بازخوانی پرونده یک جاسوس
بازخوانی پرونده یک جاسوس
براساس توافق صورت گرفته میان ایران و آمریکا، قرار است ایران در ازای آزادسازی پول‌های خود، چند جاسوس آمریکایی را آزاد کند که در میان آ ن‌ها، فردی به نام مراد طاهباز را می‌توان شاه‌مهره این تبادل دانست.

 اولین باری که در رسانه‌ها نام مراد طاهباز بر زبان‌ها آمد، پاییز سال ۹۶ بود. پس از قطع همکاری سازمان ملل با پروژه حفظ یوز ایرانی، گروهی دیگر از سوی سازمان محیط زیست مسئولیت پروژه را در دست گرفت. جلسه‌ای از سوی «کمیته راهبردی یوزپلنگ آسیایی» در حضور سازمان حفاظت از محیط زیست تشکیل شد که در آن جلسه، فردی حضور داشت که توجهات را به خود جلب کرد. او در حالی در این جلسه حضور داشت که از مسئولان سازمان محیط زیست نبود. او، مراد طاهباز، عضو هیات مدیره «موسسه حیات وحش میراث پارسیان» بود. موسسه‌ای خصوصی که در دوران ریاست «معصومه ابتکار» بر سازمان محیط زیست، وارد پروژه حفاظت از یوز ایرانی شد. این موسسه یک همتای آمریکایی به نام «موسسه حیات وحش پارسیان» دارد.


حضور مراد طاهباز در جلسه سازمان محیط زیست دولت روحانی

مراد موشه طاهباز، یک یهودی با تابعیت سه‌گانه ایرانی-آمریکایی-انگلیسی است که در سابقه کاری خود، سفرهای متعددی به رژیم صهیونیستی داشته است. طاهباز، تاجری است که با شرکای اسرائیلی-آمریکایی خود به نام «جوزف و رالف برنشتاین»، در سرزمین‌های اشغالی به ساخت مجموعه‌های تفریحی و قمارخانه برای نیروی هوایی ارتش این رژیم، تحت نظارت یک ژنرال اسرائیلی به نام «ژنرال ران رونن پکر»، مشغول بود.


پروژه مراد موشه طاهباز و شرکایش در سرزمین‌های اشغالی

مراد طاهباز در سه شرکت «Empire Resorts» ،«MT Capital LLC» و «Americas Partners LLC» عضو هیات مدیره و مدیرعامل بوده است. شرکت «اَمریکاز پارتنرز» که طاهباز از شرکای اصلی و زمانی مدیر آن بود، یک شعبه در سرزمین‌های اشغالی به نام «Israel by the Sea» دارد که در اسرائیل به ساخت‌وساز مجموعه‌های تفریحی و قمارخانه مشغول است. «رالف برنشتاین» و «یوسی ریزِن»، شرکای طاهباز در این شرکت، تابعیت آمریکایی-اسرائیلی دارند و این شرکت همکاری نزدیکی با بنیاد صهیونیستی «راکفلر» دارد. از جمله اقدامات شرکت امریکاز پارتنرز می‌توان به ساخت شعبه اصلی بانک اسرائیلی «hapoalim» در نیویورک اشاره کرد.

قاسم طاهباز، پدر مراد طاهباز در دوران رژیم پهلوی، نماینده مجلس و از نزدیکان دربار بود که سابقه غصب اراضی با حمایت شاه پهلوی را داشت. او همچنین از مدیران ارشد موسسه کیهان در رژیم پهلوی به مدیریت «مصطفی مصباح‌زاده» از دوستان نزدیک محمدرضا پهلوی بود. طاهباز مدیریت مجله «زن روز» را هم در سابقه کاری خود دارد. بعد از پیروزی انقلاب، قاسم طاهباز از کشور خارج شد و بعد از راه‌اندازی کیهان سلطنت‌طلب در لندن در سال ۱۹۸۴، مدیریت آن را در دست داشت.


گزارش مجلس شورای ملی از غصب بیش از ۱۷۰۰ هکتار توسط قاسم طاهباز در دوران پهلوی

قاسم طاهباز همچنین از نزدیکان «منوچهر شاهقلی»، وزیر بهداری دولت هویدا و از سران فرقه بهائیت بود. مراد طاهباز هم با «الکساندر شاهقلی»، فرزند منوچهر شاهقلی، در ارتباط بود.


