۲ هفته تعطیلی برای مهار دلتا / ۳۸۳۵ فوتی در دو هفته اخیر/ منتظر رکوردهای تازه باشیم + نقشه و نمودار
۲ هفته تعطیلی برای مهار دلتا / ۳۸۳۵ فوتی در دو هفته اخیر/ منتظر رکوردهای تازه باشیم + نقشه و نمودار
بررسی روند فعالیت ویروس دلتا در دو هفته اخیر نشان می‌دهد ویروس منحوس همچنان درحال گسترش دامنه فعالیت‌هایش در اقصی نقاط کشور است وکارشناسان براین باورند که بهترین راهکار مهار ویروس دلتا در پیک پنجم تعطیلی کامل ۲ هفته‌ای کشور است.

به گزارش آذرسلام، ۱۸ ماه از آغاز همه‌‌گیری کرونا گذشته و اکنون در سیر صعودی پیک پنجم با فعالیت ویروس دلتا قرار گرفته‌ایم. کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به قدرت سرایت‌بسیار بالای ویروس دلتا که هم اکنون در جای جای کشور فعال شده معتقدند برای جلوگیری از ادامه روند بحرانی و صعود شاخص‌ها در روزهای آتی بهترین و کم هزینه‌ترین راهکار تعطیلی دو هفته‌ای کشور به صورت کامل با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است.

این گروه تاکید دارند با درنظر گرفتن کاهش قابل توجه رعایت پروتکل‌ها از سوی هموطنان و روند افزایشی شاخص‌ها در دوره‌های میان مدت لازم است برای مهار ویروس سرکش و چموش دلتا این قرنطینه به صورت کامل اجرایی شود؛ چون در غیر این صورت تبعات فعالیت دلتا برای نظام بهداشت ودرمان ایران مشکلات عمده‌ای ایجاد می‌کند و احتمالا تاب‌آوری آنها یارای مقابله به ویروس دلتا را نخواهد داشت.

در این زمینه کارشناسان با اشاره به شاخص‌ها می‌گویند: بررسی دو هفته‌ای تغییر آمارها نشان می‌دهد از تاریخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ جهش میزان بیماران جدید شناسایی شده بیانگر رشدی معادل ۴۶.۵ درصد، میزان بستری‌ها ۷۳.۱ درصد، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه ۲۵.۳ درصد و نهایتاً رشد ۸۷.۶ درصدی موارد مرگ داشته‌ایم که روند با درنظر گرفتن آغاز تعطیلات شش روزه اخیر اواخر هفته آینده کاملاً نشان می‌دهد که واقعیت دلتا و قابلیت مشکل آفرینی آن چیست؟

کارشناسان با تاکید براینکه تعطیلات شش روز دولت نه تنها اثرگذاری مثبتی برای جلوگیری از گسترش ویروس دلتا در ایران نداشت معتقدند: این تعطیلات به نوعی به آتش زیرخاکستر همه‌گیری دمیده است و اکنون باید منتظر دستاوردهای منفی این اتفاق غیرکارشناسی باشیم که برای مدیریت آن اگر زودتر اقدام نکنیم تبعات سنگین و نگران کننده‌ای را تجربه می‌کنیم تا جایی که احتمالا مرداد ۱۴۰۰ رکوردی شوم از موارد فوتی در ۱۸ ماه اخیر خواهد شد.

تعطیلات اخیر و رکوردهای تازه

از سوی دیگر کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به تعطیلات شش روزه اخیر که ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از شیوع پیک پنجم درنظر گرفت می‌گویند: در همان دوره بسیاری از کارشناسان تاکیدداشتند اینگونه تعطیلات نیم بند نه تنها دستاوردی برای مدیریت بحران ندارد بلکه می‌تواند به نوعی مشکلات بیشتری را به نظام بهداشت ودرمان کشور تحمیل کند که شاهد مثال آن را در آمارهای موارد فوتی از ۱۴ روز قبل تا روز گذشته دید چون در این دوره تنها در بخش موارد فوتی شاهد ۳۸۳۵ مورد ثبت فوت کرونایی بوده‌ایم.

