سیمان در اردبیل تولید می شود اما یافت نمی شود!
سیمان در اردبیل تولید می شود اما یافت نمی شود!
باوجود اینکه سیمان سپندار در اردبیل تولید می شود اما گنج پنهان شده و به راحتی یافت نمی شود این موضوع بازار را نابسامان و ساخت و ساز را به چالش کشیده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، کمبود سیمان در بازار اردبیل به یکی از موضوعات روز و مهم در این شهر تبدیل شده به‌طوری‌که طبق گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری فارس از سطح بازار اردبیل برای خرید حتی یک پاکت سیمان باید کفش آهنین به پا کرد.

 

البته این درحالیست که در بازار آزاد هر پاکت سیمان به دو برابر قیمت مصوب به فروش می‌رسد و به ناچار برای خرید سیمان باید به بازار آزاد مراجعه کرده و هر پاکت سیمان را به جای نرخ دولتی حدود ۳۰ هزار تومانی با قیمتی بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان خریداری کرد.

 

با توجه به قرارگیری در فصل کاری، کمبود سیمان در بازار سبب بروز مشکلات بسیاری برای مردم و حتی فعالان حوزه بتن آماده شده و بسیاری از کارگران در این حوزه به‌دلیل نبود سیمان در بازار چشم انتظار ساماندهی بازار برای از سرگیری فعالیت خود و کسب درآمد هستند.

 

نکته قابل توجه قضیه اینجاست که علی‌رغم اینکه استان اردبیل خود دارای کارخانه تولید سیمان بوده و میزان تولید این کارخانه سالانه به یک میلیون و پانصد هزار تن می‌رسد اما پس از گذشت چند ماه از نابسامانی بازار سیمان که پیش از عید رخ داده بود، برای دومین بار مجددا شاهد کمبود این محصول علی‌رغم تولید در حجم بالای آن در استان اردبیل هستیم.

 

از این‌رو حجم بالای تولیدات در استان اردبیل و نایابی سیمان در بازار این استان مقوله‌ای متناقض بوده که نیاز به بررسی دارد.

 

یکی از شهروندان اردبیلی که نا امید از پیدا کردن چند پاکت سیمان از یکی از مصالح فروشی‌های اردبیل بیرون می‌آمد، گفت: برای یک کار کوچک نیاز به چند پاکت سیمان داشتم که به اکثر مصالح فروشی‌های سطح شهر مراجعه کردم اما در هر بار با جواب سیمان نیست مصالح فروشان مواجه شده‌ام.

 

وی افزود: البته این در حالیست که می‌توان برای خرید سیمان با قیمت بالاتر از قیمت مصوب به بازار آزاد مراجعه کرده و هر پاکت سیمان را به دو برابر بیشتر از قیمت مصوب دولتی خریداری کرد.

برای اطلاع دقیق از وضعیت موجود در بازار سیمان به سراغ مسؤولان استان رفتیم تا دلیل کمبود سیمان در بازار را از آنها جویا باشیم.

میزان تولیدات کارخانه سیمان اردبیل به یک سوم کاهش یافته است

ارژنگ عزیزی, معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل بیان کرد: با توجه به مصوبه موجود در خصوص مدیریت مصرف برق در صنایع پرمصرف، کارخانه سیمان نیز شامل این صنایع بوده و از این‌رو به دلیل قطعی برق، میزان تولید سیمان در کارخانه سیمان اردبیل نیز تا یک سوم ظرفیت گذشته خود کاهش پیدا کرده است.

 

وی افزود: اجرای این مصوبه تا ۱۵ مرداد ادامه خواهد یافت و لذا تولیدات کارخانه سیمان تا این روز با کاهش روبرو خواهد بود و همزمان با آن کارخانه از فرصت استفاده کرده و به امر تعمیرات می‌پردازد تا پس از اتمام محدودیت و بازگشت به وضعیت عادی با حداکثر ظرفیت به امر تولید خواهد پرداخت.

 

عزیزی ادامه داد: برای مدیریت موضوع تا ۱۵ مرداد مقرر شده تا کارخانه سیمان به صورت هفتگی تولیدات خود را اعلام کرده و صنعت و معدن هم طبق میزان تولید، سهمیه عمرانی، بخش خصوصی و واحدهای سیمان را مشخصا تعیین کند و نظارتی کاملی نیز بر قیمت این محصول در بازار داشته باشد.

 

تعادل بین عرضه و تقاضا سبب کاهش قیمت حبابی سیمان در بازار می‌شود

فرخ محمودی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان اردبیل نیز دلیل کمبود سیمان در بازار را قطعی برق در کارخانه‌های سیمان اعلام کرد و گفت: مدیریت تولید و ذخیره‌سازی سیمان تولیدی در سال گذشته برای فصل کاری جدید سبب شده بود که تا چند روز پیش با مشکل آن‌چنانی مواجه نشویم و اگر این اقدام در سال گذشته انجام نمی‌یافت پیش از این با مشکل کمبود سیمان در بازار مواجه می‌شدیم.

 

وی افزود: مسلما زمانی که تقاضایی برای کالایی بالا رفته و تولید کم باشد با نوسان قیمت مواجه خواهد شد و لذا قیمت‌های موجود در بازار آزاد به این دلیل بوده و در صورت تعادل بین عرضه و تقاضا قیمت حبابی سیمان در بازار نیز فروکش می‌کند.

