ریل گذاری راه آهن اردبیل- میانه سرعت گرفت/۴ماه مانده به افتتاح
ریل گذاری راه آهن اردبیل- میانه سرعت گرفت/۴ماه مانده به افتتاح
طرح بزرگ راه‌آهن اردبیل - میانه با اینکه بواسطه سختی مسیر صعب‌العبور کمی در مرحله بهره‌برداری با تاخیر مواجه شده است اما دولت سعی دارد تا آخرین روزهای عمر خود مراحل اجرای آن را تسریع بخشد و حداکثر تا پاییز امسال به بهره برداری برسد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر  پنجشنبه گذشته خود به استان اردبیل  و بازدید از این پروژه گفت: مسیر سخت راه‌آهن و سختی کار، زمان افتتاح را به تاخیر انداخته و با تامین اعتبار مورد نیاز  انتظار می‌رود در چهار ماه آینده طرح به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: در سفر قبلی به استان اردبیل قول پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان به پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه داده شده بود که در عمل دولت ۶۶۰ میلیارد تومان به پروژه تزریق کرد.

وی اظهارکرد: برای پرداخت مطالبات پروژه، مسئولان استانی اردبیل درخواست ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان را کرده‌اند و انشالله با تامین آن مردم اردبیل از راه‌آهن در چهار ماه آینده استفاده خواهند کرد.

نوبخت تاکید کرد که اردبیل نقطه پایانی طرح راه‌آهن میانه – اردبیل نیست بلکه این خط ریلی تا منطقه مغان تداوم یافته و به آن‌سوی مرز (جمهوری آذربایجان) متصل خواهد شد.

راه آهن اردبیل در نزدیکی ایستگاه پایانی

آیت‌الله سیدحسن عاملی ، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز از توجه دولت به پروژه راه‌آهن اردبیل ابراز رضایت کرد و گفت: از جناب آقای نوبخت معاون رئیس جمهوری تشکر می‌کنیم،  ایشان در سفر اخیر خود ۴۰۰ میلیارد تومان به پروژه راه‌آهن اردبیل اختصاص داد و امیدواریم بزودی شاهد افتتاح این طرح باشیم.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شد اما سال‌ها این پروژه متوقف ماند تا اینکه در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده و مدیران دولت دوازدهم نیز  عملیات اجرایی آن را تا مرحله پایانی به پیش برده‌اند.

این طرح ریلی هم‌اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت در حال اجراست.مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث بوده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

در طرح راه‌آهن اردبیل – میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود.

اکبر بهنامجو ، استاندار اردبیل با اشاره به فعالیت‌ها برای تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل بیان کرد: زیرسازی راه‌آهن اردبیل به عنوان مهم‌ترین بخش از روند اجرا تا پایان شهریورماه امسال به اتمام می‌رسد.

او با بیان اینکه حدود ۱۲۵ کیلومتر از مسیر ۱۷۰ کیلومتری راه‌آهن اردبیل آماده ریل‌گذاری است ، افزود: به جز چند مسیر و پل بزرگ که تا شهریورماه تکمیل می‌شوند، سایر قسمت‌های پروژه تا مردادماه آماده ریل‌گذاری است ضمن اینکه هم‌اکنون آخرین تجهیزات روسازی وارد استان شده و تست ریل‌گذاری در حال انجام است.

وی با اشاره به مطالعات انجام گرفته و اخذ مجوز برای اجرای راه‌آهن اردبیل- پارس‌آباد گفت: مطالعات این پروژه و اجرای بارانداز ریلی پارس‌آباد انجام گرفته است. با راه‌اندازی بارانداز ریلی به آذربایجان وصل شده و برای این منظور در حال مراوده با آذربایجان هستیم.

عباس خطیبی ، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم گفت: پروژه راه‌آهن اردبیل ، جزو سخت‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است و تلاش می‌کنیم با ایجاد شرایط مناسب در سالجاری هم به اجرای این پروژه شتاب دهیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته با وجود محدودیت و تنگناهای مختلف، اقدامات زیرسازی و ریل‌گذاری این پروژه انجام شد و در تداوم کار برنامه‌ریزی مالی و اجرایی برای ادامه روند این پروژه با حضور پیمانکاران و بازدید میدانی از تمام قطعات انجام شده و تلاش می‌کنیم شرایط مناسبی را برای ادامه اجرا فراهم کنیم.
راه آهن اردبیل در نزدیکی ایستگاه پایانی

خطیبی افزود: این پروژه با طول ۱۷۵ کیلومتر در بخش‌های مختلف زیرسازی،روسازی و همچنین ایستگاه‌ها در دست اقدام بوده و از اواخر سال گذشته ریل‌گذاری آن آغاز شده است.

فرزاد قلندری ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل هم گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل طبق برنامه‌ریزی انجام شده و با رعایت موازین بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع کرونا در حال انجام است.

وی ادامه داد: علاوه بر اعتباراتی که از محل فاینانس توسط بانک ملی و بودجه سالانه به این طرح اختصاص یافته است، در سفر رئیس جمهور به استان هم برای تامین کسری منابع مالی مورد نیاز این طرح اعتبارات لازم پیش‌بینی شد.