این گروه تاکید می‌کنند بررسی این آمارها نشان می‌دهد که از امروز تا ۱۴ روز آینده احتمال ثبت رکوردهای تازه‌ای در دوران همه‌گیری وجود دارد چون نه تنها فعالیت ویروس دلتا بسیار گسترده‌تر از انواع گذشته در پیک‌های قبلی است بلکه در عین حال بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌ها نیز خود رکوردشکنی‌های تازه‌ای را ثبت کرده تا در جمع‌بندی به این نتیجه برسیم که اوضاع تا ۱۴ روز آینده روبه وخامت خواهد بود مگر اینکه به در مورد اعمال قرنطینه جدی و سختگیرانه مسئولان توجه داشته باشند.

در این زمینه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: درهفته گذشته شاهد افزایش ۳۲ درصدی در تعداد بیماران کرونا مثبت بستری و افزایش ۳۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

 سیما سادات لاری درباره وضعیت بیماری کووید ۱۹ در هفته گذشته بیان کرد: در هفته ابتدایی مرداد ماه تعداد ۱۸۰ هزار و ۲۵۷ بیمار سرپایی کرونا مثبت در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته قبل‌تر از آن، افزایش حدود ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین در هفته‌ای که گذشت، میانگین بروز موارد مثبت بستری در کشور حدود ۲۷ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری حدود ۲۴ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: استان‌های مازندران، ایلام، گلستان و سمنان در هفته گذشته به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور به ترتیب در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر گزارش شده است.

 

استان قزوین ‌

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، آمار ثبت‌شده کرونایی ۲۴ ساعت اخیر بدترین آمار کرونایی استان از ابتدای پیک پنجم و شاید بدترین آمار کرونایی ثبت‌شده در کل دوران بحران کرونایی استان قزوین باشد که نشان‌دهنده موج‌سواری ویروس دلتا در شرایط کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. شرایطی که سبب شده آمار ابتلای کرونایی در استان از ۷۷ هزار نفر گذشته و میزان موارد مشکوک و محتمل به ابتلا هم با رسیدن به عدد ۱۵ هزار و ۶۳۰ نفر نسبت به روز قبل ۸۸ نفر بیشتر باشد. ضمن اینکه بستری‌های موقت در مقایسه با روز قبل ۶۰ نفر بیشتر شده و به ۷۸۴ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان اظهار داشت: آمار بستری‌های کرونایی در ۲۴ ساعت اخیر از مرز ۶۰۰ نفر گذشته و به این ترتیب پلن ‌‌B تخت‌های بیمارستانی ویژه کرونا هم در استان قزوین پر شد و در حال حاضر ۶۰۱ بستری کرونایی داریم.

پیمان نامدار از جهش ۶۲ درصدی آمار بستری‌های روزانه کرونایی در شبانه‌روز گذشته خبر داد و گفت: در طول ۲۴ ساعت اخیر ۲۱۹ بستری کرونایی جدید در بیمارستان‌های سطح استان بستری شده که این آمار در قیاس با روز قبل ۸۴ نفر افزایش یافته و از ابتدای بحران اپیدمی کرونا در استان قزوین تا امروز بالاترین رکورد بستری‌های روزانه در استان قزوین بوده است.

سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اضافه کرد: همچنین در شبانه‌روز اخیر آمار مرگ‌ومیر کرونایی در استان قزوین ۲ برابر شده و از ۳ به ۶ نفر رسید. با این حال آمار بیماران بدحال کرونایی زیر دستگاه کمک‌تنفسی ما در مقایسه با روز پیش افزایشی نداشت و در حال حاضر ۳۱ بیمار با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های دولتی و تأمین اجتماعی بستری هستند.

نامدار در ادامه از افزایش ۶۷ درصدی موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۶۰۷ مبتلای کرونایی جدید در سطح استان شناسایی شده که در مقایسه با روز گذشته ۲۴۳ نفر بیشتر بوده است.

