شناسایی چند کانون تب برفکی در جمعیت گاو و گوساله اردبیل/دامداران سریع دام ها را واکسینه کنند
شناسایی چند کانون تب برفکی در جمعیت گاو و گوساله اردبیل/دامداران سریع دام ها را واکسینه کنند
اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به شناسایی چند کانون تب برفکی در جمعیت گاو و گوساله ، دامداران استان را به مراقبت از دام‌های خود فراخواند.

اداره کل دامپزشکی استان اردبیل روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای ضمن هشدار جدی از دامداران ، دامپروران و روستاییان خواست دام‌های خود را در اسرع وقت علیه این بیماری واکسینه کنند.

اداره کل دامپزشکی استان اردبیل اعلام کرد: با تمهیدات انجام شده واکسن این بیماری به اندازه کافی تأمین و در کلیه مراکز و درمانگاه‌های بخش غیردولتی دامپزشکی موجود است و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد و دامداران می‌توانند با مراجعه به این مراکز دام‌های خود را واکسینه نمایند.
در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار واگیر دام‌های زوج سم است و ویروس آن به اندازه‌ای قوی است که خیلی زود و راحت به دام‌های سالم از طریق بزاق ، دهان ، هوا و حتی فضولات حیوان آلوده سرایت می کند ولی این بیماری قابل انتقال به انسان نیست.
اداره کل دامپزشکی استان در ادامه اطلاعیه آورده است با مدنظر قرار دادن ضرر و زیان اقتصادی ناشی از تلفات دام‌ها در برابر این بیماری که در سا لهای قبل با اپیدمی سنگین آن مواجه بودیم انتظار می رود دامداران هشدارهای دامپزشکی را جدی بگیرند تا از همه گیری مجدد آن پیشگیری شده و حجم بیشتری از جمعیت دامی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرد.
براساس این اطلاعیه بیماری تب برفکی یا همان داباغ در اصطلاح محلی هیچ درمانی ندارد و دامداران برای درامان ماندن دام‌های سالم از این بیماری ضمن انجام واکسیناسیون بر علیه بیماری رعایت موارد بهداشتی ، قرنطینه ، امنیت زیستی و ضدعفونی کردن محوطه نگهداری از دام‌های خود را جدی بگیرند.

استان اردبیل با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری را در صنعت دامداری دارد ، این استان دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین است.

اردبیل رتبه ۷ کشوری را در پرورش گوسفند ، رتبه ۳ کشوری را در گاومیش ، رتبه ۷ کشوری را در گاو بوی و رتبه ۱۵ کشوری را در گاو اصیل دورگ داراست.

به گزارش آذرسلام به نقل از ایرنا، سالانه در این استان ۲۹ هزار و ۷۴۷ تن گوشت قرمز تولید می‌شود ، نیاز سالانه این استان به گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن می‌باشد که ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن مازاد آن نیز به سایر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : ایرنا