امضای ۲ سند همکاری بین دادستان کل کشور و دادستان کل فدراسیون روسیه
امضای ۲ سند همکاری بین دادستان کل کشور و دادستان کل فدراسیون روسیه
در پایان دیداری که میان دادستان کل فدراسیون روسیه و دادستان کل کشور برگزار شد، دو سند همکاری حقوقی وقضایی به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام، ایگور کراسنوف دادستان کل فدراسیون روسیه که به دعوت دادستان کل ایران به کشور ایران سفر کرده است با حجت الاسلام و المسلمین منتظری دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی به دادستان کل روسیه و هیئت همراه اظهار کرد: در نشست ۵ سال قبل کشورهای عضو شانگهای، ایران عضو‌ ناظر بود و عضویت دائم نداشت با اما بنده پیشنهادی دادم مبنی بر اینکه یک دبیرخانه و کمیته فعال برای پیگیری نشست دادستان‌های کشورهای عضو ایجاد شودکه این نشست پذیرفته شد.

وی افزود: امروز علاوه بر اینکه ایران، عضو رسمی سازمان شانگهای شده است، روابط دو‌ کشور نیز تعمیق بیشتری یافته یافته و انتظارم این است در روابط در حوزه های مختلفی که بین دو کشور برقرار است، ارتباطات حقوقی و قضایی دو کشور نیز تقویت شود.

دادستان کل کشور بیان کرد: مواضع ایران ‌و روسیه در مسایل متعدد به همدیگر بسیار نزدیک است؛ این نزدیکی اقتضا می‌کند در حوزه های مختلف این روابط را مستحکم‌تر کنیم. امیدوارم در اولین سفر شما به ایران شاهد گام‌های موثری برای تعمیق روابط دو جانبه باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری عنوان کرد: در حوزه‌های مختلف نیازمند همکاری بیشتر هستیم و‌ روابط ما باید بیش از گذشته ارتقا یابد. در حوزه محیط زیست دریای خزر نیازمند تلاش و همکاری بیشتری می‌باشیم. چرا که ما دو کشور ساحلی مهم دریای خزر هستیم و لازم است بیش از گذشته در اینباره همکاری کنیم تا ‌۳ کشور دیگر همسایه دریای خزر نیز به همکاری بیشتر تمایل پیدا کنند.

وی گفت: سند همکاری که بین کارگروه دو کشور تهیه شده و امروز به امضا می رسد، می‌تواند در زمینه مبارزه با جرم و ‌جنایت و برخوردهایی که نیاز است با گروه های تروریستی و کسانی که امنیت دو ‌کشور را هدف قرار دادند، موثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری بیان کرد: ایران و روسیه با چالش های مشابه یکدیگر که دشمنان مشترک بر ما تحمیل کرده اند، مواجه هستند که یکی از آنها تحریم اقتصادی است که از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی سالهاست بر ما اعمال می‌شود. هرچند ایران با اقتدار توانسته تحریمها را پشت سر بگذارد اما آثار تحریم‌ها را در کشور خود شاهد هستیم.

وی افزود: یکی از این تحریم ها، تحریم های دارویی است که علیه بیماران پروانه ای ما اعمال شده و مبتلایان به آن در بدترین وضعیت قرار دارند. خوشبختانه ما کشور خود را به تحریم‌های آمریکایی وابسته نکرده ایم اما آثار آن را شاهد هستیم. همانگونه که روسیه آثار تحریم ها را در جامعه خود مشاهده می کند، وجود این تحریم ها ایجاب می کند جبهه متحدی را در برابر آمریکا و اروپا ایجاد کنیم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: برخی از این تحریمها به مسایلی که جنبه حقوقی و قضایی دارد، بر‌می‌گردد. آمریکا و برخی کشورها در تشدید و تشکیل جرایم تروریستی به صورت کاملا مشهود فعال هستند. امروزه در برابر جنگ ترکیبی که به سرپرستی آمریکا به ما تحمیل می‌شود، قرار داریم.