وی یادآور شد: در ضمن در همین مدت رکورد آمار بهبودیافتگان روزانه ما هم مانند سایر رکوردهای یادشده شکست و در طول شبانه‌روز گذشته ۱۲۷ بیمار کرونایی با علایم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین ترخیص شدند.

استان آذربایجان غربی

جواد آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: با فوت هفت نفر دیگر همانند دیروز، شمار فوتی‌ها به چهار هزار و ۹۱۲ نفر رسید.

وی تصریح کرد: همچنین موارد جدید ابتلا به کرونا ۶۶۴ نفر بوده و تاکنون در مجموع ۱۹۵ هزار و ۴۷۰ نفر در استان آذربایجان‌غربی به این بیماری مبتلا شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: در شبانه روز گذشته ۴۷۱ بستری مشکوک و ۲۱۱ بستری آی سی یو در بیمارستان‌ها به ثبت رسید.

وی افزود: تعداد بستری سندروم حاد تنفسی نیز یک هزار و ۹۰ نفر و تعداد افراد بیماری که تحت ونتیلاتور قرار گرفتند ۳۱ نفر شد.

آقازاده گفت: همچنین تعداد دو هزار و ۵۲۷ نفر واکسن دریافت کردند تا تعداد کل واکسیناسیون به ۳۸۱ هزار و ۸۳۰ نفر برسد.

استان کرمان

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه کرمان یکی از بحرانی‌ترین استان‌های کشور در بروز کرونا است اظهار داشت: نسبت به پیک قبل کرونا بیش از ۳۰ درصد تعداد بیماران کرونایی در استان کرمان افزایش یافته و تخت ها به شدت در حال اشغال شدن و بیماران بدحال تر هستند.

وی با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان به کمتر از ۴۰ درصد کاهش یافته گفت: در حال حاضر نزدیک به هزار و ۷۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان بستری هستند که از این تعداد حدود هزار و ۱۰۰ بیمار در حوزه علوم پزشکی کرمان بستری است و ما ظرفیت سازی می کنیم تا بیماران در راهرو و یا روی برانکارد بستری نشوند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان هزار و ۵۳ مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۵۸۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۹۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۱۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۷۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۸۶ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۲۱۲ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۲۸ هزار ۹۱۷ مورد رسیده است.

وی به فوت ۱۶ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۳ هزار و ۵۷۱ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان ۳۷۴ هزار و ۶۶۷ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۸۸ هزار و ۱۹۸ مورد است.

استان بوشهر

سعید کشمیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، از تزریق حدود ۲۰۰ هزار واکسن کرونا در این استان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد ۲۶ هزار نفر ۲ دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه اکنون افراد بالای ۴۵ سال در حال دریافت واکسن هستند افزود: ۶۴ درصد جمعیت ۴۵ سال به بالاتر، ۳۵ درصد جمعیت ۴۵ تا ۵۰ سال، ۶۶ درصد جمعیت ۵۰ تا ۶۰ سال و ۸۱ درصد افراد ۶۰ سال به بالاتر در استان بوشهر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از آغاز تزریق واکسن کرونا به فرهنگیان استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: مددجویان زندان‌ها، کارکنان ندامتگاه‌ها، بیماران خاص و برخی از کارکنان گروه بهداشت و درمان در حال دریافت واکسن هستند.

وی روند ابتلا به بیماری کرونا در استان بوشهر را صعودی دانست و خاطر نشان کرد: روز گذشته ۶۷۰ نفر بیمار جدید شناسایی شد و ۱۵۲ نفر در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند.

کشمیری، با اشاره به ثبت ۱۰ فوتی دیگر به سبب ابتلا به کرونا تصریح کرد: روز گذشته ۶ آقا و ۴ خانم با سن ۴۵ تا ۸۴ سال در استان بوشهر به سبب ابتلا به کرونا فوت کردند و تعداد جان‌باختگان کرونایی استان به یک‌هزار و ۴۳۱ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اکنون ۵۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۲۰ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله به کرونا استان بوشهر از اشغال همه تخت‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و خاطر نشان کرد: ۷۲۸ نفر اکنون در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که نشان از تکمیل ظرفیت تخت‌ها است.

