در نظرگرفتن روزهای تعطیل کار تولید واکسن در کشور انجام می شود و در این زمینه قطعا مشکلی نحواهیم داشت. جزئیات را وزیر بهداشت اعلام می کنند زیرا ایشان هفته ای چند بار این مسیر را دنبال می کنند، اطلاعات کافی دارند. در این زمینه متخصص هستند و سابقه طولانی در حوزه داروسازی کشور دارند.

وی ادامه داد: به هر حال عده ای خارج نشین بیشتر از مردم داخل کشور نگران این موضوع هستند. هنگامی که اطلاعات لازم منتشر شد، این افراد هم اخبار موثق را دریافت خواهند کرد. در هر صورت واکسن کرونا به موقع دریافت می شود. از بابت واکسن نگرانی نداریم. مشکل اقتصادی و و مالی نداریم. مطمئن باشید قطع شدن دیرتر زنجیره بیماری کرونا اتفاق نمی افتد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در داخل کشور نیز چند گروه عمده به روش های مختلف برای تولید واکسن کار می کنند و واقعا در این حوزه کمتر کشوری در دنیا هست که مانند ایران به روشهای متنوع کار تولید واکسن کرونا را دنبال کند.از هر کشوری که بتواند صلاحیت لازم را از نظر سازمان غذا و دارو کسب کند برای خرید واکسن استقبال می کنیم.

۵ تولیدکننده رمدسیویر در ایران

شانه ساز در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره تامین رمدسیویر و بازار قاچاق آن گفت: در مورد رمدسیویر تولید سریع این دارو در کشور نشان دهنده ظرفیت بالای داروسازی بومی کشور ماست که توانستیم این دارو و سایر داروهایی که کاندیدای درمان کرونا بودند. در کشور تولید شدند. اکنون ۵ تولید کننده رمدسیویر درکشور داریم دو سه تولید کننده دیگر هم در صف مجوز تولید هستند در حضوص صادرات این دارو هم متقاضی داریم اگر همکاران حوزه معاونت درمان اعلام کنند که نیاز ندارند و ظرفیت پر شده صادرات این دارو هم انجام می شود.

۵ مجوز داروی سنتی کرونا فقط برای مطالعه بالینی

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره تایید داروی امام کاظم (ع) و داروهای طب سنتی دیگر گفت: در مورد داروهای طبیعی که پایه غیر شیمیایی دارند. چهار یا پنچ مجوز برای مطالعات بالینی دریافت کردند  کارشان به صورت کاملا علمی انجام می شود. کسانی که در این زمینه حرف هایی دارند بدانند که باید فرایند تولید دارو از نظر سلامت، ایمنی، اثربخشی و آسیب نرساندن به بیمار را مانند بقیه داروها طی کنند و بتوانند بیمار را درمان کنند یا علایم را کم کند. باید بتوانند  خودشان را ثابت کنند. در این مورد باید بررسی کنیم که چقدر ادعاها صحت دارد.

شانه ساز افزود: ما در ایران پروتکل های تولید داروهای گیاهی را بر اساس پروتکل های بین المللی بومی سازی کردیم تا در مدیریت کرونا از ظرفیت و توانایی طب سنتی هم استفاده کنیم. کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند و حرفی دارند باید بیایند و مجوز و کد اخلاق و مطالعه بالینی بگیرند و مجوزهای لازم را برای آزمایش دارو بگیرند و اگر مراحل علمی را طی کردند به آنها هم مانند سایر داروها مجوز تولید داده می شود. اما اگر بگویند این دارو را به اقوام و خویشان دادیم و اثر کرد قابل قبول نیست. چون اصلا هم معلوم نیست اقوام آنها چه داروهای دیگر هم مصرف کرده اند. مدعیان تولید این داروها باید از فرمت های استاندارد وزارت بهداشت تبعیت کنند و اگر مدارک و مستندات آنها کامل بود و کد اخلاق را گرفتند می تواند مجوز مطالعه بالینی و تولید بگیرند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو به عنوان حوزه نظارتی وزارت بهداشت در حوزه سلامت غذا، دارو و تجهیزات پزشکی همواره سعی کرده در جهت ایجاد کیفیت  و کمیت مناسب برنامه ریزی کند و در مسیر تحقق شعار جهش تولید میزان واردات دارو که در سال ۹۷ حدود ۳۰ درصد بازار ریالی دارو  بو در سال ۹۸ به  ۲۲ درصد و امروز به کمتر از ۱۵ درصد رسید که نشانه توانمندی کشور در حوزه دارویی است.

