عتباتی:شهید سلیمانی پشت میز نشین نبود/پانزدهمین اعدامی بخشیده شد/قول همراهی مجمع نمایندگان استان در لایحه سند تحول قضائی/شرور اردبیلی متواری در تهران دستگیر شد/ آزادی ۵۰۲ زندانی استان
عتباتی:شهید سلیمانی پشت میز نشین نبود/پانزدهمین اعدامی بخشیده شد/قول همراهی مجمع نمایندگان استان در لایحه سند تحول قضائی/شرور اردبیلی متواری در تهران دستگیر شد/ آزادی ۵۰۲ زندانی استان
بسته خبری دستگاه قضائی استان اردبیل از عفو پانزدهمین اعدامی از سوی اولیای دم تا قول مساعدت مجمع نمایندگان استان اردبیل در تصویب سند تحول بنیادی قوه قضائیه در آذرسلام، منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، رئیس کل دادگستری استان اردبیل در دیدار با نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بر همکاری نمایندگان مجلس در تدوین قوانین متناسب با اجرای سند تحول تاکید کرد.

به ابتکار دادگستری کل استان، نشست هم اندیشی شورای قضایی استان با نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به منطور بررسی وضعیت استان در موضوعات مختلف اقتصادی و اجتماعی در محل دادگستری استان برگزار شد.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، و تسلیت ارتحال آیت الله مصباح یزدی، تفکر و مکتب سردار سلیمانی را مکتب مقاومت و تسلیم ناپذیری در دنیای اسلام دانست که در دفاع از ارزش های اسلامی و مبارزه با ظلم و ستم، در تداوم و استمرار نهضت عاشورا ترسیم شده است.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری این دوره مجلس شورای اسلامی، به عنوان مجلس انقلابی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرد: هر چند  قضات و کارکنان دستگاه قضایی در انجام وظایف و رسالت‌های ذاتی خود جهادگونه و بسیجی وار شبانه روزی تلاش می کنند اما حمایت های نمایندگان مجلس شورای اسلامی می تواند به طور چشمگیری ما را  در احقاق حق و اجرای عدالت جامعه یاری کند.

 

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه دستگاه قضایی اقدامات چشمگیری در حوزه‌های مختلف امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته است افزود: در حوزه حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری،  بسیاری از واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد با همکاری دستگاه‌های اجرایی و قضایی دوباره به چرخه تولید بازگشته است.

وی در خصوص سند تحول قضایی نیز اظهار داشت: سند تحول قضایی بسیار تاثیرگذار در حوزه های مختلف خواهد بود که نگاه به مقوله پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از سرمایه‌گذاری، خدمات قضایی بر بستر الکترونیک، توجه به ارائه خدمات غیرحضوری و مبارزه با فساد در تمامی حوزه‌ها از جمله مهمترین آنهاست و اجرایی و عملیاتی شدن آن نیازمند همکاری تعامل و هماهنگی تمامی دستگاه ها و نهادها در سه  قوه است.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه دستگاه قضایی استان با وجود اینکه با  کمبود کادر قضایی و اداری روبرو بوده و مشکلات بسیاری از لحاظ امکانات و تجهیزات داشته است گفت:  با وجود این دستگاه قضایی استان توانسته در ۹ ماهه امسال ورودی ناخالص پرونده ها به محاکم قضایی را کاهش دهد.

وی در ادامه با اشاره به  امیدواری ایجاد شده در سطح جامعه به خصوص پس از روی کار آمدن آیت الله رئیسی در راس قوه قضاییه به بخشی از مصوبات سفر اخیر وی به استان اشاره کرد و گفت: ابطال قرارداد کشت و صنعت و دامپروری مغان و تعیین تکلیف  آن  و انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل جدید آن و نیز تلاش برای ساماندهی و حل مشکلات شرکت سبلان پارچه و بسیاری دیگر از نتایج مهم این سفر بود.

عتباتی با اشاره به لزوم توجه جدی به مساله معیشت، مسکن و رفاه کارکنان دادگستری از نمایندگان مجلس خواستار توجه جدی به وضعیت بودجه قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰شد.

علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اردیبل، نیر، نمین و سرعین در مجلس نیز در این جلسه سند تحول قضایی را سندی بنیادی اعلام و بر همکاری کامل مجلس در تصویب قوانین لازم جهت اجرای آن تاکید کرد.

دیگر نمایندگان مردم شهرسهای استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن قدردانی از مسئولین قضایی استان به ویژه رئیس کل دادگستری استان در احقاق حق و اجرای عدالت و نیز تلاش های صورت گرفته در خصوص حمایت قضایی از سر مایه گذاری و رونق تولید و اشتغال در استان، نسبت پی گیری و رفع مشکلات استان اعلام همکاری کردند.

