محدودیت تردد شبانه همچنان باقیست/انتقاد شدید از خاموشی معابر شهری/۸۵درصد فوتی تصادفات در بیمارستان فوت شده اند!/هر نوع نقل و انتقال پلاک عبور موقت خارجی غیر قانونی و جرم هست
محدودیت تردد شبانه همچنان باقیست/انتقاد شدید از خاموشی معابر شهری/۸۵درصد فوتی تصادفات در بیمارستان فوت شده اند!/هر نوع نقل و انتقال پلاک عبور موقت خارجی غیر قانونی و جرم هست
سرهنگ سید حجت فتاحی رئیس پلیس راهور استان اردبیل در نشست خبری خود هر نوع نقل و انتقال خودرو پلاک خارجی عبور موقت را غیر قانونی و جرم دانست.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، سرهنگ سید حجت فتاحی رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی استان اردبیل در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با ابراز رضایت و قدردانی از رسانه های خبری در فرهنگ سازی قوانین و مقررات رانندگی و پیشگیری از وقوع حوادث؛ درباره برقراری محدودیت های تردد کرونا اعلام کرد: محدودیت قانونی تردد بدستور ستاد مقابله با کرونا همچنان ادامه دارد.

**محدودیت های تردد شبانه به قوت خود باقیست

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل گفت: همچنان از ساعت ۲۱شب الی ۴بامداد تمامی شهرهای استان در شرایط عادی نیز محدودیت تردد درون شهری در استان به قوت خود باقیست.
سید حجت فتاحی عدم رعایت این محدودیت را با اعمال جریمه هوشمند به مبلغ دویست هزار تومان عنوان کرد و افزود: از ابتدای عدم رعایت ترددهای اعلامی ستاد کرونای استان، تعداد۷۳۸۷ نفر راننده به مبلغ یاد شده جریمه شده اند و در صورت احراز عذر قانونی در ترددها می توانند با داشتن مدراک و حضور در دفاتر خدمات پلیس یا راهور جریمه خود را حذف کنند.
سرهنگ سیدحجت فتاحی در بخش بعدی نشست خبری خود با گله و انتقاد شدید از عدم ایجاد زیرساخت هوشمند ترافیکی استان ( مانیتورینگ راهنمایی و رانندگی ) که نزدیک ۵سال از مطرح شدن آن می گذرد! از متولیان ایجاد آن خواست به دستور استاندار اردبیل که تا عید سال جاری دستور تحقق آن را صادر کرده است اهتمام لازم را نشان دهند.
این مقام انتظامی و نظامی استان تصریح کرد: در بحث هوشمند سازی راهور جزو فقیرترین استان کشور هستیم.
فتاحی تصریح کرد: به همین دلیل بیشترین “دیدار” و چهره به چهره بین پلیس و راننده روی می دهد که درمواقعی هم به نارضایتی و دیگر برخوردهای معمول منجر می شود و بیشتر ین فشار روانی بر روی پلیس وارد می شود؛ طوری که رتبه سوم کشوری برخورد با تخلفات حادثه ساز را کسب کرده ایم.
معاونت راهور ستاد فرماندهی انتظامی استان اردبیل به رانندگان متخلف و حادثه ساز هشدار داد: رانندگانی که وسیله نقلیه را آلت قتاله و کشتار جاده ای قرار میدهند به هیچ عنوان با تخلف آنها اهمال کاری و مماشات صورت نخواهد گرفت.

