تشکیل صف‌هایی طولانی در اردبیل که مرغ‌ را با کرونا دست به دست می‌کنند
تشکیل صف‌هایی طولانی در اردبیل که مرغ‌ را با کرونا دست به دست می‌کنند
در وضعیتی که شیوع کرونا در استان اردبیل مجدداً در حال اوج‌گیری است تشکیل طویل صف‌های طویل مرغ‌فروشی زمینه رد و بدل ویروس کرونا را در کنار فروش مرغ به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، در روزهایی که کرونا در استان اردبیل در حال افزایش است و شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی و ابتلای ۶ مورد شاهد شرایط تأسف‌بار و نگران‌کننده‌ای هستیم، تشکیل صف‌های طولانی در جلوی مرغ‌فروشی‌ها موضوعی است که مردم را مجاب کرده تا برای خرید یک یا دو وعده غذایی مجبور شوند ساعاتی طولانی را منتظر بمانند و این موضوع نگرانی‌هایی را به دنبال دارد که مشخص نیست در این صف‌ها مرغ رد و بدل می‌شود یا کرونا؟

این داستان در نقاط مختلف استان اردبیل روایت‌گری می‌کند و متأسفانه از مسافت‌های طولانی صف‌های طویل و تجمعاتی عظیم محرز است که مرز بین کرونا را در هم شکسته و در روزهای پایانی سال که مردم انتظار ساماندهی بازار و بهبود وضعیت را داشتند ورق برگشت و شرایط بدتری در این روزها رقم خورده است.

بعد از کمبود روغن، گرانی کالاهای اساسی این بار نوبت گرانی مرغ شد که علی‌رغم تعیین شدن قیمت مصوب برای این محصول اما در فروشگاه‌ها با قیمت‌های گزاف به دست مردم می‌رسد و برخی از فروشگاه‌ها که مرغ را به قیمت مصوب عرضه می‌کنند هم، جا برای کسانی که می‌توانند با جان خود بازی کنند باز کرده است.

متأسفانه این شرایط نارضایتی‌ها و مشکلات عدیده‌ای به دنبال داشته و مردم از دغدغه‌ها و مشکلات این روزها که به خاطر هرج و مرج و نابسامانی فروش مرغ در فروشگاه‌های متعدد پیش آمده سخن می‌گویند، از تکه تکه کردن مرغ برای افزایش قیمت تا فروش پنهانی به دوستان و آشنایان.

از طرفی فروشندگان مرغ همانند دلال‌ها بازار مرغ را دچار هرج و مرج کرده‌اند و با زنبیل گذاشتن جلوی درب مرغ‌فروشی‌ها برای کسب منفعت بیشتر صف‌ها را شلوغ‌تر و تجمعات بیشتری را در این شرایط و اوضاع کرونایی درست کرده‌اند که واقعاً قابل قبول نیست و انتظار می‌رود در این زمینه مسئولان نسبت به ساماندهی وضعیت بازار اقدامات اساسی انجام دهند و برنامه‌های انجام یافته مقطعی نباشد.

در استانی همانند اردبیل که مرغ به صورت مازاد تولید می‌شود، حتما یک جای کار می‌لنگد که همچنان این نابسامانی‌ها به یک سریال ناتمام مبدل شده و مردم مجبور می‌شوند تا با به جان خریدن ریسک و خطرات که در شأن آن‌ها نیستند تا این اندازه اذیت و رنج را تحمل کنند.

یکی از مسائلی که در این زمینه با شرایط کنونی مغایرت دارد این است که سازمان صمت قیمت مصوب را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین کرده در حالی که فروشندگان عمده مرغ ۲۲ هزار تومان برای فروش مرغ در نظر گرفته‌اند و این کم‌ترین قیمتی است که در استان اردبیل مردم می‌توانند مرغ را در بازار مرغ‌فروشی تهیه کنند.