 

رئیس اتحادیه مصالح فروشان اردبیل تصریح کرد: با توجه به آنکه از فصل کاری اردبیل زمان اندکی باقی مانده و در سال‌جاری به نسبت به سال‌های گذشته ساخت و ساز کمتری داشته‌ایم لذا افزایش سهم استان اردبیل از میزان تولیدات کارخانه می‌تواند در بهبود اوضاع تاثیر مثبتی داشته باشد.

فعالیت ۵۲ واحد بتن آماده در اردبیل

محرم امیرپور، رئیس انجمن بتن آماده استان اردبیل گفت: در حال حاضر تعداد ۵۲ واحد فعال بتن آماده در اردبیل مشغول به فعالیت هستند و در سال گذشته نیز در مقطعی با مشکل تامین سیمان مورد نیاز این واحدها روبرو شدیم که در آن زمان با تخصیص هزار تن سیمان برای این واحدها مشکل برطرف شده بود.

 

وی افزود: اما از آنجایی‌که با شروع فصل کاری نیاز به سیمان نیز افزایش یافته و مصرف فله‌ای سیمان در واحدهای بتن آماده حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن رسید لذا میزان هزار تن سیمان تخصیص داده شده به هیچ عنوان نیازهای استان و واحدهای بتن آماده را تامین نمی‌کرد و اما مشکل از آنجایی بیشتر شد که در برخی از روزها حتی این مقدار نیز به دست واحدهای بتن آماده نمی‌رسید.

 

تصمیماتی برای رفع مشکل تامین سیمان واحدهای بتن آماده اتخاذ شده است

امیرپور تصریح کرد: با توجه با آنکه در هر واحد بتن آماده ۲۰ الی ۳۰ کارگر مشغول به کار هستند لذا هرگونه تعلل در تامین سیمان مورد نیاز این واحدها سبب ایجاد مشکل برای کارگران فعال در این واحدها می‌شود.

 

رئیس انجمن بتن آماده استان اردبیل گفت: برای رفع این مشکل رایزنی‌های خود با استانداری و شرکت سیمان و اداره صمت را انجام دادیم و طبق قول داده شده تصمیم بر این شد تا روزانه هزار تن  سیمان به واحدهای بتن آماده تخصیص داده شود و پس از یک هفته این میزان به مقدار ۳۰ درصد افزایش یابد و در هفته‌های آتی نیز به مقدار مورد نیاز برسد و انشاالله در این صورت مشکل برطرف خواهد شد.

 

خروج سیمان از استان ممنوع است

رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به میزان تولید سیمان در اردبیل عنوان کرد: میزان تولید کارخانه سیمان اردبیل روزانه سه هزار و ۵۰۰ تن بوده که با توجه به مشکلات در تامین برق مورد نیاز این کارخانه میزان تولید تا حدود یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار تن کاهش یافته است.

 

وی در خصوص وضعیت بازار سیمان و تصمیمات اتخاذ شده برای رفع مشکلات آن افزود: جهت تامین سیمان مورد نیاز برای مصرف داخل استان مقرر شده تا از خروج این محصول از استان جلوگیری شود و در کنار آن در تلاش برای افزایش میزان تولید روزانه سیمان در اردبیل هستیم.

 

در تلاش برای افزایش میزان تولید کارخانه سیمان هستیم

صادقی ادامه داد: طبق تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد تا در طی یک هفته جاری ظرفیت آسیاب‌ها افزایش داده شود تا شاهد افزایش میزان تولید سیمان باشیم که در این صورت نیاز بازار اردبیل به این محصول تامین خواهد شد.

 

رئیس سازمان صمت استان اردبیل بیان کرد: علاوه بر آن باتوجه به آنکه مصرف سیمان در اردبیل در سه محور پروژه‌های عمرانی، مصرف مردمی و صنایع سیمان‌بر بوده، میزان نیاز سیمان برای این بخش‌ها احصا شده و در اختیار کارخانه سیمان قرار گرفته تا بر مبنای آن توزیع سیمان انجام گیرد.

 

مردم هرگونه عرضه سیمان به قیمت بالاتر از نرخ مصوب توسط عاملین فروش را گزارش دهند

وی در خصوص قیمت بالای سیمان در بازار آزاد و نحوه برخورد با آن بیان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه عرضه سیمان با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب توسط عاملین فروش سیمان در سطح شهر و یا احتکار و عدم عرضه آن در بازار، مورد را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا برخورد قانونی انجام گیرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، با توجه به موارد مذکور و وضعیت موجود در خصوص بازار سیمان عمده دلیل نابسامانی‌های اخیر به وجود آمده در این بازار به دلیل قطعی برق و مدیریت مصرف برق بوده که در این راستا تصمیمات لازم اتخاذ شده تا با افزایش میزان تولید سیمان شاهد رفع مشکلات کنونی باشیم و اما در کنار آن مسؤولان امر باید در خصوص جلوگیری از افزایش قیمت این محصول در بازار اقدامات جدی و عاجلی انجام دهند تا زمینه ظهور سوء استفاده‌کنندگان و دلالان از این اوضاع ایجاد نشود.

انتهای خبر/

  • منبع خبر : فارس