ریسک نگران کننده برخی نماینده در الحاق منطقه آزاد/دولت بخواهد،راه اهن تاپایان سال تمام است
ریسک نگران کننده برخی نماینده در الحاق منطقه آزاد/دولت بخواهد،راه اهن تاپایان سال تمام است
صدیف بدری از اقدام زمانبر و ریسک نگران کننده برخی نماینده ها در الحاق نقاط جدید به منطقه آزاد خبر داد.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر،نمین وسرعین در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری باخبرنگاران که عصر پنج شنبه در دانشگاه اردبیل برگزار شد با بیان این موضوع که در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعیین مکانِ منطقه آزاد اردبیل را به عهده دولت گذاشته است اظهار داشت: برخی از نماینده ها دنبال لایحه جدید با امکان ثبت چهار نقطه همزمان به عنوان منطقه آزاد هستند که برای استان بسیار پررسیک و زمان بر است.

او گفت: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت در حکم قانون است و تاخیر در اجرای این پروژه و خسارت های ناشی از عدم اجرای آن، از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.

بدری تصریح کرد: دولت به بهانه اینکه تهیه زمین و اجرای آن هزینه دارد طرح را به تاخیر انداخته ولی ما می گوییم هر مکانی را که می خواهید در نظر بگیرید و طرح را آغاز کنید، بقیه نقاط در مراحل بعد از طریق ما نمایندگان قابل پیگیری است.

بدری با اشاره به اینکه بله درست است زمین مرغوب، تامین بودجه می خواهد و آن هم توانایی مسئولان را ثابت می کند گفت: در ماجرای تعیین زمین فرودگاه اردبیل نیز عده ای دنبال زمین رایگان و آسان بودند که متاسفانه دود آن سالهاست به چشم مردم خواهدرفت.

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: راه آهن اردبیل از لحاظ فنی قابل افتتاح تا پایان سال است اما از عملکرد دولت در خصوص راه آهن راضی نیستم.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تا آخر مجلس دهم گره های فنی راه آهن اردبیل را حل کردیم، فاینانس هزار میلیارد تومانی در کنار بودجه های عمرانی گرفتیم و رشد فیزیکی پروژه را بالای ۸۰ درصد رساندیم، اما از پیشرفت فیزیکی پروژه در یکسال گذشته شخصا راضی نیستم.

این نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: الان پیشرفت فیزیکی به ۹۳ درصد رسیده است اماانتظار داریم دولت بیش از پیش به این پروژه توجه داشته باشد و تاکید داریم راه آهن اردبیل حتما باید به پارس آباد و مغان وصل شود، که تلاش کردیم و در بودجه ۱۴۰۱ برای آن ردیف گرفتیم.

وی افزود: شرایط فنی برای اتمام پروژه تا پایان سال مهیا است و همت دولت را می طلبد.

وی ادامه در بخش دیگری از سخنان خود گفت :حرکت دولت سیزدهم در ایجاد ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه قابل تحسین است و امید می‌رود موضوع تحریم‌ها نتایج خوبی داشته باشد و باید در هماهنگی تیم اقتصادی اقدامات خوبی انجام یابد.

بدری اظهار کرد: رفع دغدغه‌ها و چالش‌ها باید با بررسی ابعاد مختلف و نیز اقناع افکار عمومی برای رسیدن به نتیجه صحیح لازمه اساسی است تا بتوانیم در این زمینه اعتقاد بر این است در حوزه‌های درمانی شاهد وضعیت مناسب نیست نهاده‌های دامی و برخی موارد دیر و علاوه بر افزایش چهار کالای اساسی شاهد تبعات در بحث اقتصادی هستیم.

وی تصریح کرد: بررسی‌های جامع باید در راستای تحقق اهداف مورد نظر انجام یابد تا بتوانیم در حوزه نظارت به اهداف مورد نظر دست یافته و بتوانیم مشکلات اقتصادی را سنجیده و ساماندهی کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مجلس در کمیسیون‌های مختلف اعم از عمران جلساتی برگزار شده که همچنان برخی مشکلات مشهود و نیازمند تصمیم‌گیری‌های اساسی در این زمینه هستیم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر با رفع مشکلات مورد نظر دست یابیم.

وی افزود: تعامل مجلس با دولت به منزله یگانگی نیست و در این زمینه تعامل و همکاری برای اجرای برنامه‌های مورد نظر با هدف تحقق مورد نظر است تا بتوانیم اهداف مورد نظر را با نظارت‌های لازم به نتیجه برسانیم و بی‌شک نباید تعامل بهانه سکوت در برابر بی‌تدبیر‌ی‌ها باشد.

بدری اظهار کرد: در پررنگ کردن نقش نظارتی دغدغه‌های حوزه اقتصادی نیازمند فعالیت دوچندان است تا وضعیت کشور از این پس به شرایط مطلوب برسد.

وی تصریح کرد: در حوزه عمران و کمسیسون عمران بحث راه‌آهن از سال ۹۵ مطرح شده تا گره‌های راه‌آهن اردبیل باز شود که به همین منظور با تامین ۱۰۵۰ میلیارد تومان از طریق فاینانس بانکی این پروژه را از پیشرفت فیزیکی ۴۲ درصدی به بالای ۸۰ درصد رساندیم.

