نشست پرسش و پاسخ استاندار اردبیل با اصحاب قلم
نشست پرسش و پاسخ استاندار اردبیل با اصحاب قلم
سید حامد عاملی استاندار اردبیل به ابهامات و سوالات خبرنگاران استان اردبیل طی نشستی پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام به نقل از پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی استانداری اردبیل، سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل در نشست خبری ۳ ساعته با اصحاب رسانه استان بیان کرد: استان اردبیل طی سال‌های گذشته با مشکلات و عقب‌ماندگی‌های مواجه بوده از جمله این‌که در حوزه اقتصادی متوسط درآمد استان تقریبا نصف میانگین کشوری بوده و در حوزه گردشگری به‌علت نبود مسیرهای ارتباطی و اقامتگاه‌های با استانداردهای لازم، تولید ثروت و درآمد آنچنانی برای مردم نداشته است و در حوزه کشاورزی نیز با توجه به مشکلات موجود، باید به‌دنبال تولید محصولاتی با ریسک کمتر، بهره‌وری بیش‌تر و با ارزش بالا باشیم.

وی افزود: زنجیره‌های پرسود و ثروت‌آفرین در حوزه صنعت استان اردبیل باید تکمیل شود و در این راستا امروز استان اردبیل به جرگه استان‌هایی وارد شد که بهره‌برداری از موادمعدنی فلزی را آغاز کرده‌اند و این کار از مشگین‌شهر آغاز شده و در خلخال نیز به‌جهت وجود ظرفیت‌ها کار ادامه خواهد یافت و بهره‌برداری از معادن فولاد، مس، طلا، سنگ آهن و… پیگیری می‌شود.

سفر استانی آیت‌الله رئیسی سفر پربرکتی برای استان اردبیل بود

استاندار اردبیل اظهار کرد: سفر استانی آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور سفر پربرکتی برای استان ازدبیل بود و در ۹ ماه گذشته پروژه‌های زیرساختی استان با تأمین اعتبار از سفر ریاست جمهوری فعال شده و پروژه‌هایی نظیر بزرگراه شمال تا جنوب استان اردبیل در حال اجرا است.

عاملی ادامه داد: ۲۰ کیلومتر بزرگراه پارس‌آباد – سربند در حال اجرا است که امسال حدود ۱۶ کیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد و بزرگراه مشگین‌شهر – اردبیل هم امسال تکمیل می‌شود و همچنین پروژه بزرگراه سربند – مشگین‌شهر نیز به پیمانکار واگذار شده که عمده نقاط حادثه‌خیز در آن محدوده است و ۹۷ کیلومتر از این مسیر هم به‌صورت قطعه قطعه به پیمانکاران واگذار می‌شود.

پروژه بزرگراه گرمی – بیله‌سوار دارای ردیف اعتباری شده است

وی تصریح کرد: پروژه بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۷۸ کیلومتر است که ۷۸ کیلومتر آن امسال کامل می‌شود و از ۱۰۰ کیلومتر دیگر نیز حدود ۵۰ کیلومتر شامل تونل‌ها، به پیمانکار واگذار خواهد شد و همچنین برای پروژه بزرگراه گرمی – بیله‌سوار از سال قبل مجوز ماده ۲۳ اخذ شده و ردیف اعتباری اختصاص یافته که امسال از هر ۲ طرف ۷ کیلومتر آسفالت خواهد شد.

استاندار اردبیل گفت: طی ۱۸ سال گذشته راه‌آهن اردبیل فراز و نشیب‌های زیادی داشته و در مقاطعی کار متوقف شده بود اما در جریان سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور به استان اردبیل، ۱۳۰۰ میلیارد تومان به‌صورت نقد به پروژه‌های زیرساختی استان اختصاص یافت که منجر به تحرک‌بخشی به این پروژه‌ها شد و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اواخر سال گذشته به راه‌آهن تخصیص یافت و کار الان پیش می‌رود.

بخش عمده مشکلات راه‌آهن اردبیل تا شهریورماه قابل رفع است

عاملی بیان کرد: بخش عمده مشکلات راه‌آهن اردبیل – میانه تا ۳۱ شهریورماه قابل رفع است و پل واقع در این منطقه تا ۳۱ شهریور تکمیل می‌شود اما تونل‌ها زمان بیش‌تری می‌طلبد که با تزریق به‌موقع ۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع بانک رفاه، ۲۰۰ میلیارد تومان منابع بانک سپه و ۵۰۰ میلیارد اعتبار سال جاری، این پروژه هم به وضعیت مناسبی خواهد رسید.