وی گفت: جنگ ترکیبی شامل اقدامات آمریکا در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی می‌شود و حتی بطور واضح اعلام‌کردند، سلاح در اختیار عناصر ضد انقلاب می‌گذارند تا در کشور ما ایجاد آشوب و اغتشاش کنند. البته ایران به پشتیبانی حضور مردم‌ در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کرده و می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری خاطرنشان کرد: در طول ۴۳ سال اخیر همیشه شاهد اینگونه توطئه‌ها از سوی آمریکا و اذناب آنها در منطقه بوده و هستیم. یکی دیگر از حوزه هایی که آمریکا تلاش می کند علیه ما در عرصه بین الملل تلاش کند، حوزه حقوق بشر است.

آمریکایی که هر جا آتشی برافروخته شده است در شعله ور کردن آن نقش داشته و هزاران نفر از مردم افغانستان را به خاک و خون کشیده و در عراق نیز جنایت‌های زیادی کرده و بوجود آورنده داعش در منطقه بوده اند اینک مدعی حقوق بشر هستند؟

وی گفت: آمریکایی که به پلیس خود اجازه می‌دهد تا فرد مظنون را در خیابان‌ها به قتل برساند و در یمن با کمک برخی کشورها، جنایات متعدد را مرتکب می شود و حامی برخی کشورهای اروپایی است که میزان زیادی سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند و افراد زیادی را شهید و مجروح کردند اکنون مدافع حقوق ‌بشر شده است؟ البته زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب نشان دهنده نحوه اجرای حقوق بشر توسط آمریکا می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری یادآور شد: دنیای کنونی با چنین وضعیتی مواجه است و از طرفی هم آمریکا قدرت تبلیغاتی و شبکه‌های اطلاع رسانی گسترده در اختیار دارد. قطعا شما نیز چالش‌هایی در کشور خود با این موضع گیری های آمریکا دارید. لذا این روند اقتضا دارد روابط خود را در حوزه‌های مشترک افزایش دهیم.

دادستان کل کشور تاکید کرد: به یک مصداق اشاره می کنم که اخیرا در کشورمان اتفاق افتاد؛ حادثه شاهچراغ شیراز توسط تروریست هایی که از کشورهای اوراسیا‌ وارد ایران شده بودند رخ داد و آنها ۱۴ نفر را به شهادت رساندند. البته در همینجا از پیام ‌تسلیت شما تشکر می‌نمایم.

وی بیان کرد: این سندی که کارگروه های دو کشور تنظیم‌ کرده اند و امضا می شود را بنده با دقت مطالعه کردم که حاوی نکات ارزنده‌ای هستند، اما از همکاران مان درخواست ۲ اصلاحیه در این سند داشتم. یکی‌اینکه کارگروه ۵ نفره سریعا از سوی ۲ کشور فعال شود و ۳ عضو‌ثابت و ۲ عضو متغیر داشته باشد که آن دو عضو متناسب با موضوعات انتخاب شوند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تاکید کرد: دومین نکته اینکه اقداماتی که می‌خواهد انجام شود، مقید به زمان معینی متناسب با آن موضوعات باشند تا نتایج کارها را مشاهده کنیم و در عمل نیز شاهد اجرای آنها باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از مسایلی که می‌توانیم با هم همکاری کنیم تبادل تجربیات دو کشور در حوزه های مختلف است. یکی از این چالش ها و تجربه های مهم به لحاظ همسایگی با افغانستان و آن مساله قاچاق مواد مخدر است که هم‌ داخل کشور را آلوده می کند و هم مسیری برای ترانزیت مواد مخدر به دیگر کشورها ایجاد کرده است؛ پلیس ما بشدت با این موضوع برخورد می کند اما کشورهای مقصد مواد مخدر قدردان تلاش های ایران نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری خاطرنشان کرد: ما شهدای زیادی در مبارزه با مواد مخدر داده و مبارزه مستمری را با قاچاقچیان مواد مخدر در طول سال داریم. همچنین چالش دیگر ما حضور گروه های تروریستی از کشورهای همسایه به داخل ایراناست که باید همکاری بیشتری با همسایگان در امر‌ مبارزه با تروریسم داشته باشیم.

