وبینار کمیته ساماندهی امور زندانیان در دادگستری استان اردبیل برگزار شد
وبینار کمیته ساماندهی امور زندانیان در دادگستری استان اردبیل برگزار شد
جلسه وبیناری کمیته ساماندهی امور زندانیان دادگستری استان اردبیل در سال 1400 به منظور بررسی وضعیت زندان های این استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، در اولین جلسه کمیته ساماندهی امور زندانیان دادگستری استان در سال ۱۴۰۰ با حضور رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان، معاونین قضایی و مسئولین اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان و ارتباط ویدئو کنفرانس با روسا و دادستان های حوزه های قضایی به منظور بررسی وضعیت زندان های استان اردبیل که در محل دادگستری کل برگزار شد، ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان بر لزوم استفاده از مجازات های جایگزین حبس در جرائم سبک و کم اهمیت خصوصا جوانان و افراد فاقد سابقه با رویکرد ارائه خدمات عام المنفعه تاکید کرد.

 

در ابتدای این مراسم عتباتی با تبیین فلسفه زندان و دغدغه های مسئولین و نیز سیاست های اصلی قوه قضائیه در خصوص زندان اظهار داشت: بی شک حبس و زندانی کردن یک امر ضروری اجتناب ناپذیر در ایمن سازی جامعه است، بنابراین مجازات حبس بعنوان مجازات محدود کننده به ویژه برای اخلالگران نظم و امنیت، اراذل و اوباش، قاچاقچیان مواد مخدر و مشروبات الکلی و نیز جرائم خشن یک سیاست راهبردی است که در قوانین بر آن تاکید شده و به جد پی گیری می شود.

وی افزود: در کنار این برخوردهای قاطع قضایی رویکرد کاهش جمعیت کیفری با استفاده از مجازات جایگزین حبس نیز مورد تاکید است لذا ضرورت دارد تا قضات محاکم با استفاده از ظرفیت های تاسیسات حقوقی به جای مجازات حبس از مجازات جایگزین به ویژه در امور خدمات عمومی و عام المنفعه در صدور آرای محکومیت بیش از پیش استفاده کنند.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه با اشاره به موفقیت ها و کسب رتبه های برتر اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان در حوزه های مختلف از جمله؛ اشتغال و حرفه آموزی زندانیان، کنترل و کاهش ورودی، اصلاح و تربیت و اعطای مرخصی به زندانیان واجدالشرایط و غیره بر تداوم و استمرار این روند و شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور بهبود عملکردها تاکید کرد.

استمرار و تداوم بازدید قضات از زندان های استان، تقویت استفاده از دادرسی الکترونیکی، توجه بیش از پیش به اشتغال زندانیان نیز از دیگر تاکیدات رئیس کل دادگستری استان بود.

پی گیری مصوبات جلسه گذشته و ارایه گزارش مدیر کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان از وضعیت کلی زندان های استان از دیگر موضوعات این جلسه بود.

انتهای خبر/