وی افزود: علاوه بر این مسیر ریلی، اتصال راه‌آهن اردبیل تا پارس‌آباد هم مهم است و سال گذشته در کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، اتصال ریلی از تازه‌کند پارس‌آباد به جمهوری آذربایجان مورد توافق قرار گرفت که به‌دنبال اخذ مجوز ماده ۲۳ برای این پروژه هستیم تا بودجه به آن اختصاص یابد.

استاندار اردبیل ادامه داد: امیدواریم ظرف ۳ ماه آینده در زمینه توسعه حمل‌ونقل هوایی استان اردبیل هم خبرهای خوبی خواهیم داشت و شرکت هواپیمایی در استان اردبیل مستقر شده و کمبودهای استان با استقرار چند فروند هواپیما برطرف می‌شود.

احداث ۵۴ پست ۶۳ کیلووات در دست اجرا است

عاملی اظهار کرد: احداث و توسعه مجتمع‌های آب‌رسانی، آب‌رسانی به روستاها و شهرها، توسعه شبکه فاضلاب از دیگر اقدامات زیرساختی دولت در استان اردبیل بوده و علاوه بر این‌ها احداث ۵۴ پست ۶۳ کیلووات در دست اجرا است و در خصوص آخرین وضعیت سدهای گیوی و عمارت نیز سال گذشته ۵۴ میلیارد تومان برای سد عمارت و ۵۰ میلیارد تومان برای سد گیوی اختصاص یافت.

زیرساخت‌های استان اردبیل باید سال‌ها قبل تکمیل می‌شد

وی تصریح کرد: زیرساخت‌های در حال احداث استان اردبیل باید خیلی پیش از این به بهره‌برداری می‌رسید و در حال حاضر فقط تعداد معدودی از استان‌ها با بزرگراه به مرکز استان متصل نیستند که این زیرساخت‌ها باید فراهم و ظرفیت‌های استان برای مردم منطقه تبدیل به ثروت شود.

استاندار اردبیل بیان کرد: رشد و توسعه در جایی رخ می‌دهد که فکر انسان‌ها بزرگ باشد و به‌خصوص در حوزه ادارات و سازمان‌ها افراد تاثیرگذار با سعه صدر به مسائل نگاه کنند و همه باید کمک کنیم این نگاه جایگزین نگاه تنگ‌نظرانه شود.

تشکیل سازمان منطقه آزاد در استان اردبیل/ اقدامات کارشناسی منطقه آزاد اردبیل دارای ضعف جدی است

عاملی در پاسخ به سوال‌هایی درباره منطقه آزاد گفت: برخی ذهنیت‌ها درباره منطقه آزاد باید اصلاح شود؛ هرکاری چهارچوب و منطقی دارد و باید با منطق پیش رفت و اقدامات شعاری و سطحی تاثیر منفی دارد؛ پیگیر منطقه آزاد هستیم که در این زمینه سازمان منطقه آزاد در استان تشکیل می‌شود اما واقعیت این است که برای منطقه آزاد استان اردبیل اقدام کارشناسی مناسبی صورت نگرفته و در تعیین اراضی اشکالات جدی وجود دارد که به‌دنبال مشخص شدن اراضی هستیم و امیدواریم با شرایط مناسبی، اقدامات این منطقه را که ظرفیت مهمی برای استان است، پیش ببریم.

وی اظهار کرد: بازدید و سرکشی از پروژه‌ها نمایشی نیست و حتما در این بازدیدها تصمیماتی گرفته می‌شود و در عین حال این تصمیمات باید به‌طور شفاف برای مردم تبیین شود وگرنه اهل نمایش دادن نیستیم و اعتقاد دارم کسی که دلسوز مردم نباشد، عاقبت بخیر نخواهد شد.

اشتغال با سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی محقق می‌شود

استاندار اردبیل در پاسخ به سوالی درباره تعهد اشتغال تصریح کرد: تعهد اشتغال مبنای چندان علمی ندارد، اشتغال امری تبعی است که با سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی ایجاد می‌شود و در این زمینه وضعیت آمار بیکاری را استخراج کردیم که بر اساس ظرفیت‌های هر شهرستان، برای اشتغال برنامه‌ریزی و پروژه‌هایی تعریف شده و همچنین در بحث اشتغال و نیز سرمایه‌گذاری، برنامه واقعی، علمی و کارشناسی ارائه و سهم هر کدام از دستگاه‌ها مشخص شده است.