دادستان کل کشور در ادامه به برخی مسائل مهم اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۲ نفر از هموطنان ما در روسیه زندانی هستند. کشور ما با کشور شما قرارداد استرداد مجرمان و انتقال محکومان را منعقد کرده است. از شما می‌ خواهم در بازگشت به روسیه زمینه استرداد و انتقال آنها به ایران را فراهم کنید. البته شش نفر از آنها محکومیت گرفته و پرونده بقیه آنها در مرحله بررسی و پیگیری قرار دارد. این موضوع در کشور شما در حوزه وزارت دادگستری است اما شما در این زمینه می توانید کمک کنید.

در ادامه این دیدار ایگور کراسنوف دادستان کل فدراسیون روسیه ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و قدردانی از دعوت دادستان کل ایران اظهار کرد: در سال جاری ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای پیوست و این حضور باعث می‌شود در نشست های سالانه دادستان های کشورهای این سازمان حاضر شویم و همکاریها را افزایش دهیم.

دادستان‌ روسیه با اشاره به دیدار آتی خود با رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: با توجه به اینکه برخی از وظایف سازمان بازرسی کل ایران با وظایف ما تشابه دارد پیشنهاد من این است از طرف سازمان بازرسی کل کشور نماینده ای برای دیدارهای بعدی دعوت کنیم.

وی گفت: معتقد هستم همکاری دو کشور به تامین امنیت مردم ایران و روسیه کمک می‌کند. مسئولان بخش‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم‌ در هیات اعزامی ما در اینجا حضور دارند، در این دیدار می‌توانیم روی اشخاصی که عضو کارگروه می‌شوند، توافق کنیم و برای زمان انجام کارها نیز به تفاهم‌ برسیم.

او افزود: تمام اقداماتی که در نظر گرفته می شوند، باید به موقع باشند و سریع انجام شوند. آماده همکاری ‌ای مستقیم هستیم ولی برای کارهای حقوقی و دیگر حوزه ها نیز سفیر ما حضور دارد و ایشان به سرعت اقدامات را انجام می دهند.

دادستان روسیه خاطرنشان کرد: امیدوارم پس از بازگشت از این سفر، همه این موارد را بررسی کرده و به نقطه نظرات راهگشایی ‌برسیم ‌و نتیجه را بشما خبر دهیم. در جلسه قبلی یکسری مباحث مطرح و ‌‌پیش زمینه هایی برای اجرا فراهم شد. شما در رابطه با پرونده هایی که باز هستند درست فرمودید که باید تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: روابط ۲ کشور در بالاترین سطح خود قرار دارد و با مساعدت روسای جمهور دو ‌کشور این شرایط فراهم شده است که این سطح از روابط بر همکاری دادستانی کل دو‌ کشور نیز اثر می گذارد.

دادستان روسیه عنوان کرد: روابط دادستانی دو‌ کشور رو به پیشرفت است، در ابتدای سال برای تحکیم همکاری با روش‎های جدید و مبارزه با جرایم مختلف به تفاهم رسیدیم. این ایده هایی که مطرح کردیم، هم‌اکنون به‌کار گرفته می‌شوند.

کراسینوو بیان کرد: قرار است برنامه همکاری‌ای را درباره موضوعات مقابله با تروریسم و مسائل دیگر داشته باشیم. همانطور که می‌دانید این دیدار در گسترش روابط چندجانبه موثر است؛ چنانچه دیدار ۵ کشور دریای خزر برگزار شد و به توافقاتی در خصوص حفظ محیط زیست و منابع طبیعی رسیدیم.

گفتی است در پایان این دیدار دو سند همکاری حقوقی وقضایی بین دادستان کل ایران و دادستان کل روسیه به امضا رسید.

انتهای خبر/


 

  • منبع خبر : میزان