وی تصریح کرد: در بزرگراه‌ها و جاده‌ها از سال ۹۵ راه‌های اصلی کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بود که در سال ۹۵ به بعد به ۷۰۰ کیلومتر رسید و پروژه‌های  اردبیل – سرچم و تونل دوم حیران که تا سال ۹۸ محقق شد که تا پایان سال گذشته ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه بهره‌برداری شد و ۴۵ کیلومتر راه اصلی بهره‌برداری شد و تا پایان فصل کاری ۶۵ کیلومتر بزرگراه نیز افزوده می‌شود.

بدری اظهار کرد: پروژه مشکین‌شهر – اردبیل تا پایان هفته دولت به اتمام می‌رسد و برخی پروژه‌های دیگر در فصل کاری به خط ترافیک افزوده می‌شود تا این روند در دهه‌های گذشته مورد توجه قرار می‌گرفت وضعیت جاده‌ها بهتر از شرایط کنونی بود چرا که شاه بیت توسعه منطقه و توسعه زیرساخت‌های توسعه‌ای  منطقه‌ای کشور است تا ارتباطات جاده‌ای به وضعیت مطلوب برسد.

وی تصریح کرد: برای تسریع در اجرای بزرگراه‌های استان ۵۰۰ میلیارد تومان فاینانس بانکی و ۸۵۰ میلیارد تومان تهاتر نفتی تامین بوده که در دستور کار قرار گرفته است.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس ادامه داد: فاضلاب اردبیل جزو اولویت‌های اساسی است که سال گذشته ۷۰۰ میلیارد توان اعتبار ملی جذب شد و ۹۰۰ میلیارد تومان از فرصت‌های ملی برای آب شر و فاضلاب تخصیص یاید.

بدری گفت: آب عنبران و فاضلاب نمین و نیر در دستور کار قرار گرفته و در حوزه آب شرب روستایی اقدامات خوبی انجام و قدم‌های موثری در این زمینه برداشته شده است.

وی تصریح کرد: در مورد منطقه آزاد در ۵ دوره مجلس درگیر این مسئله بوده و ۳ دوره مجلس مستقیما با لایحه این مسئله روبه‌رو بوده است و مجلس دهم در این زمینه به نحو احسن به وظایف خود عمل کرد و تلاش بر این بود تا نقشه مصوب مجلس تایید شود که مجلس تشخیص مصلحت نظام از بین ۶ منطقه آزاد شرط گذاشت که انتخاب یک نقطه از ۴ نقطه بر عهده دولت به عنوان قانون متقن است.

بدری افزود: اجرای قانون موجود بر عهده دولت ملی و منطقه‌ای است که باید در این زمینه اقداملات لازم اجرایی شود تا یک نقطه از چهار نقطه را با حداکثرترین منفعت برای استان انتخاب شود و بقیه نقاط نیز افزوده شود که به همین منظور باید در این زمینه هر چه سریعتر اقدامات لازم انجام یابد.

وی تصریح کرد: مجلس نیز پیگیر رفع مشکلات مردم است که باید در این زمینه همفکری و تعاملات همچنان با جدیت ادامه داشته باشد به خصوص در شرایط کنونی حوزه آرد و نان نیز با مشکلاتی مواجه است که ناشی از شرایط اقتصادی و درآمد مردم کشور است و باعث شده شرایط نان در استان و روستاهای استان فعلا به وضعیت مطلوب نرسیده و سومدیریت در نظارت و ضعف‌ها در این زمینه مشهود است که باید تمهیدات لازم در این زمینه به کار گرفته شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: علی رغم این که دخالت در عزل  و نصب‌ها قابل قبول نیست اما به منظور نفی نظارت‌ها نیست بلکه مشورت و همکفری مدیران استانی و شهرستانی با نمایندگان برای این امور امری لازم و ضروری است  منتهی مدیران باید با شاخص‌های علمی و فنی و تجربی انتخاب شوند چرا که توسعه یک منطقه  نیازمند ورود مدیران باتجربه و کاردان است و در غیر این صورت توسعه اتفاق نمی‌افتد.

وی اظهار کرد: انتخاب افراد براساس شاخص‌های توسعه‌ای باشد و در عرصه مدیریت باید فرصت داده شود چرا که عزل و نصب جای ماجراجویی نیست و نباید براساس نشست‌های محفلی و ستادی و فامیلی انتصابات انجام شود و بنده پیگیر این موضوع هستم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اقدامی در شان مشکلات مطبوعات و رسانه صورت نگرفته است افزود: یکی از مشکلات خبرنگاران تامین زمین جهت ساخت مسکن است.

وی تصریح کرد: در حوزه مسکن در حوزه کمیسیون عمران تا جایی پیش رفته‌ایم که انتظار می‌رود همتی توسط دولت در راستای اجرای مسکن‌سازی در سطح کشور انجام یابد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: در استان اردبیل برخورداری از تخت بیمارستانی ۵ درصد با ۲۰۰ تختخواب است که سطح پایینی نسبت به سطح کشور دارد، در حالی که زیرساخت‌های لازم در این زمینه و در سال‌های گذشته فراهم شده بود باید در این زمینه مجهزسازی بیمارستان و مراکز درمانی انجام یابد.

انتهای خبر/

  • نویسنده : سیدمهدی قدیرزاده