بلینکن: آمریکا با متحدان به اقدام روسیه پاسخ خواهد داد
بلینکن: آمریکا با متحدان به اقدام روسیه پاسخ خواهد داد
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا آزمایش سامانه های ضدماهواره روسیه را اقدامی غیرمسوولانه خواند و گفت که واشنگتن با متحدان و شرکا به این اقدام مسکو پاسخ خواهد داد.

به گزارش آذرسلام، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که روسیه روز دوشنبه نوامبر ۲۰۲۱ با بی احتیاطی یک آزمایش موشکی با قابلیت صعود مستقیم علیه یکی از ماهواره های خود انجام داد.

بلینکن گفت: این آزمایش تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ قطعه زباله قابل ردیابی در مدار ایجاد کرده است و احتمالا صدها هزار زباله فضایی کوچکتر تولید خواهد کرد.

وی افزود: این زباله ها که طول عمر طولانی دارند و به دلیل این آزمایش خطرناک و غیر مسوولانه ایجاد شده اند، اکنون ماهواره ها و سایر اشیای فضایی را که برای منافع امنیتی، اقتصادی و علمی سایر کشورها مهم و حیاتی هستند، تا چندین دهه تهدید خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد که علاوه بر این، این آزمایش خطر علیه فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی و سایر فعالیت های انسان در فضا را افزایش می دهد. این آزمایش امنیت و ایمنی همه عاملین را که دنبال اکتشاف و استفاده از فضا برای اهداف مسالمت آمیز هستند، با بی توجهی به خطر انداخته است.

بلینکن تصریح کرد رویدادهای ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ کاملا نشان می دهد که روسیه با وجود ادعای مخالفت با نظامی ساختن فضا، مایل است پایداری بلندمدت فضا را به خطر اندازد و اکتشاف و استفاده از فضا توسط همه کشورها را با رفتار بی پروا و غیر مسوولانه خود با خطر مواجه سازد.

وزیر خارجه آمریکا گفت آمریکا با همکاری با متحدان و شرکای خود به این اقدام غیر مسوولانه پاسخ خوهد داد. آمریکا از همه کشورهای مسوول که در فضا فعالیت می کنند می خواهد در تلاش برای توسعه اصول رفتار مسوولانه در فضا به آمریکا ملحق شوند و از انجام آزمایش های مخرب خطرناک و غیر مسوولانه مانند آزمایش روسیه خودداری کنند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این ادعا کرد: این آزمایش تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ زباله فضایی قابل ردیابی و صدها هزار قطعه کوچکتر ایجاد کرده است که منافع همه کشورها را تهدید می‌کند.

وی مدعی شد: رفتار خطرناک و غیرمسئولانه روسیه پایداری درازمدت فضا را به خطر می‌اندازد و به وضوح نشان می‌دهد که ادعاهای روسیه مبنی بر مخالفت با تسلیحاتی شدن فضا، غیرصادقانه و ریاکارانه است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سلاح مورد نظر را یک موشک ضد ماهواره با قابلیت صعود مستقیم توصیف کرد.

وی گفت: این آزمایش به طور قابل توجهی خطر علیه فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی و همچنین سایر فعالیت‌های فضایی انسان را افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، به دلیل نزدیک شدن تعدادی از زباله‌های ایجاد شده، خدمه ایستگاه فضایی بین المللی به صورت موقت به کپسول‌های خود بازگشته‌اند. اما هنوز گزارشی از آسیب به این ایستگاه فضایی منتشر نشده است.

همچنین دولت و وزارت دفاع روسیه تاکنون به این اظهارات مقامات آمریکایی واکنشی نشان نداده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته در نشست بررسی مسائل صنایع دفاعی روسیه با شرکت وزیر دفاع و مقام‌های ارشد نظامی و صنعت دفاعی این کشور در شهر بندری سوچی روسیه گفت: نخستین مجموعه‌هایی اس-۵۰۰ که به صورت انبوه تولید شده است، بزودی به ارتش روسیه تحویل می‌شود.

سامانه اس – ۵۰۰ برای جایگزینی با سامانه پدافند هوایی «اس ۴۰۰ تریومف» طراحی شده است و می‌تواند همه سلاح‌های تهاجمی هوافضای موجود و آتی را در ارتفاع حداکثر ۲۰۰ کیلومتر و برد ۵۰۰ کیلومتر را از بین ببرد.

به گفته پوتین، در سال‌های آینده بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما و بالگرد نظامی و ۲۶ دستگاه سامانه‌های پدافند موشکی اس-۳۵۰ و اس-۴۰۰ به واحدهای موشکی روسیه تحویل خواهد شد.

پوتین خاطرنشان کرد که سطح تجهیز ناوگان نظامی روسیه به تسلیحات جدید باید تا سال ۲۰۲۷میلادی به ۷۰ درصد برسد و سهم تسلیحات و ادوات نظامی پیشرفته در واحدهای پدافند هوایی و موشکی روسیه باید در سال ۲۰۲۵-۲۰۲۷ به مرز ۸۰ درصد برسد.

 

انتهای خبر/