مساجد ظرفیت مهم فرهنگی در جهاد تبیین و گام دوم انقلاب هستند
مساجد ظرفیت مهم فرهنگی در جهاد تبیین و گام دوم انقلاب هستند
مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل از فعالیت بیش از ۲۲۰۰ مسجد در استان اردبیل خبر داد و گفت: مساجد به عنوان پایگاه مهم تبلیغی و فرهنگی ظرفیت مهمی در زمینه جهاد تبیین و گام دوم انقلاب اسلامی در جامعه دارند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام به نقل از سبلان ما، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده ضمن گرامیداشت روز جهانی مساجد، به اهمیت مساجد در دسترسی به آرامش روحی در انسان اشاره کرد و گفت: مسجد خانه خدا و جایگاه انبیا و رسولان وحی و مامن مؤمنان بوده که همواره با حضور در این مکان مقدس آرامش و اطمینان نصیب انسان‌ها شده و به قدرت مطلقه الهی اتکا کرد و با امید و توکل به خدا پله‌های رشد و کمال را طی می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل و تمامی فعالان فرهنگی و تبلیغی اعم از اداره کل تبلیغات اسلامی، کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد، انجمن‌های اسلامی، پایگاه‌های مقاومت بسیج، هیئت‌امنای مساجد مراسم عزاداری ماه محرم امسال باشکوه و عظمت خاصی در بیش از ۵۰۰ مسجد شهری و ۱۷۰۰ مسجد روستایی برگزار شد و تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

وی به کارکردهای مختلف تربیتی مساجد اشاره کرد و گفت: جامعیت مسجد در همه زمینه‌های عبادی سیاسی، فرهنگی، آموزشی، نظامی، سیاسی، قضائی از دیرباز تاکنون مورد توجه بوده و محور همه آن‌ها امامت و پیشوایی در مسجد است که به‌عنوان مهم‌ترین مسئله در ساختار و پیکره این مکان مقدس مطرح بوده و در این میان جذب جوانان به این مکان تربیتی نیازمند تجهیز مساجد به امکانات روز آموزشی و فرهنگی مطابق با کارکردهای تربیتی مساجد است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به نقش ائمه جماعات در رونق بخشیدن به مساجد اشاره کرد و گفت: مساجد احیا سنت‌های دین را دنبال می‌کند؛ اما باید یک نقش دیگر را نیز در دستور کار خود داشته باشد و آن انتقال و ارتقا مفاهیم فرهنگی متناسب با شرایط روز است که این امر توسط امام‌جماعت محقق خواهد شد.

وی امام محله را مهم‌ترین شخصیت فرهنگی و دینی در تعمیق و احیای کارکرد مسجد معرفی کرد و گفت: امام محله با فعالیت اجتماعی در مسجد جذابیت ویژه به مساجد می‌بخشد، در حقیقت وی یکی از عوامل توسعه به‌حساب می‌آید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل تأکید کرد: مسجدی می‌تواند همان مسجد موردنظر اسلام و پیامبر باشد که یک امام‌جماعت، با توان مدیریتی بالا، عادل و جامع آن را رهبری کرده و باید مصداق کامل آنان که مساجد خدا را عمارت می‌کنند ائمه جماعاتی باشند که در ابعاد گوناگون مسجد را گرم و پر رونق می‌کنند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده حضور عالمانه واعظین در بین مردم را اولویت مهم در فعالیت تبیین‌گرایی مساجد عنوان کرد و گفت: کارهای زیادی در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب از سوی دستگاه‌ها، مساجد، هیئت‌های مذهبی و همه صورت‌گرفته است؛ اما کارهایی که انجام نگرفته هم بسیار است که در این زمینه بهترین راهنما برای ما، همان سخنان مقام معظم رهبری است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل در ادامه با اشاره به عملکرد بسیار خوب مساجد در زمینه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به‌ویژه برای نسل جوان، گفت: الحمدلله مساجد در زمینه همه پیام‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری کارهای شگفت‌انگیزی انجام داده‌اند که یک مورد آن همین موضوع کمک‌های مؤمنانه است.

 

روحانیون مساجد باید به دنبال ابتکار فرهنگی باشند

حجت‌الاسلام جعفرزاده گفت: روحانیون باید به دنبال اختراع و ابتکار فرهنگی باشند و در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تلاش کرده و باتوجه‌به پتانسیل درون محله‌ای کانون‌های مساجد، ضمن احصا و شناسایی آسیب‌های اجتماعی، با داشتن آگاهی نسبت به این آسیب‌ها، برنامه‌ریزی درست داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای حل مشکلات ناشی از فقر فرهنگی ضروری است با آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم اقدامات لازم را با محوریت مساجد انجام دهیم.

مسجد پایگاه وحدت و همبستگی بین مردم

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل بر نقش مساجد به‌عنوان محور وحدت میان امت اسلامی و نقش آنها در ایجاد انقلاب‌ها تأکید کرد و گفت: مسجد مرکز هویت دینی مسلمانان است؛ اما فقط برای عبادت خداوند و اقامه نماز ساخته نشده، بلکه مرکزی برای فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، امور عام‌المنفعه و نیز پایگاه وحدت و همبستگی بین مردم محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفرزاده اطلاع از اوضاع‌ و احوال مردم را از برکات حضور در مسجد عنوان کرد و گفت: مردم در مسجد همدیگر را می‌شناسند و به‌واسطه آن، توانگران به نیازمندان کمک می‌کنند. به همین دلیل پیامبر (ص) به موضوع وحدت همبستگی میان مسلمانان و کمک به یکدیگر سفارش بسیار می کردند.

گفتنی است طی امروز و بزرگداشت این روز مراسمی در مساجد آقاکاظم، مسجد ابوالفضل العباس.ع. مسجد عباسیه اسلام آباد و چند مسجد محله بیمارستان امام خمینی .ره. برگزار شد.

انتهای خبر/