سامانه مشاوره شبانه روزی راه اندازی شد/ شگردهای جدید کلاهبرداران سایبری
سامانه مشاوره شبانه روزی راه اندازی شد/ شگردهای جدید کلاهبرداران سایبری
سرهنگ علی قهرمانی طالع، رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اردبیل با تشریح شگردهای جدید کلاهبرداری اینترنتی از راه اندازی سامانه مشاوره شبانه روزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام به نقل از روابط عمومی پلیس فتا استان اردبیل سرهنگ  علی قهرمانی طالع رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اردبیل اظهار داشت: با راه اندازی سامانه پاسخ گویی و راهنمایی پلیس فتا، کلیه شهروندان می‌توانند به صورت شبانه‌ روزی از طریق  شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ و مراجعه به سایت پلیس فتا، بخش مرکز فوریت‌های سایبری، با کارشناسان پلیس ‌فتا ارتباط برخط برقرار و موارد ذیل را گزارش کنند.

  • کلا ‌هبرداری اینترنتی (اعلام درگاه‌های بانکی جعلی/ فیشینگ و…)
  • مزاحمت‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی
  • حملات سایبری(هک و…)
  • برداشت غیرمجاز از حساب بانکی
  • اعلام تارنماهای مجرمانه در فضای مجازی

برقراری ارتباط تلفنی با مرکز فوریت‌‌های سایبری یکی از آسان ‌ترین روش‌های برقراری ارتباط مردم با پلیس فتا است و کارشناسان حاضر در این معاونت به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمت ‌رسانی و ارائه مشاوره به مردم هستند و در صورت نیاز به شکایت‌های مردمی نیز رسیدگی لازم را انجام می‌دهند.

قهرمانی در ادامه گفت: یکی از اقدامات مجرمانه کلاهبرداران ارائه فایل‌ها و ادعیه‌های_مذهبی برای دانلود است که گاهی برخی از آنها آلوده به بدافزارهای مخرب یا جاسوسی بوده و به محض دانلود به سیستم قربانی نفوذ می کنند.

او افزود: هموطنان باید نسبت به دریافت فایل‌ها از منابع نامعتبر دقت لازم را داشته باشند و در هنگام نصب این‌گونه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها از دادن مجوز دسترسی‌ های مشکوک خودداری کنند.کاربران فضای مجازی و اینترنت از بازکردن لینک‌های ناشناس یا حتی نصب نرم افزار از منابع غیرمعتبر خودداری کنند.

 

سرهنگ قهرمانی گفت: یکی از شگرد های مجرمان سایبری در شبکه های اجتماعی،دسترسی به حساب کاربری افراد و درخواست پول از دوستان و آشنایان فرد قربانی است بنابراین پیش از هرگونه واریز وجه از صحت پیام های ارسال شده اطمینان پیدا کنید.کاربران در صورت دریافت هرگونه پیامک از مخاطبان و آشنایان خود مبنی بر درخواست کمک نقدی به عنوان قرض، ابتدا موضوع را بررسی کرده و با تماس با وی و پرس ‌و ‌جو از اطرافیان، از صحت و سقم موضوع مطمئن شوید و هیچ‌گاه با عجله و شتاب و بدون تحقیق در مورد موضوع اقدام به واریز وجه نکنید.

 

رئیس پلیس فتا در باره خرید اینترنتی نیز گفت: مجرمان سایبری در هنگام خرید کالا از کسبه یا شهروندانی که کالایی را در سایت‌های واسط برای فروش ثبت کرده‌اند، با ادعای واریز وجه به کارت فروشنده از طریق گوشی یا تبلت و نشان دادن رسید جعلی واریز، کالا را از فروشنده دریافت می کنند، بدون اینکه وجهی به حساب بانکی آنها واریز کرده باشند.

 

قهرمانی با بیان این که مراقب کلاهبرداری با ترفند حراجی‌های آنلاین باشید! ادامه داد: فریب آگهی‌های منتشر شده در کانال‌ها،صفحات و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی با وعده‌های حراج آنلاین، تخفیفات ویژه و قیمت‌های باور نکردنی را نخورید، پایین بودن بیش از حد قیمت می تواند ترفندی برای ایجاد هیجان و عجله در خرید و کلاهبرداری از کاربران ‌باشد.

 

با فرارسیدن ماه محرم و شرایط خاص کشور که به خاطر پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، امکان شرکت عموم مردم در هیئت‌ها و تکیه‌های عزاداری که نیازمند رعایت الزامات خاص است وجود ندارد استفاده از اینترنت و برنامه ها برای مشارکت در سوگواری با استقبال بیشتری مواجه شده است به همین دلیل احتمال سوءاستفاده مجرمین سایبری از همین فضا، بیشتر شده است لذا توجه داشته باشید در هنگام دانلود برنامه‌ها پخش زنده مراسم‌ها، فایل صوتی نوحه، کلیپ‌های مذهبی، نرم‌افزارهای ادعیه و نظیر این موارد با دقت و حساسیت لازم اقدام کرده و استفاده از سایت‌های معتبر، دسترسی موردنیاز برنامه‌ها را حتماً بررسی کنید.

 

انتهای خبر/