مراد طاهباز و الکساندر شاهقلی، فرزند منوچهر شاهقلی
وزیر بهداری پهلوی و از سران فرقه بهائیت

طاهباز درحالی به عنوان یکی از اعضای اصلی کمیته حفاظت از یوز ایرانی انتخاب شده بود، که خود از شکارچیان معروف است. به گزارش وبسایت «Hunting Report»، نشستی در تاریخ ۲۳ تا ۲۶ فوریه ۲۰۱۱ در هتل-کازینو پاریس در لاس‌وگاس برگزار شد. موضوع این نشست «شکار در ایران» بود. به گزارش این وبسایت، ارائه دهندگان این نشست، شهروندان سابق ایران و شکارچیان بین‌المللی معروف همچون، سودی گلابچی، رضا گلسرخی و مراد طاهباز بودند.


گزارش وبسایت Hunting Report از مراد طاهباز

از دیگر افرادی که طاهباز با او مرتبط بود، «گری لوئیس»، نماینده سازمان ملل در ایران در حوزه زیست محیطی بود. او تمرکز اصلی خود را بر موضوع آب و بحران‌های آبی قرار داده بود.


تصویری از مراد طاهباز و گری لوئیس، به همراه کاووس سید امامی

در وبسایت رسمی موسسه حیات وحش میراث پارسیان به مدیریت طاهباز آمده است: «موسسه حیات وحش میراث پارسیان از همان ابتدای تاسیس در ارتباط با متخصصان و مشاوران برخی از سازمان‌های بین‌المللی حافظ محیط زیست بوده است. از جمله می‌توان به روابط پژوهشی و علمی موسسه با سازمان‌هایی چون انجمن حفاظت جهانی (WCS)، پنترا (Panthera)، اسمیتسونین (Smithsonian)، و اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت (IUCN) اشاره کرد. تجربه حفاظت از محیط زیست و مدیریت حیات وحش تجربه‌ای گران‌بهاست که نباید در انحصار یک گروه، سازمان یا کشور قرار گیرد.»

موسسه آمریکایی «پنترا» در این بین، قابل توجه است. بنیانگذار و رئیس هیات مدیره این موسسه، فردی به نام «توماس اس. کاپلان» است. او یک یهودی بوده و از طرفداران افراطی رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود. همسر او «دافنه راکاناتی» (Dafna Recanati)، دختر  یکی از سرمایه‌داران بزرگ اسرائیلی به نام «لئون راکاناتی» است که از حامیان مالی شبکه جهانی صهیونیسم به شمار می‌رود. کاپلان و همسرش، موسسه «پانترا» را در سال ۲۰۰۶ راه‌ اندازی کردند.


توماس اس. کاپلان، موسس و رئیس هیات مدیره پانترا


لئون رکاناتی، سرمایه‌دار اسرائیلی و پدر همسر توماس کاپلان

کاپلان حمایت مالی از گروهی تحریم‌طلب و ضدایرانی به نام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) را برعهده دارد. این گروه توسط چهره‌هایی ضدایرانی همچون دنیس راس (عضو شش دولت متوالی آمریکا از کارتر تا اوباما)، جان بولتون (مشاور امنیت ملی ترامپ) جیم ولسی (رئیس اسبق CIA آمریکا)، مئیر داگان (رئیس اسبق موساد)، ریچارد دیرلاو (رئیس سابق MI6 انگلیس)، آگوست هنینگ (رییس اسبق سرویس اطلاعاتی آلمان) و چارلز گاتری (عضو خاندان یهودی روچیلد)، اداره می‌شود. کاپلان فقط در یک سال، ۸۴۳،۰۰۰ دلار(نصف بودجه این گروه) را تامین کرده است. ماموریت اصلی این گروه، بستن تمام راه‌های تجاری ایران و پیگیری کارآمدی تحریم‌هاست.]

علاوه بر این موارد، کاپلان عضو هیات مدیره مرکز امنیتی «بلفر» ایالات متحده در دانشگاه هاروارد است که سران سابق سیا، موساد و MI۶ در آن عضویت دارند.


بیشتر بخوانید: «توماس کاپلان» عروسک‌گردان یهودیِ مصی علینژاد کیست؟


او همچنین رئیس گروهی به نام «عدالت برای کردها» است که از عناصر مسلح کُرد برای اقدامات تجزیه‌طلبانه حمایت می‌کند.


تصویری از توماس کاپلان بر شکار پلنگ

در این گزارش به بررسی بخشی از ارتباطات مراد طاهباز و موسسه حیات وحش پارسیان پرداختیم و در ادامه به جنبه‌هایی دیگر از این شاه‌مهره آمریکایی خواهیم پرداخت.

انتهای خبر/

  • منبع خبر : فارس