قلندری گفت: به صورت روزانه مسائل مربوط به پشتیبانی‌های اداری و فنی آن رصد و توسط شخص مقام عالی استان و حوزه عمرانی پیگیری می‌شود.

معاون استاندار اردبیل افزود: کارگاه‌های عملیات خاکی و تاسیساتی هم طبق تاکید استاندار و با تامین منابع مالی مورد نیاز برای تهیه مصالح مورد نیاز و پرداختی پیمانکاران با آمادگی کامل از شانزدهم فروردین ماه فعال شده و با شتاب حداکثری پروژه پیش می‌رود.

وی ادامه داد: این پروژه یکی از اساسی‌ترین طرح‌های زیرساختی اردبیل است که در توسعه استان و کمک به رونق و جهش تولید موثر است و عملیات اجرایی آن طبق برنامه به پیش خواهد رفت.

صدیف بدری ، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: با تزریق اعتبارات پیش‌بینی شده، طرح راه‌آهن اردبیل در ماه‌های آتی تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: طرح احداث راه‌آهن میانه اردبیل قبل از سال ۹۴ با کندی اجرا شده و به نتیجه مطلوب نرسیده بود ولی با پیگیری استاندار، مسئولان استان و حمایت مجمع نمایندگان، این طرح ملی در ۲ سال اخیر سرعت گرفته و تمامی کارگاه‌های آن با روند مطلوبی در حال اجراست.

وی ادامه طرح راه‌آهن اردبیل به مغان را نیز از جمله موضوعات در حال پیگیری نمایندگان و مسئولان استان اعلام کرد و افزود: طرح راه‌آهن اردبیل بدون اتصال به منطقه مغان و شبکه ریلی جمهوری آذربایجان ابتر خواهد بود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین ادامه داد: اتصال راه‌آهن اردبیل به شمال استان و شبکه ریلی جمهوری آذربایجان در بیله‌سوار خواسته طرف آذری‌ها هم هست.بدری با بیان اینکه  تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه و اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان در اولویت قرار گرفته است .

وی افزود: مطالعات فاز اول امتداد طرح راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان انجام و اجرای آن در سال ۱۴۰۰ هم پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان نیز در برنامه کاری قرار دارد.

وی اظهارکرد: اجرای طرح راه‌آهن اردبیل به مغان از جمله موضوعات در حال پیگیری نمایندگان و مسئولان استان است و این طرح بدون اتصال به منطقه مغان و شبکه ریلی جمهوری آذربایجان ابتر خواهد بود.

بدری ادامه داد: این خط ریلی منطقی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر ریلی در کریدور شمال – جنوب محسوب می‌شود و با ادامه احداث آن تا تا گمرک مرزی در شهرستان بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان در واقع  کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

علی نیکزاد دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: پیشرفت پروژه راه‌آهن اردبیل –میانه روند مطلوبی است و دولت به ۸۰ درصد تعهدات خود در این پروژه ریلی عمل کرده است.

وی افزود: مطابق قولی که دولت در تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه داده است، این پروژه هم‌اکنون روند قابل قبولی دارد ولی باید خلاءها و نارسایی‌های موجود هم برطرف شود تا این پروژه در زمان مقرر به اتمام برسد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از تعهدات دولت مربوط به اتمام پل “آرپاچایی” در مسیر راه‌آهن اردبیل – میانه بود که عملیات اجرایی این طرح بطول ۸۳ متر ارتفاع و ۲۶۵ متر دهنه به اتمام رسیده و آماده ریل‌گذاری است.

نیکزاد درباره تداوم راه‌آهن اردبیل به پارس‌آباد مغان و اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان هم گفت: ضروری است تا راه‌آهن اردبیل به سمت منطقه مغان ادامه پیدا کرده و در نهایت به شبکه ریلی بین‌المللی از طریق جمهوری آذربایجان وصل شود.

راه آهن اردبیل در نزدیکی ایستگاه پایانی

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی ، نماینده دیگر اردبیل،نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اتمام پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه جزو اولویت‌های اصلی ما است و در ادامه اتصال این خط ریلی به پارس‌آباد می‌تواند استان اردبیل را از بن بست خارج کرده و کریدور شمال به جنوب کشور باشد.

وی افزود: در کنار توسعه خطوط ریلی استان با توجه به وضعیت نامناسب جاده‌های مواصلاتی باید توجه ویژه‌ای به این حوزه انجام گیرد.

موسوی بیان کرد: یکی از خواسته‌های اصلی مردم اتمام پروژه راه‌آهن اردبیل –میانه است که دولت وعده داده است تا نیمه اول سال جاری این پروژه را تکمیل کند.

وی اظهارکرد: با اتمام این پروژه ضمن اینکه مطالبات اصلی مردم در استان اردبیل تحقق می‌یابد شاهد رونق و توسعه استان در زمینه‌های مختلف خواهیم بود.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه – اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و عملیات آن پس از سال‌ها توقف در دولت تدبیر و امید آغاز شد.

انتهای خبر/

  • منبع خبر : ایرنا