کشف اسکلت سرباز اشکانی درساری
کشف اسکلت سرباز اشکانی درساری
دفن فوتی کرونایی در روستای ساری موجب شف اشیائ تاریخی شد.

به گزارش آذرسلام، اسکلت مربوطه که به یک سرباز از دوره اشکانی تعلق دارد در روستای پاچی واقع در شهر ساری کشف شده است. این استخوان ها که قدمتی ۲ هزارساله دارند، در پیِ دفن یک بیمار کرونایی در بالامزارپاچی پیدا شده و تعجب همگان را در پی داشته است. شرایط دفن بیماران کرونا ویروس به گونه ای است که باید در عمق ۳ متری تدفین شوند اما هنگامی که کارگران در حال کَندن قبر بودند، این استتخوان ها و اشیاء را در عمق ۲.۵ متری پیدا کردند که برخی از آن ها هم کمی پایین تر قرار داشتند. نکته جالبی که وجود دارد این است که در زمان وقوع این ماجرا یکی از پژوهشگران و مورخان زبده منطقه (علی رمضانی پاچی) در آن مکان حضور داشته و با دیدن اشیاء و اسکلت ها به اهمیت موضوع پی برده و به میراث فرهنگی اطلاع داده است.

کشف استخوان سرباز اشکانی در اثر دفن بیمار کرونایی کشف استخوان سرباز اشکانی در اثر دفن بیمار کرونایی

آثار کشف شده در اثر دفن به روش کرونایی
در مرحله نخست یک کوزه در عمق ۲.۵ متری کشف شد که در همان زمان شکست ولی کمی بیشتر که زمین را کندند به یک فلز، شمشیر، ظرف سفالی، سپر و تیردانی فلزی دست یافتند. علی رمضانی پاچی می گوید هنگامی که این آثار کشف شد عکس آن ها را برای یکی از باستان شناسان مازندرانی فرستادم و او معتقد بود که این آثار احتمالا به دوره اشکانی تعلق دارد.
از آن جایی که این روستا در نزدیکی شهر صد دروازه (از مناطق نفوذی اشکانی) قرار دارد کشف این آثار دور از ذهن به نظر نمی رسد به طوری که چندین سال قبل هم یک کشاورز آثاری تاریخی با نام حلب را در این منطقه پیدا کرده بود. همچنین ۲ سال پیش در پیِ تعریض قبرستان اسکلت یک دختر نوجوان به همراه گردنبندی با مهره های آبی، دو النگو و دو انگشتر یافت شد که به میراث فرهنگی تحویل دادند. در واقع می توان گفت بالامزارپاچی قبرستانی تاریخی به حساب می آید.

انتهای خبر/

  • منبع خبر : لحظه آخر