استان مرکزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان مرکزی اظهار داش: شمار مبتلایان جدید کرونا در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی به ۳۲۲ مورد رسید.

سیدمحمد جمالیان افزود: از مجموع بیماران جدید شناسایی شده، ۶۱ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: ۲۶۱ نفر از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: با احتساب ۳۲۲ مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به ۶۹ هزار و ۲۸۸ نفر رسیده است.

جمالیان بیان کرد: در طی ۲۴ ساعت گذشته ۳ مورد فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی‌ها به دو هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خطاب به مسئولان نیز گفت: خارج از سند ملی تقاضای واکسیناسیون از دانشگاه نداشته باشید، برنامه واکسیناسیون افراد بر اساس سند ملی در استان مرکزی انجام شده و می‌طلبد که مدیران خارج از سند ملی تقاضای واکسیناسیون از دانشگاه نداشته باشند.

وی افزود: با وجود افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان مرکزی هیچ‌گونه اقدامی مبنی بر کمک به کادر درمان در هفته گذشته انجام نشده‌است.

جمالیان ادامه داد: تالارها، باغ‌ها، شهربازی و باشگاه‌های ورزشی استان مرکزی با وجود آغاز پیک پنجم کرونا فعال هستند و برای مقابله با شیوع سریع و بالای سویه دلتا در استان، نیاز است با ورود دستگاه‌های متولی زمینه تعطیلی این واحدها فراهم شود.

رئیس علوم پزشکی اراک به کاهش شدید درآمدهای دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: بدهی دانشگاه علوم پزشکی اراک در حوزه دارو ۹۶۰ میلیارد ریال شده، اما با وجود این بدهی‌ وضعیت انبارهای دارویی استان مناسب است.

جمالیان خاطرنشان کرد: ۱۹۶ هزار و ۳۷۳ نفر در استان مرکزی تاکنون دُز نخست و ۷۱ هزار و ۳۳۰ نفر دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌ و سرعت واکسیناسیون در استان با اقدامات انجام شده در حال افزایش است و بر اساس اطلاعات موجود میزان درگیری و مرگ و میر افراد بالای ۶۵ سال که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند به بیماری کرونا در استان مرکزی روند کاهشی داشته و تنها یک فرد ۹۵ ساله که این واکسن را دریافت کرده بر اثر این بیماری جان باخته است.

کاشان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کاشان ، ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان مجددا وضعیت قرمز شده و با ورود به پیک پنجم کرونا نگرانی از افزایش مرگ و میر شهروندان کادر درمان را نگران کرده است.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۵۱ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و شش بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۱۰ و حداکثر ۸۵ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار ۲۲ و حداکثر ۷۹ ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۷۸۶ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۵۶۴ بیمار در شهرستان کاشان و ۲۲۲ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۴۱۵ بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری ۶۴ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه دو خانم ۶۷ و ۷۰ سال و یک آقا ۷۰ ساله در شهرستان کاشان و دو بیمار آقا ۵۵ و ۸۵ ساله در شهرستان آران و بیدگل بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۳۵۴ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۲۸ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون دو هزار و ۲۹۸ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

استان گیلان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، در حالی‌که آمار بستری‌شدگان و فوت‌شدگان کرونا در استان گیلان روز به روز در حال افزایش است سهل‌انگاری مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ادامه دارد.

علاوه بر سهل‌انگاری هم‌استانیان در رعایت پرتکل‌های بهداشتی کوتاهی مسئولان استانی در ممانعت از ورود مسافران به گیلان سبب شده تا حضور حجم بالای مسافران در استان بزرگ‌ترین تهدید برای وخیم‌تر شدن شرایط کرونایی گیلان باشد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر بیش از هزار و ۲۵۰ بیمار کرونایی در استان گیلان بستری هستند که ۳۷۷ نفر از این تعداد در ۲۴ ساعت گذشته به آمار افزوده شده‌اند.