**انتقاد شدید از ناهماهنگی خاموشی روشنایی معابر شهری و وقوع تصادفات

همچنین سرهنگ فتاحی با انتقاد از ناهماهنگی در خاموشی سیستم روشنایی جاده ها و کمربندی های استان اعلام کرد: هنگام وقوع تصادفات نقش شرکت ها و ادارات پاسخگو دراین خصوص ثبت و به مراکز قضائی ارسال می گردد.
وی درادامه تعداد راننده نفرات درون شهری متخلف جریمه شده در حین رانندگی در استان اردبیل و درسال جاری را ۱۱۴۹۶ مورد عنوان کرد و افزود: تخلف سبقت غیر مجاز ۳۸۰۸ مورد، تخلف عبور از چراغ قرمز ۴۷۶۷ مورد ، مکالمه در حین رانندگی راکبان موتور سیکلت ۳۲۴۶۷ مورد، تخلف نداشتن کلاه ایمنی ۹۸۰۳ مورد و ۶۷۶۸۷ مورد نبستن کمر بند ایمنی، و تعداد ۴۸۹۵۴ خورو به جهت تخلف به پارکینگ انتقال داده شده و ۱۴۰۳ موتور سیکلت به پارکینگ انتقال یافته است.
سید حجت فتاحی خاطرنشان ساخت: تعداد فوتی های تصادفات طبق آمار پزشکی و قانونی استان در ۱۰ ماه سال جاری ۱۱ درصد کاهش دارد و از ۳۸ نفر فوتی درون شهری به ۳۴ نفر رسیده است.

**شهرستان پارس آباد با ۷ فوتی تصادفت درون شهری معادلات را به هم زده است

او با تکمیل این آمار گفت: ۲۱درصد از فوتی های تصادفات درون شهری در شهرهایی اتفاق افتاده که فاقد پلیس راهور هست و ۲۱ شهرهای جدید فاقد مرکز راهور هستند.
فتاحی اعلام کرد: فرمانداران این شهر ها در صورت ایجاد این مراکز زیرساختها و عامل انسانی آن از سوی راهور استان تامین خواهد شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل خاطرنشان ساخت: ۸۱ درصد تصادفات جرحی و فوتی استان از جانب سواری ها صورت می گیرد.
وی درباره میزان تحصیلات رانندگان دخیل در تصادفات اعلام کرد: ۵۱درصد رانندگان تصادفات دارای مدرک دیپلم هستند.
او بالاترین آمار تصادفات را ساعات ۱۲ ظهر تا ۲عصر و ۱۸ عصر تا ۲۰شب عنوان کرد و گفت: ۸۸ درصد از رانندگان تصادفات جنس مذکر و ۱۲ درصد را جنس مونث شکل می دهد.
فتاحی بابیان اینکه ۴۱ درصد کشته شدگان تصادفات درون شهری عابرین پیاده هستند تصریح کرد: پلهای هوایی عابرین پیاده سنتی چنگی به دل عابرین و شهروندان نمی زند و باید به برقی شدن آن مبادرت شود در غیر اینصورت این آمار از مرز خطر و هشدار عبور خواهد کرد.
این معاون فرماندهی انتظامی استان اردبیل ۳۲ درصد کشته شدگان تصادفات را شامل شخص راننده،۹ درصد سرنشین و ۱۸ درصد ان را راکبان یا ترک نشینان موتور سیکلت برشمرد و گفت: سنین کشته شدگان تصادفات متاسانه بین ۲۱ سال سن تا ۴۱ سال است.

**۸۵ درصد فوتیهای تصادفات در بیمارستان جان خود را از دست داده اند

 

