جشنواره‌ گیلاس هیر برگزار شد
جشنواره‌ گیلاس هیر برگزار شد
جشنواره گیلاس در شهر هیر به عنوان تولیدکننده اصلی گیلاس و آلبالو برگزار شد.

به گزارش آذرسلام، جشنواره گیلاس عصر روز پنجشنبه به همت مسئولان شهر هیر و با استقبال گرم مردم برگزار شد، بیش از ۳۰ غرفه تولیدات متنوع شهر هیر را در معرض دید علاقه‌مندان گذاشتند.

فرماندار اردبیل در این جشنواره اظهار داشت: همزمان با رویداد ۲۰۲۳ شاهد برگزاری جشنواره گیلاس و آلبالو در شهر هیر هستیم که به عنوان اصلی‌ترین کانون تولید این محصول در عسل به شمار می‌رود.

محمداعتماد اعجازی تصریح کرد: بخش هیر در تولید گیلاس، آلبالو و عسل شهرت ملی دارد و در قالب این رویداد سعی داریم تا بیش از گذشته محصولات متنوع تولیدی در این شهرستان را در کنار صنایع دستی معرفی کنیم.

وی گفت: در این جشنواره اهالی هیر و باغداران محصولات خود را با تنوع خاص عرضه کردند تا زمینه برای معرفی تولیدات متنوع گیلاس و آلبالو فراهم آید.

فرماندار اردبیل افزود: در ۳۰ غرفه دایر شده محصولات متنوع صنایع دستی و تولیدات روستاییان نیز در معرض دید قرار گرفته است.

اعتماد اعجازی کل باغات این شهرستان را یک هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و ادامه داد: باغات گیلاس ۴۰۰ هکتار با عملکرد ۴.۵ تن در هر هکتار است.

وی سطح باغات آلبالو را ۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: میانگین تولید در هر هکتار آلبالو در این شهر سه تن است.

بخشدار هیر نیز در جریان برگزاری‌ای جشنواره خاطرنشان کرد: در حوزه باغداری ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به‌کار هستند تا زمینه رونق کسب و کار را فراهم کنند.

محمدرضا راستکار اضافه کرد: در کنار تولید گیلاس و آلبالو، هیر در تولید عسل نیز رتبه اول را دارد و ۷۰ درصد محصولات عسل استان اردبیل در هیر تولید می‌شود.

وی عسل هیر را برندی بین‌المللی توصیف کرد و افزود: ۹۰ هزار کندو در این شهرستان به همت زنبورداران دایر شده تا در هر کندو بتوانند تولید ۱۷ کیلو عسل را داشته باشند.

بخشدار هیر بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا در قالب این رویدادها بتوانیم توانمندی‌های شهر هیر را در ابعاد مختلف به نمایش بگذاریم.

ملت ایران برخلاف تبلیغات منفی روحیه با نشاطی دارند

رضا قاسمیان در این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره از شیرینی و طراوت خاصی برخوردار است و هسته اصلی این رویداد شکرگزاری از نعمت‌های خداوند و قدرشناسی از تلاش باغدارانی است که در تولید محصولات با ارزش و متنوع پای کار هستند.

وی تصریح کرد: اگر قدردان این نعمت‌ها باشیم، خداوند متعال این نعمت‌ها را برای همیشه ساری و جاری می‌کند و ضرورت دارد فرهنگ شکرگزاری از نعمت‌های الهی را در جامعه تقویت کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل تبلیغات منفی دشمنان را در غمگین نشان دادن ملت ایران یادآور شد و گفت: برخلاف این تبلیغات، برگزاری چنین جشنواره‌های محلی، منطقه‌ای و استانی می‌تواند زمینه ساز نشاط و سرزندگی باشد.

قاسمیان افزود: از ابتدای امسال تاکنون جشنواره‌های متعددی با هدف جذب گردشگران در مناطق مختلف استان اردبیل برگزار شده که کوچ عشایر، گیلاس، بابونه و غیره از مهمترین آنها است.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران با روحیه نشاط و سرزندگی قدردان نعمت امنیت در جامعه هستند و در این زمینه مسئولان را پشتیبانی می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل اضافه کرد: باید با توسعه صنایع تبدیلی در حوزه تولید محصولات باغی فرصت اشتغال بیشتر و حضور سرمایه‌گذاران را در ابعاد مختلف فراهم کنیم.

احیا جشنواره گیلاس با هدف افزایش نشاط اجتماعی

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در آیین افتتاح جشنواره گیلاس در هیر اظهار داشت: رویداد ۲۰۲۳ فرصت خوبی فراهم کرده تا در قالب چنین جشنواره‌های بتوانیم جای جای استان اردبیل را به ایرانیان و گردشگران خارجی معرفی کنیم.

حسن محمدی ادیب گفت: با احیا جشنواره گیلاس در شهر هیر سعی داریم نشاط اجتماعی و معرفی توانمند‌های منطقه‌ای و محلی را انجام دهیم.

جشنواره گیلاس سال آینده ملی برگزار می‌شود

شهردار هیر نیز در این جشنواره با قدردانی از همت مسئولان استانی، شهرستانی و محلی در برگزاری سومین جشنواره گیلاس و آلبالو به شکرانه چیدن این محصولات در منطقه بیان کرد: بر اساس اعلام مسئولان بیش از سه هزار مسافر و گردشگر از این جشنواره استقبال کرده و در قالب ده‌ها غرفه محصولات متنوع مردم غیرتمند هیر در معرض دید و نمایش گذاشته شده است.

سید داوود سعادت در ادامه سخنان خود گفت: در این شهرستان که به شهر «گیلاس، آلبالو و عسل» معروف است بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار باغات وجود دارد که مرغوب‌ترین گیلاس و آلبالو در آن تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی از مسئولان میراث فرهنگی خواست تا در برگزاری این جشنواره به صورت ملی در سال‌های آینده تلاش و رایزنی کرده و زمینه این امر را فراهم کنند.

در جشنواره گیلاس هیر برنامه‌های متنوع، شاد و مفرح برای شرکت‌کنندگان برگزار و حاضران از غرفه‌های عرضه محصولات باغی، صنایع دستی، عسل و سایر تولیدات این منطقه دیدن کردند.

انتهای خبر/