همچنین بیش از ۲۵۰ بیمار کرونایی به‌دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه استان گیلان بستری هستند و افزایش چند برابری بیماران بدحال کرونایی سبب شده تا گیلان با کمبود تخت‌های بیمارستانی در بخش مراقبت‌های ویژه مواجه باشد.

استان اردبیل

شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  اردبیل  اظهار داشت: طی شبانه‌روز گذشته ۱۱۲ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری و ۷۳ بیمار مبتلا به کرونا نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان اردبیل مرخص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد: شمار کل بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان اردبیل به ۵۳۹ نفر رسید و از این تعداد ۷۹ بیمار بدحال در بخش ICU تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

حبیب‌زاده بیان کرد: هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، گرمی، خلخال، پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و شهرستان‌های بیله‌سوار، نمین، کوثر، سرعین و نیر در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

وی با تاکید بر ادامه استفاده مردم از ماسک گفت: امروز دغدغه ما، موج پنجم کرونا بوده که عمدتا از نوع ویروس جهش‌یافته دلتای هندی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا گفت: تاکنون در استان اردبیل ۱۸۲ هزار و ۲۲۸ دوز واکسن تزریق شده که از این مقدار ۱۴۱ هزار و ۲۳۸ دوز مربوط به نوبت اول و ۴۰ هزار و ۹۹۰ دوز مربوط به نوبت دوم واکسیناسون است.

استان فارس

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   شیراز‌  ، حدود یک سال و نیم از شیوع بیماری کرونا در ایران و به تبع آن استان فارس می‌گذرد، روزهای زیادی گذشته، سختی‌های زیادی پشت سر گذاشته شده، خانواده‌های بسیاری داغدار شدند، بسیاری از کادر درمان در راه شهید شدند اما هنوز کرونا ادامه دارد و عده‌ای که هر شرایطی را ساده می‌انگارند و بیخیال کرونا دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی دارند یا به سفر می‌روند.

همین دست رفتارها در کنار برخی از بی‌تدبیری‌های دولت و روند ناقص و کند واکسیناسیون کرونا تا امروز ادامه پیدا کند و این روزها که اوج موج پنجم را می‌گذراند سهمگین‌تر از همیشه باشد به گونه‌ای که اعلام جدید وضعیت رنگ‌بندی در استان‌های مختلف نشان از یک بحران فراگیر دارد، اغلب استان‌های کشور یکپارچه قرمز شده‌اند که نشانگر خوبی به لحاظ وضعیت گسترش بیماری نیست.

بر این اساس از ۳۶ شهرستان استان فارس هم اکنون  ۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا، ۴ شهرستان اقلید، بوانات، رستم و سروستان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان خرم بید و فراشبند در وضعیت زرد قرار دارند.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در مجموع یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۲۹ تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده است که از این تعداد، یک میلیون و ۸۰ هزار و ۸۰۸ مورد تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان بوده و با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۳۱۹ هزار و ۲۹۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۱۲۶ هزار و ۸۲۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۲ هزار و ۸۵۷ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۴۲ هزار ۱۵۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند و هم اکنون سه هزار و ۳۲۲ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۳۱۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن ۲۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع آمار جان‌باختگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون دهم به پنج هزار و ۲۰۸ نفر رسیده است.

استان خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ استان خراسان شمالی که این روزها با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند٬ با کمبود کادر درمان و امکانات درمانی نیز مواجه است اما در این میان انتشار تصاویری از فداکاری یک پرستار فاروجی در بخش بیماران کرونایی٬ روح امید را دوباره زنده کرد.

پیمان فیضی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در توضیح این تصاویر اظهار داشت: این تصاویر مربوط به یک پرستار اورژانس بیمارستان شهدا فاروج است که سرم به دست در حال خدمت به بیماران کرونایی است.

با توجه به حجم سنگین بستری بیماران کرونایی در روزهای اخیر و ظرفیت کم کادر درمانی و فضای بیمارستانی خراسان شمالی٬ پرستاران این روزها در شیفت‌هایی طولانی در حال خدمت به مردم هستند که این موضوع بار سنگین جسمی و روحی را به کادر درمان منتقل کرده و باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است.

