سفیر پیشین ایران در باکو: مقامات جمهوری آذربایجان بارها از ایران به خاطر مبارزه با قاچاق مواد مخدر تشکر کرده‌اند
سفیر پیشین ایران در باکو: مقامات جمهوری آذربایجان بارها از ایران به خاطر مبارزه با قاچاق مواد مخدر تشکر کرده‌اند
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: مقامات جمهوری آذربایجان بارها از ایران به خاطر این اقدامات ارزنده در مورد جلوگیری از قاچاق و مبارزه با مواد مخدر تشکر کرده‌اند؛ لذا اتهام رئیس‌جمهور اخیر جمهوری آذربایجان کاملاً بی‌اساس است.

به گزارس آذرسلام، محسن پاک‌آیین، با اشاره به اتهامات واهی رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به ایران، اظهار داشت: این اتهامات واهی است به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران پیش قراول اصلی مقابله با مواد مخدر در جهان است و کشور‌های جهان به خصوص اروپایی‌ها از اینکه جمهوری اسلامی ایران با پذیرش خسارات زیاد و اعطای شهدای فراوان با قاچاقچیان مواد مخدر مبارزه می‌کند و اجازه نمی‌دهد مواد مخدر به اروپا صادر شود همواره از ایران تشکر کرده است.

وی اضافه کرد: خود جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم با ایران برای مبارزه با مواد مخدر همکاری‌های جدیدی انجام می‌دادند و هر دوی این کشور‌ها کاملاً از نیت ایران برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و صادرات آن به خارج از کشور و منطقه واقف هستند. همچنین مقامات جمهوری آذربایجان بار‌ها از ایران به خاطر این اقدامات ارزنده در مورد جلوگیری از قاچاق و مبارزه با مواد مخدر تشکر کردند؛ لذا این اتهام کاملاً بی‌اساس است.

وی با بیان اینکه آقای علی‌اف به این موضوع اشاره کرده است که از مسیر مناطق اشغالی مواد مخدر به اروپا صادر می‌شده است، افزود: در حالی که واقعا مناطق اشغالی در آن زمان فاقد قابلیت تردد بوده و بعد هم مسیر عبور از ارمنستان به گرجستان و سپس اروپا یک مسیر صعب‌العبور است که امکان چنین چیزی وجود ندارد.

پاک‌آیین تصریح کرد: اگر ارمنستان چنین اتهامی به جمهوری آذربایجان می‌زد قابل پذیرش‌تر بود؛ چرا که راه‌های آذربایجان به گرجستان باز است مسیر‌ها مناسب و دارای راه آهن است؛ بنابراین اگر این موضوع از طرف ارمنستان مطرح می‌شد باورپذیرتر بود. اما این که رئیس جمهور یک کشور بدون سند و مدرک چنین اتهامی بزند، جای تأمل دارد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در ادامه یادآور شد: البته آقای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هم پاسخ دقیقی داده و آن را تکذیب کردند؛ لذا بی‌اساس بودن حرف‌های آقای الهام علی‌اف کاملاً مشخص است.

وی ادامه داد: اما چرا ایشان در این موقعیت متوسل به زدن حرف‌های بی‌اساس می‌شود؟ علت آن این است که آقای الهام علی‌اف از اینکه بحران فعلی در قره‌باغ را مدیریت کند، ناتوان است. سال گذشته ارتش جمهوری آذربایجان با فداکاری فراوان و اهدای شهدای زیاد در آستانه ورود به قره‌باغ بود و اگر آقای الهام علی‌اف سازش نمی‌کرد، ارتش جمهوری آذربایجان امروز قره‌باغ را آزاد کرده بود.

پاک‌آیین بیان داشت: اما در این مقطع آقای الهام علی‌اف یا از ترس از روسیه دلایل دیگری پذیرفت که وارد مذاکره با ارمنستان شود و از آزادسازی قره‌باغ صرف نظر کرد و طبق این توافق، قره‌باغ کماکان در اختیار ارمنستان و با نظارت روسیه قرار دارد؛ لذا مطالبه مردم جمهوری آذربایجان درباره بازگشت قره‌باغ و تمامیت ارضی این کشور افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این انتقادی است که در داخل جمهوری آذربایجان از علی‌اف صورت می‌گیرد، گفت: ایشان برای اینکه از این مسئله عبور کند، ادعای تاریخی را علیه ایران و ارمنستان مطرح کرده و ادعا کرده است که با کمک ترکیه مرز زنگزور را که جزء اراضی ما تلقی می‌شود، تصاحب می‌کنیم و به دنبال تغییر ژئوپلتیک منطقه و تغییر مرز‌های منطقه بود که با اقدام قاطعانه مخالفت ایران این مسئله به نتیجه نرسید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: امروز هم برای اینکه افکار عمومی را از مسئله مهمی مانند آزادی قره‌باغ که می‌بایست رخ می‌داد، ولی رخ نداد، منحرف کند. ادعایی که نه اروپایی‌ها و نه سازمان ملل، آن را تایید می‌کنند و و نه هیچ مدرکی برای آن وجود دارد، مطرح می‌کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تاکید کرد: اصلاً جمهوری آذربایجان در زمان اشغال مناطق امکان حضور در آن جا را نداشت که بتواند از تحولات آن اطلاع داشته باشد، حتما به آقای الهام علی‌اف یادآوری می‌کنیم که ایران از مناطق کنار سد خداآفرین که در اختیار ارمنی‌ها بود، به نفع دولت جمهوری آذربایجان محافظت می‌کرد.

پاک‌آیین در پایان گفت: در نهایت این اتهامات کاملا محکوم است و من امیدوارم که آقای الهام علی‌اف مقداری با درایت به مسائل توجه کنند و تحت تاثیر القائاتی که از سوی دشمنان ایران صورت می‌گیرد قرار نگیرد و به جای حاشیه‌سازی علیه روابط ایران و جمهوری آذربایجان با اقدامات سازنده تلاش کنند تا مسیر روابط دو کشور در همان جهت عادی و رو به پیشرفت خود ادامه پیدا کند.

انتهای خبر/