نگارنده – سالیان متمادی است که با انحصار آموزشگاه های علمی در کشور و تبلیغات رسانه ای کلان، پولهای کلانی به جیب زده می شود و هر داوطلبی را توان ورود به این آموزشگاه ها نیست مزید بر آن اینکه انحصارطلبان برخی رشته های پرسود چه در پزشکی و برخی رشته های آن از جمله؛ دندانپزشکی، تخصصی و فوق تخصصی و یا در پروانه های نظام مهندسی و نیز در وکالت اجازه عرض اندام و صدور سهمیه افزایش ظرفیت داده نمی شود!.
متاسفانه در پایه های پایین آموزشی نیز عدالت آموزشی کم رنگتر شده، بهایی که در رغبت و تشویق و تبلیغ مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی و مراکز آموزشی خصوصی هست متاسفانه در دولتی ها نیست!؟ شاید به این جهت است که برخی متولیان علمی ! با راه اندازی مراکز مورد اشاره ثروتهای کلان برداشت می کنند زیرا که در مراکز دولتی چنین خبرهایی نیست!.
بیم این می رود که در ادامه با نبود عدالت آموزشی، تبعیض آموزشی، امکانات ناتراز تدریس و فاصله طبقاتی تحصیلی بجایی برسد که در بین دانش آموزان دوگانگی تحصیلی و محیطی ( محیط آموزشی ) پدید آید، در اینصورت باختن روحیه همان و افت تحصیلی همان، خواهد بود.
در تمام مقطع تحصیلی، آموزشی، یادگیری و کسب مدارج بالای علمی و مهارت تخصصی علمی این معضل وجود دارد این در حالی است که اصل سی قانون اساسی می گوید: دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد اما تا مقصد ایده آل هنوز فاصله زیادی داریم.
ذات آموزشگاههای خصوصی در وحله اول کسب در آمد سپس ارائه خدمات است، اما هستند انسانهایی که ضمیر روشن و وجدان بیدار داشته و در واقع قصد انحصار شکنی و بسط علم و عدالت آموزشی و درنهایت بالفعل شدن استعدادها را دارند، کسانی که مهر خداوندی در دلشان بوده و با زیر پا گذاشتن سودجویی شخصی قصد تربیت افراد باسواد متخصص و متعهد را دارند که برکات آن در جامعه تسری خواهد یافت.
آنچه که انگیزه نگارنده را بر آن داشت تا این گزارش و یادداشت را بنویسد، ادای دین و رسالت اطلاع رسانی آن بود، افراد و اساتیدی که خیرخواهانه و دلسوزانه بدون طمطراق و یا باد در غبغب انداختن در این راه گام نهادند و قطعا خداوند موانع را از سر راه بر خواهد داشت، علم مقدس است و سلطان و مصحف شریف می فرماید: «نون والقلم و ما یسطرون قسم به قلم! و آنچه که می نگارد » و یا « اقراء باسم ربک الذی خلق بخوان !بنام خالقت که خلق کرد» و دیگر آیات وحی آسمانی که خداوند به نوشتن و خواندن و قداست و جایگاه آن سوگند یاد می کند.
چاپلوسی، تملق، تظاهر و دروغ در مقابل حریت و آزادی قلم بوده و خبرنگار و رسانه رسالتی جز تبیین حقایق و تنویر افکار عمومی ندارند به همین جهت در تمجید گام های اثرگذار و مهم یک مجموعه ای قلم فرسایی شده که به معنی حقیقی حل جرائء الإحسان الاالجزاء؛ شده باشد و مشاهیریان بحق تابو شکنی کرده و سهم علم خود را در آموزش رشته مهم و پرکاربرد و ثروت آور حقوق به طبق اخلاص گذاشته اند.
مقصود نگارنده هیچگاه تملق و تعریف از این مجموعه نیست اما رفتارهای نیک و مردمی را باید به تصویر کشید هر چند که نیاز به تعریف و توصیف نداشته باشند.
از برکات حرکت این مجموعه این بود که سایر اساتید مطرح و موسسات با الگو گیری از این حرکت، با انتشار وسیع و رایگان تدریس و آموزش خود در فضای مجازی بویژه در پلتفرم های تلگرام و اینستاگرام در این کار خیر علمی همراه و شریک شدند، و نتیجه این شد که به اقرار و اذعان ۹۰درصد قبولی ها به استناد مدد از این مطالب و محل بوده است.
این مجموعه حقوق دانان؛ موسسه آموزش رشته حقوق برای داوطلبان وکالت، قضاوت، سردفتری و مقاطع عالی تحصیلی اخیرالتاسیس با نام مشاهیریان است که هزینه های گزاف و سنگین مالی و پیچیدگی آموزشی را با اساتید مجرب و متعهد کنار زده و امید می رود در سالهای آتی برای قوه قضاییه با آمار بالای پرونده های ورودی سالانه که بالغ بر ۱۵ میلیون پرونده بوده و نیز برای مردم و جامعه بسیار موثر باشد.
آنچه که بنظر نگارنده با نزدیک به ۱۵سال تجربه خبرنگاری و روزنامه نگاری حرفه ای، در این مقطع مفید به فایده است؛ حمایت دولت و معاونت های مرتبط قوه از این دست مجموعه های خیرخواه است تا با افزایش سطح سواد حقوقی وکلا و قضات و سایرین به عدالت نزدیکتر شده و دسترسی افراد جامعه به وکلای با سواد و در نهایت تمکین به آرائ مراجع قضایی تحقق عینی یافته و احیانا کسانی که در شکایت و دعوی خود محکوم و یا باخته اند نسبت به محاکم و حاکمیت بدبین نخواهند شد و یا قضاوت غیر علمی و غیر منطقی نخواهند داشت.
در پایان با حسن نظر با انتشار تصاویری از خیرین این مجموعه علمی بر گام و قدمهای اساتید و مشاهیریان ارج و صحه نهاده و موفقیت و بهروزی در مسیر روشن را نوید بخش می دانیم.
حضرت علی .ع. به کمیل فرمود: دارایی و ثروت را هر چقدر انفاق کنند از آن کم می شود، امّا علم و دانش با انفاق و انتقال به دیگران رشد می یابد. (نهج البلاغه، حکمت۱۴۷.)


یادداشت از سید مهدی قدیرزاده – مسئول سابق فضای مجازی شهرستان اردبیل – خبرنگار و مدیر مسئول پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام و ارشد حقوق خصوصی
انتهای خبر/
- نویسنده : سیدمهدی قدیرزاده
- منبع خبر : تولیدی




