رکورددار پرواز دوران جنگ ایران – عراق درگذشت
رکورددار پرواز دوران جنگ ایران – عراق درگذشت
سرهنگ خلبان «صمد‌علی بالازاده» از پیشکسوتان نیروی هوایی و خلبان دوران دفاع مقدس از استان اردبیل درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، سرهنگ خلبان «صمد‌علی بالازاده» از پیشکسوتان خلبانان دوران دفاع مقدس و اعزامی از استان اردبیل، بر اثر بیماری در تهران درگذشت.

سرهنگ «خلبان صمد‌علی بالازاده» متولد بیست مهر ماه ۱۳۳۲ روستای یامچی‌سفلی از توابع شهرستان نیر در استان اردبیل و هفتمین فرزند “حیدر” معروف به حاج‌خیبر است. تحصیلات خود را در روستای «شیرین بولاغی» از توابع شهرستان نیر، مهاباد، سراب و اردبیل سپری کرده و در سال ۱۳۵۱ دیپلم گرفته است.

او اواخر سال ۱۳۵۱ هنرجوی دوره همافری می‌شود، ولی انصراف داده در بهار ۱۳۵۲ به دانشکده خلبانی می‌رود.

پس از پایان دوره مقدماتی دانشکده خلبانی در اسفند ماه ۱۳۵۳، دوم اردیبهشت ماه ۱۳۵۴ به اتفاق دوازده نفر دیگر برای طی دوره تکمیلی خلبانی به آمریکا می‌رود و دوره او اواخر سال ۱۳۵۵ به اتمام می‌رسد.

بالازاده به ایران برمی‌گردد و پروازهایش با هواپیمای اف ۵ را در گردان ۴۱ شکاری پایگاه وحدتی دزفول و گردان ۲۱ پایگاه تبریز ادامه می‌دهد.

با شروع جنگ او و همرزمان شجاع نیروی هوایی در مقابل آزمونی سخت قرار می‌گیرند.

تعدادی از خلبان‌های تعدیل شده داوطلبانه به پایگاه‌ها برمی‌گردند و با شرکت در عملیات ۱۴۰ فروندی اول مهر ۱۳۵۹، ضربه سختی به عراقی‌ها می‌زنند.

کتاب «آسمان مال من بود» مجموعه خاطرات خلبان صمدعلی بالازاده است که به قلم «ساسان ناطق» و به همت حوزه هنری استان اردبیل چاپ و منتشر شده است.

انتهای خبر/