تهدید بی آبی و خطر بیابانی شدن دشت اردبیل
تهدید بی آبی و خطر بیابانی شدن دشت اردبیل
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بجهت بحران کم آبی از خطر تبدیل دشت حاصلخیز اردبیل به بیابان لم یزرع خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان گفت: درصورت عدم رعایت منابع آبی استان و مصرف بی رویه سفره های زیر زمینی در آینده نزدیک دشت اردبیل به بیابان تبدیل خواهد شد.

علیرضا خواجوی که قبل از ظهر امروز در جلسه مقابله با خشکسالی با حضور مسئولین و دست اندرکاران تولید سخن می گفت، با اعلام این خبر افزود: بزرگترین خسارت در بخش کشاورزی مربوط به تنش خشکی و حوادث غیرمترقبه می باشد و باید تدابیر لازم برای مقابله با خشکسالی جهت کاهش اثرات تنش اندیشیده شود.

وی بیان داشت: مساله مدیریت منابع آبی یک مشکل کشوری می باشد و تمام مسئولان زیربط و آحاد جامعه باید در خصوص صرفه جویی و دقت در مصرف آب نهایت اهتمام را داشته باشند.

او گفت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی به منابع آبی وابسته است و اردبیل به عنوان قطب کشاورزی تلقی شده و در صورت تنش آبی خسارت جبران ناپذیری در حوزه تامین و تولید منابع غذایی حادث می شود ، پس باید سرمایه گذاری هنگفتی در این خصوص صورت گیرد.

خواجوی توسعه بیمه محصولات کشاورزی برای جبران کاهش خسارت عوامل قهری را یکی از ضروریات بخش کشاورزی دانست و افزود: بیمه محصولات کشاورزی تا حدودی جبران خسارت وارده را برای بهره برداران تامین می کند.

وی تصریح کرد: در حالی که برخی محصولات مانند سیب زمینی به منابع آبهای زیرزمینی و چاههای آب وابسته است ولی متوسط عمق سفره های زیر زمینی را از ۲۵ متر به ۱۵۰ متر افزایش داده و عملا ً استفاده از این منابع آبی را به مخاطره انداخته است.

وی میزان خسارت حوادث غیر مترقبه در پنج ماهه اول سالجاری در استان اردبیل در بخش های مختلف کشاورزی را بیش از ۵۶۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: دراثر خشکسالی ۳۲ میلیارد ریال ، سرمازدگی و یخبندان ۱۳ و نه دهم میلیارد ریال ، سیل و تگرک ۱ و هفت دهم میلیارد ریال ، باد و طوفان ۴ و دو دهم میلیارد ریال ، آتش سوری ۱۴ صدم میلیارد ریال و سایر موارد ۴ میلیارد ریال به محصولات کشاورزی خسارت وارد شد.

وی در پایان سخنان خود اظهار امید واردی کرد که با افزایش سطح بیمه محصولات کشاورزی بخش عمده ای از خسارت های وارده به بهره برداران جبران شود .
انتهای خبر/

  • نویسنده : سیدمهدی قدیرزاده