فتاحی با بیان اینکه در برخی کشورها کارشکته ترین و مجرب ترین کادر درمانی در بخش اورژانس خدمت می کنند تصریح کرد: ۸۵ درصد از کشته شدگان تصادفات درون شهری استان اردبیل متاسفانه در بیمارستان جان خود را از دست می دهند و این در حالی است که مسیر انتقال جرحی در نقطه تصادف تا بیمارستان در مقایسه با سال قبل به وضعیت خوبی رسیده است.
او در ادامه؛ اردبیل؛ مشکین شهر، نیر، نمین، سرعین، کوثر، بیله سوار، گرمی و خلخال را به ترتیب از شهرهای دارای کاهش فوتی و رتبه های ۱ تا ۹ اعلام کرد.
فرمانده پلس راهور استان اردبیل در ادامه به تعداد کشته های تصادفات شهرستان پارس آباد اشاره کرد و اظهار کرد: متاسفانه این شهرستان در بحث مقررات راهنمایی و رانندگی با افزایش ۵ نفری فوتی تصادفات درون شهری نسبت به مشابه سال قبل معادلات راهور را به هم زده و به رشد فوتی ۲۵۰ درصدی رسیده است!.
فتاحی گفت: شهرستان پارس آباد از دو فوتی در سال گذشته به ۷ فوتی تصادفات درون شهری در سال جاری رسیده است و فرماندار این شهر قول مساعد در اصلاح وضعیت موجود را داده اند.
سید حجت فتاحی همچنین در ادامه عنوان کرد: در برخورد با تخلفات کلی؛ راهور استان اردبیل در رتبه دوم قرار گرفته است.
وی با تاکید بر برقراری نظم، انضباط و آرامش ترافیک شهری گفت: با افرادی که با حرکات نمایشی ایجاد ناآرامی و تخلفات حادثه ساز انجام میدهند؛ اکیپی متشکل از پلیس یگان امداد و پلیس راهور برخورد قانونی خواهد کرد.
او با اشاره به آمار برخورد حرکات نمایشی و حادثه ساز درون شهری از سوی راکبان موتور و سواری گفت: ۱۵۹۶ خودرو به خاطر این تخلف به پارکینگ هدایت و رانندگان آن نیز به دستگاه قضائی معرفی شده اند.

*نبود پیست موتور سوراری و خودرو هیجان جوانان را به مخاطره انداخته است

فتاحی در همین خصوص گفت: متاسفانه نبود پیست و مکان معینی برای هیجانات جوانان سبب نمایش آن در معابر شهری و برخی خطرات دیگر را منجر می شود.
سرهنگ فتاحی در ادامه و بخش دیگری از نشست خبری خود اظهار داشت: ۶۰۰۱۱ دستگاه خودرو در مراکز تعویض پلاک نقل و انتقال شده اند.
وی گفت: ۵۰۴۰ کمباین و تراکتور پلاک گذاری شده است و این کار بدون حضور این ادوات در مرکز تعویض پلاک و با مراجعه کارشناسان راهور و جهاد کشاورزی در روستاها صورت می گیرد.
فتاحی خبر داد: در ابتدای سال جدید در یکی از شهر های کشاورزی استان صفر تا صد پلاک گذاری ادوات کشاورزی بصورت دایمی انجام خواهد شد.

 

*** هر نوع نقل و انتقال پلاک خارجی عبور موقت غیر قانونی و توقیف را به دنبال دارد

فرمانده راهور استان اردبیل با مهم خواند این موضوع که؛ متاسفانه در باره جرم بودن نقل و انتقال پلاک های خارجی عبور موقت افراد مطلع نیستند تذکر داد: هر نوع نقل و انتقال پلاک های خارجی دارای گذر نامه عبور و مرور موقت جرم بوده و معامله آن غیر قانونی و در صورت مشاهده توقیف خواهد شد.
وی گفت: مهلت حضور خودروهای خارجی در کشور پس از عبور از گمرک با کسب مجوز ۶ ماه بوده و پس ازین مهلت باید برای تمدید یا خروج از مرز مبادرت کنند.
فتاحی گفت: در سال جاری تعداد۵۴ خودرو پلاک خارجی در استان اردبیل مجوز عبور و مرور موقت گرفته اند.
وی همچنین گفت: ۱۱۶ دستگاه وسیله نقلیه که پلاک خود را جعل کرده بودند توقیف و به پارکینگ هدایت و رانندگان آن به دستگاه قضائی معرفی شده اند که برابر با ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی برخورد قانونی و قضائی شده است.

 

انتهای خبر/

 

  • نویسنده : سیدمهدی قدیزاده