هم‌اکنون٬  ۴۶۶ بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان ۳۰۰۵ نفر بودند که ۱۴۲۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۴۶۹  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این  مدت  ۳۰۰ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد  ۳۵۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۲۴  نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد  ۱۶ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان ایلام

محمد کریمیان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در ایلام، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۴۴ هزار و ۳۸۸ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۳۰۰ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۶۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۰۸ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۴۱ هزار و ۹۹۸ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دو مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان یک مورد در شهرستان ایلام و یک مورد مربوط به شهرستان دره شهر گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون ۸۳۲ نفر بوده است.

استان همدان

دکتر محمد طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: با فوت ۱۱ بیمار کرنایی در روز گذشته آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۳۶۳ مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: با شناسایی ۳۲۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در  استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۰ هزار و ۱۴۳ و بیماران سرپایی مثبت به ۵۱ هزار و ۶۶۲ نفر رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در  روز گذشته ۹۴۴ بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان مراجعه کردند گفت:  ۱۵۶ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی سی یو مراکز درمانی  استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۵ بیمار بستری در بیمارستان‌های استان وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز اظهار داشت: شمار بیماران کرونایی بستری ز ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد ۹۳۳، بهار یک هزار و ۶۶، تویسرکان یک هزار و ۱۰۰، رزن ۸۳۶، درگزین ۲۹۸، فامنین ۳۳۳ و کبودراهنگ یک هزار و ۱۰۳ نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: همچنین تاکنون سه هزار و ۷۷۱ نفر در ملایر، ۲ هزار و ۴۸۳ نفر در نهاوند و هفت هزار و ۷۴۶ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

استان گلستان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  گرگان ، شیوع گسترده کرونای دلتا در استان گلستان، روزهای سختی را رقم زده است، اغلب مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی است و ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌ها نیز برای پذیرش بیماران جدید تکمیل شده است.

ستاد استانی مقابله با کرونا، جلسه‌های خود را به صورت نمایشی برگزار می‌کند و مصوبه‌هایش اغلب رنگ اجرایی پیدا نمی‌کند. با اینکه سراسر استان گلستان در وضعیت فوق قرمز کرونایی بوده و بنا بر محدودیت فعالیت اصناف و تعطیلی بازار تا روز سه شنبه ( ۱۲ مرداد) بوده اما خبری از اعمال محدودیت‌ها نیست و به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی هم برای نظارت بر اجرای مصوبه‌های ستاد کرونا، تمایلی ندارند.

در کنار بی عملی مسئولان و دستگاه‌های متولی، برخی از شهروندان هم هستند که خطر بزرگ کرونا را جدی نمی‌گیرند و نه ماسک می‌زنند و نه فاصله گذاری فیزیکی را رعایت می‌کنند.

روند افزایشی تعداد بیماران مبتلا و بستری شدگان کرونایی فزاینده بوده و در حال حاضر تعداد موارد بستری در مراکز درمانی استان به بیش از یکهزار و ۵۰۰ نفر رسیده که اکنون برخی بیمارستان‌ها با کمبود تجهیزاتی مانند سرم و اکسیژن و غیره مواجه شده‌اند.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اکنون یکهزار و ۵۷۷ بیمار مبتلا به کرونا در استان بستری هستند که ۱۰۴ نفر بیشتر از روز قبل از آن است.

از این تعداد ۱۶۴ نفر از این بیماران به سختی نفس می‌کشند و در بخش آی سی یو تحت درمان قرار دارند و ۶۴ نفر از آنان نیز با دستگاه ونتیلاتور به حیات خود ادامه می‌دهند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از برگزاری و شرکت در تجمعات و دورهمی‌ها مهم‌ترین توصیه برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری است که مردم باید بیش از پیش، هشدارها را جدی بگیرند.

