امام جمعه اردبیل:استیضاح وزیر آموزش و پرورش حق نمایندگان مجلس است
امام جمعه اردبیل:استیضاح وزیر آموزش و پرورش حق نمایندگان مجلس است
آیت الله سیدحسن عاملی با اشاره به نتایج رتبه های کنکور و تبعیض آموزشی استیضاح وزیر را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، آیت الله سیدحسن عاملی نماینده مقام معظم‌رهبری در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه نماز جمعه این هفته با اشاره به قبولی ۴۰ نفر از رتبه های برتر کنکور از قشر مدارس غیرانتفایی و استعدادهای درخشان، و قبولی فقط یک رتبه از مدارس دولتی؛ آن را فاجعه و دور از عدالت آموزشی برشمرد و تصریح کرد:  نتایج کنکور سراسری سال جاری هشدار بزرگی برای کمیسیون اموزش مجلس و  مسئولین بوده و نگرانی بزرگی برای خانواده‌ها دارد.

رییس شورای عمومی فرهنگ استان اردبیل تاکید کرد: نتایج گویای تبعیض بزرگ در آموزش کشور بوده زیرا از میان ۴۰ نفر رتبه دار کنکور، فقط ۱ رتبه از آنه دانش‌آموز مدرسه دولتی است! و مابقی از استعدادهای درخشان و مدارس غیرانتفاعی‌های خاص است !.

عاملی با ارائه آماری دیگر گفت:  ۸۲ درصد رتبه های زیر ۳۰۰۰ کنکور امسال از قشر دو دهک بالای کشور ( درآمد) بالا هستند !

عضو مجلس خبرگان رهبری از مجلس خواست: کمیسیون آموزش مجلس به همراه دولت به جد ورود کرده وضمن بررسی سریعا راهکاری اتخاذ کنتد.

 

وی با اظهار اینکه فرصت برابر آموزشی طبق قانون اساسی وعدالت آموزشی باید در تمام سطوح جامعه رعایت و اعمال شود از نمایندگان محلس خواست،درصورتی که کارایی وزارت آموزش و پرورش تنزل پیدا کرده است وزیر را استیضاح کنند، زیرا این حق مجلس بوده همانطوری که ملت نمایندگان را حذف یا انتخاب می کنند!.

 

از چهل نفر برگزیده اول ۲۹ نفر از استعدادهای درخشان، ۹ نفر از غیر انتفاعی‌های خاص، یک نفر از مدارس دولتی نمونه و یک نفر از مدارس دولتی عادی است در حالی که ۸۵ درصد دانش آموزان کشور در مدارس دولتی عادی تحصیل می‌کنند .

خطیب نماز جمعه اردبیل با ارائه این آمار که، ۲۹ نفر از ۴۰ نفر رتبه کنکور سراسری از مدارس استعداددرخشان،۹ نفر از مدارس غیرانتفایی خاص! و ۱ نفر! از مدارس دولتی کشور بوده آن را بسیار نگران کننده دانست و گفت: ۸۵ درصد دانش آموزان کشور در مدارس دولتی هستند با ۱ رتبه و دیگر مدارس خاص که مجموع آن۲ درصد است ۹۵ درصد رتبه را کسب کردند که آشکارا حاکی از فاصله طبقاتی و بی عدالتی آموزشی است.

این فاصله آماری و قبولی رتبه ها بین ترازوی مدارس دولتی و غیردولتی در حالیست که اصل ۳۰ قانون اساسی می گوید:

“اصل ۳۰ – دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد”.

انتهای خبر/

  • نویسنده : سیدمهدی قدیرزاده