 

*افزایش ۳۲ درصدی استفاده ازمجازات های جایگزین حبس در اردبیل و آزادی ۱۸۷ زندانی استان در راستای “طرح پایش”

 

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه از زمان اجرای طرح پایش و غربالگری زندانیان۱۸۷ زندانی در قالب کاربرگ های مربوط آزاد شدند افزود: علاوه براین، در طول مدت اجرای طرح در استان اردبیل ۲۵۵نفر نیز با استفاده از مرخصی پایان محکومیت، آزاد شده‌اند.

 

وی تصریح کرد: به منظور ارائه خدمات قضایی الکترونیک، باجه خدمات قضایی الکترونیک در زندان مرکزی اردبیل ایجاد شده است.

 

عتباتی گفت: با اجرای طرح پایش و غربالگری زندانیان، طی ۹ ماهه سال جاری، مجازات جایگزین حبس به میزان ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و در این مدت تعداد کیفرخواست های شفاهی صادره استان افزایش سه برابری نشان می‌دهد.

 

*۶۰زندانی مالی آزاد شد

با حضور رئیس کل دادگستری، رئیس هیات امنای ستاد دیه استان و دادستان مرکز استان اردبیل، آیین آزادسازی ۶۰ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد استان اردبیل با محوز “طرح شهید حاج قاسم سلیمانی” همزمان در سراسر کشور و بصورت ارتباط ویدئو کنفرانسی در محل حسینیه ثارالله سپاه حضرت عباس علیه السلام استان برگزار شد.

 

رئیس کل دادگستری استان اردبیل تصریح کرد: با کمک‌های ستاد دیه و مراجعه مستقیم خیرین و مردم به زندان‌های استان۲۱۱ نفر از محکومان مالی مستمند آزاد شده‌اند.

 

*گرامی داشت اولین سالگرد شهید سلیمانی و درگذشت آیت الله مصباح یزدی

ناصر عتباتی در مراسم گرامیداشت ایام فاطمیه و سالگرد شهید سلیمانی و نیز رحلت آیت الله مصباح که در حسینیه دادگستری برگزار شد، اظهار داشت: حاج قاسم همیشه در میدان بود و در سنگر و خاکریز، هیچ تصویری از پشت میز نشینی سردار شهید ندیده بودیم.حاج قاسم یک تفکر است که ریشه در قیام عاشورا دارد.

 

*ح.م یکی از ارازل و اوباش معروف اردبیل در شهریار استان تهران دستگیر شد

سید عبدالله طباطبایی دادستان مرکز استان تصریح کرد: شرور یاد شده که مخل نظم و آرامش و آسایش‌ شهروندان بود با پیگیری های دادستانی اردبیل در نیابت ارسالی و همکاری و تدابیر پلیس پاوا در شهرستان شهریار استان تهران دستگیر و به دست قانون سپرده شد.

وی افزود: مخلان نظم جامعه بدانند آرامش و آسایش شهروندان ولایی استان، خط قرمز تشکیلات قضایی استان بوده و هیچ مماشاتی در برخورد با بر هم زنندگان نظم عمومی وجود نخواهد داشت.

 

*اعلام رضایت در چهاردهمین  پرونده قتل عمد در سال ۹۹

همزمان با ایام فاطمیه و با  پیگیری های  رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان و نیز تلاشگران عرصه صلح و سازش در کارگروه جهادی بخشایش دادگستری استان مردی که با ارتکاب به قتل عمدی به قصاص محکوم شده بود و از سال۱۳۹۳ تا کنون در زندان محبوس بود، با گذشت اولیای دم به زندگی دوباره برگشت.

عتباتی رئیس کل دادگستری استان در این خصوص اظهارداشت: این چهاردهمین اعلام رضایت از سوی اولیای دم است که در سال ۱۳۹۹ با وساطت مقامات قضایی دادگستری، اعضای کارگروه جهادی بخشایش و مسئولین اداره کل زندان اردبیل محکوم به قصاص زندگی دوباره یافته است.

 

رئیس کل دادگستری استان یاد آور شد: به ابتکار دادگستری کل استان و با استفاده از ظرفیت ریش سفیدان و معتمدین کار گروه جهادی بخشایش در سال جاری در استان تشکیل شده و ضمن تلاش برای ترویج و تبیین فرهنگ صلح و سازش نسبت به حل و فصل موضوعات مهم با رویکرد مصالحه اقدام می کند.

انتهای خبر/