شانه ساز گفت: در واقع در سال ۹۷ سالانه ۳.۷ دلار برای واردات دارو ارز داشتیم، این میزان در سال ۹۸ به سه میلیارد دلار رسید و در سال ۹۹ به کمتر از ۲.۵ میلیارد دلار رسید.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: این توانمندی ناشی از زیرساختی است که بعد از انقلاب در کشور شد زیرا می دانستیم که دشمن از این طریق می خواهد به کشور فشار وارد کند.  اکنون در تولید خیلی از داروها ۴.۵ برابر نیا زکشور در زمینه توان تولید داریم.

وی گفت: هر دارویی که در زمینه کرونا هم در دنیا مطرح می شود ظرف دو ماه نمی توانیم تولید کنیم  و حتی توان صادرات را فراهم کنیم، در زمینه واکسن هم انین توا نایی را داریم. تولید بسیاری از داروهای کرونا مثل رمدسیویر، اکتمرا و فاویپیراویر در زمان کوتاهی اتفاق افتاد و اکنون زمینه و تقاضا برای صادرات این داروها نیز فراهم است و اگر معاونت درمان اعلام کند که نیاز کشور تامین است برای صادرات این داروها اقدام می شود. از این پس نیز هر داروی جدید در دنیا مطرح شود و کمیته علمی کرونا تایید کند ظرف مدت کوتاهی آن را در داخل تولید می کنیم.

شانه ساز افزود: در زمینه غذا نیز زمان صدور پروانه مواد غذایی به کمتر از ۲۴ ساعت رسیده است. همواره گله از این بود که چرا زمان صدور این مجوزها طولانی است که با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی به این میزان رسیده است در حالی که قبل از این دولت، زمان صدور این مجوزها ۶ ماه طول می کشید.

روزانه ۳۵ میلیون ماسک تولید می شود

رئیس سازمان غذا ودارو گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی در شروع کرونا روزانه ۱۵۰ هزار تولید ماسک داشتیم اما امروز به بالغ بر ۳۵ میلیون واکسن در روز رسیده ایم. در روزهای اول تامین و کمیت ماسک مد نظر بود. بعد قیمت مدیریت شد و امروز ضابطه ارتقای کیفیت ماسک ابلاغ شده است. همه ماسک ها باید فیلتر استاندارد داشته داشته و توانستیم با ضوابط بین المللی هماهنگ شدیم و امکان صادرات را برای واکسن داریم.

وی افزود: البته با توجه به کاهش آمار کرونا ممکن است عده ای تصور کنند نیاز به ماسک کم شده و دچار عادی انگاری شود اما این نیاز همچنان وجود دارد با این حال اگر مسئولان حوزه درمان و بهداشت اعلام کنند که نیاز کشور تامین شده است زمینه صادرات ماسک هم فراهم است.

شانه ساز ادامه داد: تعداد تولید کنندگان فیلتر ماسک هم به روزانه ۳.۵ میلیون تن رسیده بود و با همکاری بخش خصوصی و مردم به بالای ۱۰ تن در روز رسیده و حتی دستگاه تولید آن را هم در کشور می سازیم.

وی گفت:  در زمینه  ونتیلاتور و اکسیژن ساز هم به توانایی تولید داخل رسیدیم و حتی امکان صادرات این دستگاهها را هم داریم.

انتهای خبر/

  • منبع خبر : ایرنا