نظارت مسئولان بر بازار مرغ قابل قبول نیست

در این باره یکی از شهروندان اردبیلی با اظهار نارضایتی از وضعیت بازار مرغ در اردبیل اظهار داشت: متأسفانه این طور که به نظر می‌رسد مسئولان اقدامات نظارتی برای فروش مرغ با قیمت مصوب را مورد توجه قرار نمی‌دهند و هم‌اکنون چیزی جز تشکیل صف‌های طولانی برای کسب یک لقمه نان حلال هم انتظار نمی‌رود.

وی بیان کرد: این که مردم در این صف‌ها هستند به خاطر گرانی و وضعیت نامطلوب اقتصادی آنان است که آن‌ها را مجاب می‌کند تا برای خرید یک مرغ ساعاتی طولانی در این صف‌ها در انتظار باشند و در آخر هم فروشندگان مرغ بگویند مرغ تمام شده است و فردا بیایید، در حالی که تعداد مراکز توزیع مرغ در استان کم نیست و اگر نظارت به خوبی ادامه داشته باشد مرغداری‌ها مرغ را به قیمت مصوب ارائه خواهند داد و مردم به راحتی مرغ خریداری می‌کنند.

این شهروند گفت: انتظار ما از مسئولان این است که وضعیت بازار را بیشتر از این آشفته نگه ندارند و برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم چاره بیندیشند و در وضعیتی که مردم با این همه مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند برای خرید یک عدد مرغ این همه گرفتاری نداشته باشند.

برخورد شدید با متخلفان اقتصادی در اردبیل

رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این باره با اشاره به تشدید نظارت‌ها نسبت به توزیع مرغ به قیمت مصوب اظهار داشت: با توجه به قرارگیری در آستانه عید نوروز اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز در استان اردبیل با جدیت در دستور کار قرار گرفته و به همین منظور برنامه‌های لازم برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه مرغ محقق شده است.

وی بیان کرد: نظارت بر قیمت‌ها و نظارت و بازرسی‌های ویژه در این زمینه به ویژه در کشتارگاه‌ها مبنای کار است و در این زمینه بازدیدهای نظارتی ویژه‌ای با عنوان طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم هر چه سریع‌تر شرایط به وضعیت متعادل برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: کنترل بارگیری خودروهای حامل حمل مرغ کشتار روز با نظارت‌های مستمر به واحدهای عمده‌فروش مرغ انتقال و تخلیه می‌شود تا مشکلی در راستای عدم توزیع مناسب و ارائه آن به خریداران واقعی پیش نیاید.

صادقی تصریح کرد: توزیع مرغ به نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ قیمت مصوب تعیین شده است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با متخلفان اقتصادی برخورد قانونی و شدید را خواهیم داشت و فروشندگان باید قیمت مصوب را در معرض عموم قرار دهند تا مردم از وضعیت و قیمت روز مرغ آگاهی داشته باشند.

وی اظهار کرد: همیشه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بیش از هر مسئله‌ دیگری حائز اهمیت است و در این زمینه انتظار می‌رود فروشندگان سود قانونی و متعارف را رعایت کنند و با همکاری‌های همه‌جانبه در این زمینه در راستای ارائه خدمات مطلوب به مردم گام‌های اساسی و هدفمند بردارند.

به گزارش تسنیم این داستان تکراری هر سال چندین بار در استان اتفاق می‌افتد و انتظار مردم و اصحاب رسانه از مسئولان و متولیان مربوطه رسیدگی به وضعیت برای جلوگیری از ادامه تخلفات اقتصادی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است تا شاید بتوان بخشی از مشکلات مردم را در این شرایط سخت اقتصادی کاست.

 

” جای سوال و تامل است که استان اردبیل با دارا بودن چندین مرغداری بزرگ و مهم کشوری و در سطح منطقه مردم دراین استان و شهر با کمبود شدید مرغ یا قیمت گران مواجه هستند و هنوزهیچ شفاف سازی از سوی متولیان صورت گرفته است”.

انتهای خبر/

  • منبع خبر : فارس