آماده باش اکیپ دامپزشکی اردبیل در عید قربان
آماده باش اکیپ دامپزشکی اردبیل در عید قربان
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفتاکیپ‌های دامپزشکی استان برای نظارت بر کشتار دام در عید قربان آماده باش کامل هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام به نقل ز از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی فیضی از آماده باش کامل دامپزشکی برای معاینه قبل و بعد از کشتار دام‌های قربانی به منظور حصول اطمینان شهروندان از سلامتی این دام‌ها با تجهیز و ساماندهی ۳۴ اکیپ ثابت و سیار نظارت بهداشتی دامپزشکی و مشارکت ۸۰ پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی گوشت متشکل از دکتر دامپزشک، کارشناس بازرس بهداشتی گوشت و روحانی ناظر ذبح شرعی در استان خبر داد و با بیان اینکه این اکیپ‌ها در روز عید قربان در میادین اصلی شهرستان‌های استان مستقر بوده و آماده ارائه خدمات نظارت بهداشتی دامپزشکی به صورت رایگان می‌باشند.

او بر ضرورت توجه شهروندان به توصیه‌های بهداشتی در راستای پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام علی الخصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که با توجه به فصول گرم سال و فعالیت کنه‌ها در استان وجود دارد، تاکید کرد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با تاکید بر اینکه در راستای اثر بخشی بیشتر اقدامات نظارتی و سلامت محور دامپزشکی که در طول سال به صورت مستمر انجام و در برخی مناسبت‌ها این طرح‌های نظارتی تشدید می‌شود افزود:به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب و موثر در فرایند تضمین سلامت گوشت و آلایش خوراکی دامی، انجام عملیات بازرسی بهداشتی لاشه دام‌های قربانی در عید سعید قربان با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه در قالب طرح تشدید و به صورت ویژه و کاملا رایگان انجام می‌گیرد.

فیضی گفت:با هماهنگی‌های انجام شده تمامی کشتارگاه‌های دام در روز عید قربان فعال بوده و آماده ارائه خدمات می‌باشند بنابراین توصیه اکید ما به شهروندان این است حتی المقدور از کشتار دام در منازل و معابر و خیابان‌ها خودداری نموده و دام خود را جهت کشتار به کشتارگاه منتقل تا فرایند کشتار و آماده سازی لاشه به صورت کاملا بهداشتی و تحت سیستم نظارت بهداشتی دامپزشکی انجام گرفته و ضمن حصول اطمینان از سلامت لاشه از آلودگی‌های زیست محیطی و انتشار آلودگی‌ها جلوگیری شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل تاکید کرد:شهروندان در صورت ذبح دام قربانی در منزل، اکیپ‌های سیار دامپزشکی را مطلع نموده تا از سلامت دام و لاشه دام قربانی خود اطمینان حاصل نمایند.

فیضی در عین حال به شهروندان توصیه کرد گوشت قرمز و سفید و آلایش دامی خود را از مراکز مجاز به صورت بسته بندی بهداشتی و کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه نموده و به هنگام خرید گوشت قرمز حتما به ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی و همچنین لیبلی که به همین منظور در روی ساق و ران لاشه الصاق می‌شود دقت لازم و کافی مبذول فرمایند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل همچنین با بیان اینکه شماره تلفن ۳۳۳۹۴۸۰۰ در راستای گزارش‌های مردمی منظور شده است از شهروندان خواست حتما به توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی توجه نموده و گوشت تازه دام قربانی را به مدت ۲۴ ساعت و آلایش دامی را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف نمایند.

انتهای خبر/