استان سیستان و بلوچستان

سیدمحمد هاشمی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی ۱۴۷۶ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به ۹۶ هزار و ۲۳۰ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با ۱۲ مورد فوتی جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، تاکنون در مجموع دو هزار و ۲۱۷ نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۳۱ بیمار حاد تنفسی و ۳۰۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

استان البرز

مهرداد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  کرج  در مورد آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان البرز اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۰۰ شهروند استان البرز به مراکز بهداشتی و درمانی استان البرز مراجعه کردند.

وی افزود: به دلیل بی توجهی و عادی انگاری در  شرایط کرونایی میزان مراجعات بیماران غیر کرونایی نیز به مراکز درمانی استان رشد قابل توجهی داشته است.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز با بیان اینکه ظرفیت تخت‌های کرونایی در استان تکمیل شده است و در حال حاضر به صورت ساعتی و بسیار مشکل مدیریت می شود، بیان کرد:در حال حاضر برای بستری بیماران مشکلات زیادی داریم.

بابایی با بیان اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی برای مقابله با شرایط کرونا باید جدی گرفته شود، ادامه داد: در حال حاضر بیماران اورژانسی غیر کرونایی به شدت افزایش یافته است.

استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته ۹۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۴۱ بیمار جدید شامل ۲۷ مورد بستری و ۱۴ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۴ مورد از بیرجند، بشرویه، نهبندان و درمیان هر کدام یک مورد، زیرکوه و سربیشه هر کدام ۲ مورد، قاین ۷ مورد و طبس ۱۳ مورد جدید شناسایی شد.

وی با بیان اینکه همچنین از ۸۵۴ تست سریع ۲۷۹ بیمار جدید شناسایی شد، بیان کرد: در حال حاضر ۳۳۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۸۳ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۲۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۶ نفر وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا روز گذشته ۶۷ هزار و ۵۳۴ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۴ هزار و ۸۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاده با بان اینکه در شبانه روز گذشته با ثبت ۳ مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۹۵۹ نفر رسید، یادآور شد: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۱۰۹ هزار و ۳۸۰ نفر رسید و تا کنون ۲۹ هزار و ۵۵۵ نفر نیز واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان هرمزگان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: شرایط هرمزگان در حال حاضر بسیار بحرانی است و آمارهای مختلف روندی صعودی دارند.

وی افزود: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا ۴۰۱۱۶۳ و اکثر تست‌های اخیر مثبت بوده و روند بیماریابی رشد دارد.

نوروزیان گفت: روند بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان صعودی است و تخت‌های فعلی با توجه به حجم مراجعات پاسخگو نیست، از این رو با توجه به شدت بیماری بیماران زیادی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱۱۳ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۲۸ بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت ۲۳ بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: دیگر آمار نگران کننده رشد فزاینده بیمارانی است که در منازل خود قرنطینه هستند در حال حاضر در استان این بیماران مرز ۱۶ هزار را شکسته و به ۱۶۳۳۳ نفر رسیده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان ۸ بیمار دیگر شامل ۵ مرد و ۳ زن در محدوده سنی ۳۸ الی ۹۰ سال از شهرستان‌های بندرعباس (چهار نفر )، رودان (۲ نفر)، قشم، پارسیان هر کدام یک نفر را گرفت و شمار جان باختگان به ۱۷۰۷ نفر رسید.

استان سمنان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، نوید دانائی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان اظهار داشت: بر اساس آمارهای دریافتی از دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان پیرامون آخرین وضع شیوع بیماری کرونا ویروس مشخص شد که از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون، ۳۲ هزار و ۸۷ مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی پی.سی.آر در مجموعه زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت (از نهم تا دهم مردادماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۷ بیمار مثبت جدید مبتلا به کووید-۱۹ در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و در مراکز درمانی بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: بدین ترتیب، مجموع بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به هفت هزار و ۴۵۷ نفر رسید و ۲۴ هزار و ۶۳۰ بیمار نیز به‌صورت سرپایی شناسایی شدند.

دانائی بیان کرد :کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کووید-۱۹ از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به ۶ هزار و ۳۶۷ نفر رسیده است.

انتهای خبر/