انتخاب ۳۵ روستای استان اردبیل به‌عنوان پایلوت برنامه پیشرفت روستایی

عاملی افزود: برنامه پیشرفت شهرستان‌ها با حضور فرمانداران تدوین و پروژه‌های اصلی و پیشران مشخص شده است و برنامه پیشرفت روستاها نیز تدوین شده که در این راستا ۳۵ روستا به‌عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند؛ همچنین مشخص شدن برنامه سرمایه‌گذاری شهرستان‌ها و تدوین رویکردهای تحول‌آفرین در اقتصاد استان از دیگر اقدامات است که باید این رویکردها را در قالب برنامه پیش ببریم و مجموع این برنامه‌ها محقق شده و منجر به تغییر رویه در استان شود.

برنامه جامع آب استان اردبیل برای نخستین بار تدوین شد/ پیگیری جدی حق‌آبه‌ها

وی بیان کرد: دولت برای تامین آب پایدار روستاهای استان اردبیل برنامه دارد و در این راستا برای آب‌رسانی به ۴۵۴ روستا با قرارگاه امام حسن(ع) توافق کردیم که در قالب این  توافق، آب‌رسانی گام به گام به ۶۰ روستا، سپس ۱۰۰ روستا و در نهایت ۲۰۰ روستا آغاز شده است و علاوه بر این مجتمع‌های آب‌رسانی در دست احداث است که بخش عمده روستاها را پوشش می‌دهد.

استاندار اردبیل ادامه داد: همچنین احداث و تکمیل ۲ سد در خلخال در حال اجرا است و علاوه بر این‌ها برای نخستین بار برنامه جامع آب استان اردبیل هم در بحث آب شرب و هم کشاورزی تدوین شده و بحث حق‌آبه‌ها را نیز در شمال و جنوب استان پیگیر هستیم و اسناد و مدارک را هم ارائه و با وزیر نیرو در این زمینه توافق کردیم.

ظرفیت‌ رویداد اردبیل ۲۰۲۳ برای توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه

عاملی در خصوص رویداد اردبیل ۲۰۲۳، پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو گفت: رویداد اردبیل ۲۰۲۳ اتفاق مهمی برای استان اردبیل است که باید از ظرفیت‌های آن برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری استان، جذب سرمایه و منابع مالی، ارتباطات مستمر فرهنگی و معرفی و برندسازی اردبیل استفاده کنیم که در این راستا کمیته‌هایی تشکیل شده و برنامه‌هایی نیز در سطح ملی و فراملی طی هفته آینده منتشر می‌شود و از تمام ظرفیت‌های این رویداد برای معرفی اردبیل و توسعه زیرساخت‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره سوالی در خصوص مباحث مربوط به مبارزه با قاچاق اظهار کرد: در زمینه مبارزه با قاچاق برخورد با خرده‌فروشان را نمی‌توان مبارزه با قاچاق دانست و برای مبارزه با قاچاق باید مبدا و منشا قاچاق مشخص باشد وگرنه برخی اقدامات مبارزه با قاچاق نیست و نباید برای مردم مزاحمت ایجاد کرد.

بهسازی ورودی‌های شهر اردبیل در مرحله طراحی است

استاندار اردبیل تصریح کرد: توسعه فضای سبز استان اردبیل از دغدغه‌های مهم مدیریت اجرایی استان بوده و پیگیر تبدیل باغ شریعت به فضای سبز هستیم و مجوز آن را از وزارت کشور گرفته‌ایم که در این خصوص قسمتی از تامین منابع انجام شده و بقیه هم پیگیری می‌شود.

عاملی افزود: واقعیت این است که وضعیت ۴ ورودی شهر اردبیل مناسب نیست و بهسازی این ورودی‌ها و توسعه فضای سبز در مرحله طراحی است و از طریق شورای شهر و شهرداری پیگیر شروع کارها هستیم و همچنین در منطقه شورگلی اردبیل نیز مجموعه گردشگری متفاوت‌تر از شورابیل طراحی خواهد شد.

