افزایش پایه پولی خط قرمز در این بودجه خواهد بود/نیاز کار جهادی هستیم
افزایش پایه پولی خط قرمز در این بودجه خواهد بود/نیاز کار جهادی هستیم
رئیس جمهور هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1401 به مجلس شورای اسلامی گفت: نیازمند کار جهادی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز ( یکشنبه ۲۱ آذر ) در زمان تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ابتدا لازم می دانم تشکری از دولت مخصوصا تیم اقتصادی دولت که توانسته اند لایحه بودجه را در وقت مقرر به مجلس شورای اسلامی تحویل دهند و امیدوارم که نمایندگان در کمیسیون تلفیق و کمیسیون بودجه این لایحه را تکمیل کنند تا بودجه در شان کشور تصویب شود.

* برای برداشتن مشکلات از پیش پای مردم نیازمند برنامه و کار جهادی هستیم

وی ادامه داد: در این سالهای انقلاب اسلامی کارهای زیادی در جهت توسعه یافتگی مسئله در حوزه برق، آب، گاز، کشاورزی، آموزش و پرورش انجام شده است و با تمام اقداماتی که برای توسعه یافتگی شهرها و روستاها انجام شده اما مواجهه با مشکلات جدی هم در حوزه مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی و فرهنگی نیازمند یک حرکت جهادی است و باید یک برنامه پیشروی همه دولتمردان قرار گیرد تا مشکلات را از پیش پای مردم بردارد.

رئیس جمهور با اشاره به اصلاح ساختار بودجه، گفت: اشکال جدی که در قبل همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به تصمیم بیگانگان گره زده بودند اما این دولت قصد دارد از ظرفیت های کشور به ویژه نیروی انسانی متخصص و ذخایر ارزشمندی که در کشور وجود دارد مشکلات را حل کند.

رئیسی تصریح کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ یک رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گیری شده است که باید به این رشد اقتصادی در سال آینده برسیم.

* بناداریم توسعه را در بخش های مختلف متوازن کنیم

وی با اشاره به عدالت در توزیع ثروت در بودجه ۱۴۰۱، گفت: بناداریم توسعه را در بخش های مختلف متوازن کنیم و عدالت را در آن مدنظر قرار دهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: جذب سرمایه گذاری به میزان استهلاک نمی رسد و رشد اقتصادی در حد ۴ دهم درصد و افزایش هزینه های بیش از ۱۰ برابری مردم و … را رنج می دهد. در تقدیم لایحه بودجه نکاتی مورد توجه ما است از جمله ثبات اقتصادی که به این وسیله تولید کننده، مصرف کننده و بازار اطمینان خاطر داشته باشند.

* خط قرمزهای بودجه ۱۴۰۱

رئیسی بیان کرد: لازمه ثبات اقتصادی را بودجه بدون کسری است. کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات در کشور خواهد شد. ثبات اقتصادی، انضباط بانکی در نظام پولی و مالی، استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز در این بودجه خواهد بود.

وی افزود: اهدافی که مد نظر دولت است باید به آن رسید. اولین هدف ثبات اقتصادی است که باید  اقتصاد کشور به یک ثباتی برسد تا هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده و همچنین برای بازار اطمینان بخش باشد.

*  لازمه ثبات اقتصادی داشتن بودجه ای بدون کسری است

رئیس جمهور با بیان اینکه لازمه ثبات اقتصادی داشتن بودجه ای بدون کسری است، گفت: اگر کسری بودجه وجود داشته باشد این ثبات اقتصادی صورت نمی گیرد پس سعی شده در لایحه بودجه سال آینده کسری وجود نداشته باشد.

رئیسی تصریح کرد: مسئله دوم انضباط بانک‌هاست. بانک‌ها و بانک مرکزی باید یک مواظبت و انظباتی مالی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این بودجه استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز دولت بوده است کما اینکه ما در این چند ماه از دولت جدید تلاش شد برای تامین منابع هیچ استغراضی از بانک مرکزی صورت نگیرد.

رئیس جمهور افزود: آثار اداره کردن کشور بدون استقراض از بانک مرکزی نزولی شدن شیب تورم در کشور است که باید این شاخص دو رقمی، تک رقمی شود تا خاطر مردم و فعالان اقتصادی آسوده شود.

