رونمایی از “خاک” منتسب به قدمگاه حضرت عیسی در اردبیل
رونمایی از “خاک” منتسب به قدمگاه حضرت عیسی در اردبیل
اثر ارزشمند فرهنگی و تاریخی خاک هنر که به مبداآفرینش و قدمگاه عیسی مسیح معروف است رونمایی شد. ک۹خ

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، ر‌ونمایی از خاک هنر و دستبافته دوره صفوی اثر مقصودکاشانی-به مناسبت چهارم مردادماه روز ملی اردبیل(آغاز تاسیس سلسله صفوی و رسمیت بخشی مذهب نورانی تشیع)د ر بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد.

علی اکبر آقچه کهریزی محقق و پژوهشگر و باز آفرین فرهنگی در گفتگو با آذرسلام در باره این رونمایی توضیح داد: با توجه به ارتباطات دیرینه “رسامخانه ایل وفوج بزچلو” با پادشاهان صفوی از جمله شاه اسماعیل صفوی اول وشاه طهماسب؛ بنا به دعوت اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل نمایشگاه آثار دوره صفوی پس از تایید وبررسی اصالت آثار در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در تالار جنت سرا از یکم مردادماه تا پنجم مرداد ماه که به نام(روز ملی اردبیل ثبت شده است) برگزار گردید و مورد استقبال کم نظیر بازدیدکنندگان قرار گرفت.

وی افزکد: این نمایشگاه فرهنگی، تاریخی و مذهبی که با آثار منحصر بفرد از رسامخانه ایل بزچلو برگزار گردید شامل؛ رونمایی و نمایش خاک هنر و دستبافته دوره صفوی که به سفارش شاه طهماسب صفوی بدست هنرمند توانا مقصود کاشانی بافته شده است.

علی اکبر آقچه کهریزی در ادامه گفتگو با خبرنگار آذرسلام گفت: “نمایش خاک هنر که به خاک مبدا آفرینش و خاک قدمگاه حضرت مسیح ع نیز شهره است از آثار ارزشمندی بود که به نمایش گذاشته شد (حکایت خاک هنر درنوع خودهنری ترین وجهانی ترین است).
همچنین نمایش مهر منسوب به پیامبر اسلام .ص. که به مهر “بحیرا “شهرت دارد از جمله آثار دیگر به نمایش گذاشته شده بود.
“نمایش تصویر نگارگری استاد مقصود کاشانی بقلم توانا وصاحب سبک(استاد هوشنگ جزیزاده) همچنین نمایش ابزار هنری مقصود(دفه-دستنوشته با خط مقصود)با عنوان خودآموز نصاب ابونصر فراهی، نمایش چند دفه که به عنوان قدیمی ترین دفه های تاریخ قالی ایران می باشند در کنار نمایش بزرگترین نقشه قالی استاد عیسی بهادری و آثاری از برخی از هنرمندان مطرح ایران از جمله آثار بنمایش گذاشته بود، که در طول دوره نمایش بیشترین بازدید کننده را داشت”.
“برخی از این آثار توسط بزرگان صفوی از جمله شاه اسماعیل صفوی پس از فتح الفتوح فوج بزچلو در جنگ مرو توسط ایشان به رسامخانه ایل هبه می شود با توجه به ارزشمندی آثار و احترام ایلیان به خاندان صفوی نسبت به‌ این‌ اثارحرمت گذاری شده و تاکنون بنحوی شایسته مراقبت شده است. لازم به ذکر است اثر خاک هنر به تربه الغربه شهره بوده که با توجه به تاثیرگذاری در هنر امروزه به خاک هنر شهرت یافته است با توجه به هدفگذاری که بر این خاک شده در آینده به خاک “صلح و مودت” بین الملل سوق داده خواهد شد”.
“رسامخانه ایل بزچلو از قدمت وظرافت هنری مطلوبی برخوردار بوده وهست واز آن روزگار تا کنون در مباحث هنر از جمله طرح و بافت فرش فعالیت داشته بطوری که مهارت بافت فرش بزچلو توسط میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده وامروز رسامخانه(نقاشخانه) ایل بر این مفتخر است که استاد فرشچیان وبسیاری از مفاخر هنری پرورش یافته این رسامخانه به استادی آقای عیسی بهادری می باشند”.
“گفتنی است استادفرشچیان بجهت اهمیت آموزش هنر به این رسامخانه قدم گذاشته اند و امروز ازآقای “علی اکبر اقچه کهریزی” پس از چندین دهه فعالیت فرهنگی به احیاگر قلعه و رسامخانه ایل بزچلو نام برده می شو ایشان با ابتکار وتعاملات فرهنگی آثار رسامخانه ایل بزچلو را در جای جای جهان از جمله (اکسپوی۲۰۲۰دبی-بقعه جهانی شیخ صفی.. ) در معرض نمایش و بازدید قرار داده است تا همچون گذشته شکوفه های ارزشمند از خاک هنر تقدیم جامعه بشریت گردد.


گفتگو از خبرنگار آذرسلام

انتهای خبر/

  • منبع خبر : تولیدی