لزوم ورود جدی خانه مطبوعات به بحث فضای مجازی
لزوم ورود جدی خانه مطبوعات به بحث فضای مجازی
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: در حال حاضر تمام مشکلات اقتصادی کشور بدون شک منشأ فرهنگی دارد و فرهنگ مانند ریل و اقتصاد قطار روی آن است و با خرابی ریل نباید انتظار حرکت از قطار داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، آیت الله سیدحسن عاملی در دیدار با اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های استان اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر تمام مشکلات اقتصادی کشور بدون شک منشأ فرهنگی دارد و فرهنگ مانند ریل و اقتصاد قطار روی آن است و با خرابی ریل نباید انتظار حرکت از قطار داشت.

وی افزود: بزه‌هایی مثل دروغ، خلف وعده، اختلاس، رشوه، رانت‌خواری، نبود وجدان کاری، نبود احساس‌های جمعی، عدم رعایت شایسته‌سالاری و… همه ریشه فرهنگی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: هر کشوری که توانسته به پیشرفتی نائل شود، قطعا قبل از آن یک انقلاب فرهنگی داشته است و اگر مبدأ خط تحول آن‌ها بررسی شود، مشاهده ‌می‌شود که ابتدا اقدام به فرهنگ‌سازی نموده‌اند.

مصرف بودجه نهادهای فرهنگی باید خروجی داشته باشد

آیت الله عاملی بیان کرد: اکنون ۱۸ نهاد فرهنگی بودجه مصرف می‌کنند که این مصرف بودجه باید خروجی داشته باشد، یعنی در قالب تحول رفتارها و احساس‌های اجتماعی، خود را نشان دهد.

وی تصریح کرد: اصلی ترین نبرد فعلی کشور ما در برابر یک لشکر رسانه‌ای است که در این جنگ خطرناک، دروغ، افترا، استخدام عواطف، مکر و حیله و… از هر سو کشور ما را هدف قرار داده است و هیچ کشوری در دنیا مثل کشور ما درگیر چنین جنگ رسانه‌ای نیست.

امام جمعه اردبیل با اشاره به مشکلات جامعه مطبوعاتی استان، عنوان کرد: ریشه این مشکلات از بی‌مهری به فرهنگ شروع می‌شود و تاکنون اهمیت کار فرهنگی احساس نشده و هنوز این تلقی وجود ندارد که ما اگر ذهن، فکر، احساس و عواطف جامعه را مدیریت کنیم، بسیاری از مشکلات اقتصادی و بزه‌های اجتماعی حل خواهد شد.

لزوم ورود جدی خانه مطبوعات به بحث فضای مجازی

آیت الله عاملی اظهار کرد: یکی از مواردی که خانه مطبوعات باید به طور جدی به آن ورود کند، فضای مجازی است که این فضا، از ظرفیت عظیمی برای اصلاح و تخریب برخوردار بوده و استفاده از این ظرفیت عظیم احتیاج به فرهنگ مناسب خود دارد.

وی گفت: اگر این فرهنگ استفاده درست شود، فضای مجازی، سکوی رشد و ترقی می‌شود وگرنه یک رسانه مجازی هر لحظه ممکن است که آبروی یک فرد را از بین برده و مرتکب هزاران گناه شود و از سویی دیگر اگر کسی را هدایت کند مصداق «مَن اَحیا نَفساً فَکَأنَّما اَحیا النّاسَ جمیعاً» می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: مطبوعات سنتی اکنون با رقبایی جدی و قدرتمند همچون فضای مجازی مواجه هستند و در شرایطی که در اثر سرعت خبررسانی فضای مجازی، حتی صداوسیما هم از سرعت انتشار اخبار عقب می‌ماند، باید برای حیات مطبوعات مخصوصاً مطبوعات محلی، تدابیری جدی و دقیق اتخاذ گردد و با حرکت‌های علمی آن را جذاب نمود.

فشار اقتصادی بر مطبوعات عامل معامله آرمان‌ها نشود

آیت الله عاملی بیان کرد: با توجه به اهمیت ادبیات در جامعه، باید اقدامات مناسبی در راستای آموزش و توانمندسازی اصحاب مطبوعات در عرصه ادبیات صورت بگیرد تا ادبیات مطبوعات فاصله زیادی با ادبیات کوچه و بازای داشته باشد و ثروت لغوی، شعری، ترکیبی، فنون ادبی و… حفظ شود.

وی تصریح کرد: برخی مطبوعات فقط در موسم انتخابات فعال شده و کاملا به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که این امر، در شأن مطبوعات نیست و حریت، شجاعت، جسارت و در عین حال انصاف و عدالت رکن اصلی مطبوعات آرمانی است و فشار اقتصادی نباید مجوز معامله روی این ارزش‌ها شود.

صاحبان قلم باید جایگاه وزینی داشته باشند

امام جمعه اردبیل عنوان کرد: دیدبانی مطبوعات باید بسیار قوی باشد و عملکرد ها باید با حریّت، به دور از کینه و با انصاف مورد نقد قرار بگیرد.

آیت الله عاملی اظهار کرد: ما با نقطه آرمانی در عرصه مطبوعات بسیار فاصله داریم که البته همه تقصیرها بر گردن اصحاب مطبوعات نیست چراکه با وجود نبود بیمه، به عنوان حداقل خواسته ضروری یک فعال مطبوعاتی، دیگر خبرنگاری و قلم فرسایی تبدیل به اولویت چندم زندگی آن فرد می‌شود.

وی گفت: مطبوعات و اصحاب قلم از مهمترین سرمایه‌های اجتماعی ما هستند و گاهی با یک نوشته، سرنوشت یک شخص یا جامعه ممکن است تغییر کند و حتی موجب نجات کشور گردد که بنابراین لازم است صاحبان قلم در نظام ارزش‌گذاری جامعه، درجایگاه وزین و فاخر و با امکانات مناسب قرار گیرند.