دانش آموزان فریب فروش سوالات امتحانی را نخورند
دانش آموزان فریب فروش سوالات امتحانی را نخورند
سرهنگ علی قهرمانی طالع، دانش آموزان این استان را از وعده دروغ و کلاهبردراری خرید سوالات امتحانی در فضای مجازی برحذر کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، سرهنگ علی قهرمان طالع، رئیس پلیس فتا استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی کشور و برگزاری کلاس‌ها و امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس به‌ صورت غیرحضوری و آنلاین، فرصتی برای مجرمان سایبری فراهم ‌آمده است تا به کلاهبرداری اینترنتی بپردازند.

وی افزود: مجرمان سایبری با راه‌اندازی کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی وطراحی سایت های مربوطه، اقدام به دست‌کاری سؤالات و پاسخنامه سال‌های قبل کرده و آن‌ها را در قالب نمونه سؤال یا سؤالات لو رفته امتحانات به فروش می‌رسانند.

رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی استان اردبیل عنوان کرد: در این شیوه از کلاهبرداری اینترنتی، مجرمان بعد از پرداخت وجه دیگر پاسخگوی کاربران نبوده و پس از دستکاری سوالات طی ترفندهای مجرمانه، افراد را به درگاه‌های جعلی هدایت کرده و در نهایت با دسترسی به اطلاعات کارت ‌بانکی متقاضیان از حساب آنان برداشت غیر مجاز انجام می دهند.

وی به والدین، دانش آموزان و دانشجویان توصیه کرد: به‌هیچ‌وجه فریب آگهی‌ها و تبلیغات با مضمون سؤالات و پاسخنامه‌های امتحانی را نخورند در صورت بروز مشکل آن را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرسwww.Cyberpolice.ir  لینک مرکز فوریت‌های سایبری با ما در میان بگذارند.

انتهای خبر/

 

مطالب مرتبط با…در زیر بخوانید

*کلاهبرداری اینترنتی تحت عنوان رجیستری موبایل

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به موج جدیدی از کلاه‌برداری‌های اینترنتی تحت عنوان رجیستری موبایل از هم‌وطنان عزیز خواست به پیامک‌های دریافتی بیشتر توجه کنند.
در این شیوه از کلاه‌برداری مجرمین با هک حساب‌های کاربری ارسال پیامک انبوه یا با استفاده از شماره‌های موبایل شخصی، پیامی تحت عنوان تلفن شما رجیستری نشده به‌زودی شبکه آن قطع می‌شود کاربر را به یک سایت جعلی با مشخصات ظاهری سامانه همتا هدایت می‌کنند و در یک فرایند مجرمانه ضمن سرقت اطلاعات هویتی، قربانی را به یک درگاه جعلی هدایت و اطلاعات حساب وی را به سرقت می‌برند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا بابیان اینکه آدرس اصلی سایت همتاhamta.ntsw.irاست، گفت: کلیه پیامک‌های ارسالی از این سامانه با سرشماره hamta ارسال می‌شود.

 

 

*فرزندانمان را در فضای مجازی تنها نگذاریم.

همان‌طور که بر رفتار فیزیکی فرزند خود در فضای حقیقی، رفت‌و آمدها، نوع بازی، دوستان و … نظارت می‌کنیم، در فضای مجازی نیز بر آنچه به‌عنوان محتوا و بازی کودکانه در اختیار فرزندانمان قرار می‌گیرد، باید نظارت دقیقی داشته باشیم، والدین بایستی مراقب این موضوع باشند که کودکان در فضای مجازی هزاران کیلومتر با پدر و مادرشان فاصله ‌دارند. پس بهترین رفتار همراهی کودکان در انتخاب محتوا متناسب با سن آنهاست.

اهمیت انتخاب پسورد ایمن از ضروریات هر کاربر فضای مجازی‌ست و یکی از رایج ترین راه‌های هک، یافتن کلمه عبور اکانت های مختلف می باشد.

 

 

*راهنمای انتخاب رمز عبور قوی و ایمن:
طول رمزهای عبور خود را بیشتر از ۸ کاراکتر (حرف) انتخاب کنید.
در رمز عبور خود، هم از حروف بزرگ و هم از حروف کوچک استفاده کنید.
در رمز عبور خود، از ترکیب اعداد و حروف استفاده کنید.
درون رمز عبور خود، از کاراکتر های خاص یا علائم انگلیسی مانند ~،!@$%&*-_=+/\|?<>…» و یا انواع پرانتز ({}()[]) استفاده کنید.

 

 

*نام کاربری و رمز عبور بورسی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
یکی از مواردی که می‌تواند مورد سوءاستفاده مجرمین سایبری قرار بگیرد، ورود تازه‌واردان به بازار #بورس می‌باشد که شاید اطلاعات کامل و کافی برای ورود به این عرصه را نداشته و یا شاید مجبور به فعالیت در این بستر شده‌اند لذا در معرض تهدید و آسیب قرار دارند. ازآنجایی‌که عرضه برخی از محصولات، کالاها و سهام‌ها ازجمله #سهام_عدالت در بازار بورس آغاز شده و به هم‌وطنان این امکان داده‌شده است که خودشان سهام خود را مدیریت کنند لذا برخی از هم‌وطنان عزیز با مراجعه به کارگزاری‌ها و دریافت کد بورسی اقدام به فعالیت در این فضا نموده و شاید اطلاعات چندانی در این زمینه نداشته باشند. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که این عزیزان باید رعایت نمایند این است که نام کاربری و رمز عبور بورسی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند چراکه در غیر این صورت ممکن است برخی از افراد سودجو با در اختیار داشتن رمز عبور اقدام به خریدوفروش سهام نموده و زمینه زیان دیدن قربانی را فراهم آورند. بنابراین لازم است هم‌وطنان گرامی، نام کاربری و رمز عبور خود را در اختیار دیگران قرار نداده و برای فعالیت در بازار بورس، ابتدا آموزش‌های لازم برای فعالیت در این فضا را دریافت نمایند.

 

 

*از نصب برنامه‌های جعلی نمایش مناطق شیوع کرونا خودداری کنید

#مجرمان_سایبری با طراحی سایت‌ و یا اپلیکیشن‌های موبایلی جعلی جهت نمایش نقشه ابتلا به #کرونا در مناطق مختلف، اقدام به سرقت اطلاعات، نقض حریم‌ خصوصی و سرقت هویت دیجیتالی افراد می‌کنند.
اپلیکیشن ماسک برای آگاهی از شیوع کرونا در مناطق مختلف و محافظت بهتر در برابر این بیماری، از سوی وزارت بهداشت معرفی شده که کاربران می‌توانند این برنامه را از سایت‌های معتبر داخلی دانلود نمایند.