* به بودجه باید نگاه ملی داشته باشیم

رئیسی بیان کرد: این لایحه بودجه نگاه ملی می‌طلبد و نباید به این بودجه نگاه بخشی، استانی شود و باید تمام نهادها از جمله نمایندگان مجلس نگاه ملی داشته باشند تا آن رشد اقتصادی ۸ درصدی تحقق یابد که این تلاش همگان را می طلبد.

وی با بیان اینکه هدف دوم دولت توزیع عادلانه است، گفت: عادلانه تر کردن نظام پرداخت برای پرسنل ها موضوعی مهم برای دولت است زیرا طبقات مختلف جامعه از این ناعدالتی ها رنج می برند و در بودجه ‌پیش بینی شده که چگونه به این نقطه برسیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در بودجه سال آینده اصلاح ساختار در نظر گرفته شده است و همچنین کاهش استقراض دولت از بازار سرمایه را در نظر داریم، افزایش نسبت مالیات از ۵/۴ درصد تا ۶/۹ درصد را نیز در نظر داریم.

رئیسی بیان داشت: با توجه به نام گذاری امسال به تولید و اشتغال این مورد در بودجه سال آینده به اهم دیده شده است همچنین تبدیل صندوق کارآفرینی به صندوق عدالت و پیشرفت از برنامه های دولت است، فروش اموال مازاد دولتی و بهره مالکان از معادن می تواند در جهت رشد اشتغال در کشور نقش آفرینی کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همواره تولید باید مورد حمایت قرار بگیرد و کاهش مالیات ها از دستورات کار است، گفت: اگر صندوق تثبیت فعال شود به بازار بورس کمک خواهد شد، همچنین تلاش برای مدیریت نقدینگی از مسائل و مشکلاتی است که همواره باید مورد توجه قرار بگیرد و دست در جیب مردم کردن باید به پایان برسد و پول های مردم دست دلالان نباشد.

* تمامی بخش های کشور باید در رشد اقتصادی نقش داشته باشند

وی ادامه داد: باید سازو کار خودمان را محکم بگیریم تا دیگران را مقصر نکنیم و زمینه سواستفاده سوداگران فراهم نباشد. تمامی بخش های کشور باید در رشد اقتصادی نقش داشته باشند و برنامه آنها خواسته شده تا درصد نقش آنها مشخص شود به عنوان مثال کشاورزی ۹ درصد، انرژی ۵ درصد و… در رشد اقتصادی نقش دارند.

رئیسی تصریح کرد: منابع عمومی دولت در لایحه بودجه امسال نسبت به قانون بودجه سال جاری ۷ درصد رشد داشته است، درآمد های عمومی در این بودجه ۴۶ درصد افزایش داشته است.

رئیس جمهور تاکید می کند: بعد از تقدیم لایحه بودجه باید موضوع صندوق های بازنشستگی مورد توجه قرار گیرد و اگر به آن بی توجهی شود و منابع آن مشخص نشود دچار مشکل می شویم و باید فکر جدی برای آن داشته باشیم، در مورد یارانه های پنهان و آشکار هم باید توجه شود تا یارانه ها عادلانه پرداخت شود. نظام جذب، نگهداری و پرداخت کارکنان دولت هم باید اصلاح شود.

* موضوع رتبه بندی معلمان هم در بودجه ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است

وی ادامه داد: موضوع رتبه بندی معلمان هم در بودجه ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است و به آن رسیدگی می شود، چندماه پایانی دولت گذشته برای دولت جدید هزینه تراشیدند و تعهداتی را به دولت ما تحمیل کردند که کارشناسان نبود و مجلس را هم به زحمت انداخت.

رئیسی بیان داشت: در اجرای عدالت برکاتی وجود دارد که به آرامش مردم و افزایش سرمایه اجتماعی منتهی می شود، امیدواریم شاهد این باشیم که بنیاد و پایه درستی با بودجه ۱۴۰۱ در کشور تشکیل شود تا سالهای آینده هم شاهد رشد اقتصادی باشیم.

رئیس دولت سیزدهم گفت: اگر بودجه سال ۱۴۰۱ به درستی پیش برود می تواند این لایحه یک پایه محکمی برای سال های آینده باشد تا کشور هرسال شاهد رشد اقتصادی بیشتر باشد.

انتهای خبر/