تشریح دلایل صف‌های نان/ تخصیص آرد اضافی از بابت گردشگری

 وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص صف‌های نان بیان کرد: با توجه به این‌که آرد یارانه‌ای بوده و زمینه قاچاق آن فراهم است، در حال حاضر مرزبانی، نیروی انتظامی و بازرسان دستگاه‌های مختلف کشور درگیر این مشکل هستند که برنامه دولت، دادن یارانه به نانوا به جای تخصیص یارانه به آرد است تا معضل قاچاق آرد از بین رود.

استاندار اردبیل ادامه داد: هنوز یارانه به حساب نانوایان واریز نمی‌شود و یکی از دلایل بسیار مهم صف‌ها که ما شرمنده مردم هستیم، قیمت بالاتر صنف و صنعت است و در نتیجه وقتی قیمت آرد در این بخش افزایش می‌یابد، بخشی از آرد وارد صنف و صنعت می‌شود؛ از سوی دیگر ما به شدت با حضور گردشگران مواجه هستیم.

عاملی تصریح کرد: علاوه بر این در حالی که سرانه مصرف آرد در کل کشور ۸/۵ کیلوگرم است، سرانه مصرف در استان اردبیل ۱۲/۵ کیلوگرم بوده که با وجود این و با تلاش‌های زیاد، آرد اضافی بابت گردشگری تخصیص یافت که این آرد اضافی فقط برای استان اردبیل است که این سهمیه به برخی نانوایی‌ها داده شده است.

وی افزود: قیمت نان در اردبیل کم‌ترین قیمت در سطح کشور است که در نتیجه این شرایط به هر حال نان از استان خارج می‌شود و اگر قرار باشد قیمت را افزایش دهیم، مردم ناراضی خواهند بود؛ در شرایط فعلی نظارت بر نانوایی‌ها افزایش یافته و مقداری این مسئله مدیریت شده است و با اجرای طرح پرداخت یارانه به نانوا شرایط بهتر خواهد شد؛ ضمن اینکه موضوع صف تنها در استان اردبیل نیست و در سایر استان‌ها هم نسبت به گذشته مسئله صف نان وجود دارد.

استاندار اردبیل با اشاره به موضوع سرمایه‌گذاری اظهار کرد: برقراری مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد رونق اقتصادی در استان اردبیل از ضرورت‌های اساسی است که مسؤولان استان باید به آن توجه کنند و تمام تلاش‌ها باید بر توجه به اولویت تولید و جذب سرمایه‌گذار متمرکز شود.

 آب پتروشیمی نمین و کارخانه آهن اسفنجی از آب شرب و زیرزمینی تأمین نمی‌شود

عاملی بیان کرد: مجموعه تولید آهن اسفنجی اردبیل در قالب شهرک تخصصی فولاد تکمیل می‌شود و در بازدیدی که از این کارخانه صورت گرفت، برای تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز و موضوعات زیست محیطی آن تصمیمات لازم اتخاذ شد و آب مورد نیاز کارخانه تولید آهن اسفنجی اردبیل نه از آب‌های زیرزمینی یا آب شرب استان اردبیل، بلکه از پساب فاضلاب استان تأمین خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تامین  آب پتروشیمی نمین گفت: به مردم اطمینان می‌دهم تامین آب پتروشیمی نمین از آب مورد نیاز مردم نمین نبوده و محل اختصاص آن جدا است و مردم منطقه نگران نباشند و این مجموعه از نظر زیست محیطی هم کاملا بر اساس استانداردها پیش می‌رود چراکه قانون به‌شدت در موضوع محیط زیست سختگیر است.

مشکل سبلان‌پارچه به‌صورت ریشه‌ای حل خواهد شد

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به سوالی درباره آخرین وضعیت کارخانه سبلان پارچه تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته با جدیت پیگیر بهبود وضعیت این کارخانه هستیم البته کار دشوار است اما به‌زودی مشکل سبلان‌پارچه به‌صورت اساسی و ریشه‌ای حل خواهد شد.

عاملی به سوال‌ها در خصوص تعیین تکلیف انتصاب مدیران در برخی حوزه‌ها نیز پاسخ داد و اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر، انتصابات در استان اردبیل جزو دشوارترین کارها بوده که البته انتصاباتی انجام شده و به‌زودی تغییراتی که در برخی مدیریت‌ها لازم است نیز انجام خواهد شد.

انتهای خبر/