تازه ترین مطالب



پربیننده ترین مطالب

آذرسلام:جانشین مرکز فرهنگی قفقاز گفت: دولت آذربایجان در عمل به شعارتلورانس دینی با ایجاد امکانات عالی تحصیلی ومراسم عبادی برای یهودیان و ممنوعیت حجاب و مراسم عبادی مسلملنان در این کشورعملا"اسلام ستیزی میکندکه این فریب مردم است.

به گزارش آذرسلام، مرکزفرهنگی قفقاز 3سالی است کارمهم خود را آغاز کرده و کارهای بزرگ ومؤثری در حمایت از مسلمانان و شیعیان آذربایجان انجام داده است و در انعکاس مظلومیت ومشکلات مردم آذربایجان و قره باغ امید را به دل آنها باز گردانده است لذاخبرنگارپایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام در استای معرفی این مرکز مهم فرهنگی بانصیریان فرجانشین محترم مرکزفرهنگی قفقاز مصاحبه ای انجام داده است که در زیرمی آید:
سؤال1-این مرکزدرچه تاریخی فعّالیّت خودراآغازکرده است لطفا" بیوگرافی این مرکز فرهنگی را بفرمایید؟
ج-منطقه وسیع قفقاز در شمال کشورمان واقع شده است و شامل  2بخش شمالی و جنوبی است مناطق جنوب شامل جمهوری آذربایجان ارمنستان و گرجستان می باشد.
مناطق شمالی شامل:ترکیب روسیه فعلی که شامل 7جمهوری خود مختار که 5 جمهوری کشور مسلمان و 2 جمهوری مسیحی ارتودوکس می باشندکه عبارتند از چچن ،اینگوشتیا ،چرکسیا ،داغستان ،کاراچای ،کاباردینو-بالکاریا و غیره که که ازلحاظ سیاسی در ترکیب روسیه فعلی است.
اما قفقاز جنوبی یعنی آذربایجان أرمنستان و گرجستان مدتهای مدیدی در حوزه فرهنگی ایران بوده است چه قبل ازاسلام و چه بعد از اسلام و جزوحوزه تمدن اسلامی به حساب می آمد ولی متأسفانه بعد از عهدنامه ترکمنچای که در 21 فوریه 1828یعنی 1 اسفند1206 هجری شمسی و عهدنامه گلستان که در سال 1813 میلادی بین ایران و روسیه منعقد گشت از پیکره ایران جدا شد و پس از آن حکومت تزار و بولشیویک و کمونیستی سعی کردند که این کشورها را از جنبه دینی فرهنگی و اعتقادی از ایران اسلامی جدا کرده و دور نگه دارند و برای این کار برنامه وسیعی پیاده کردند.
در زمان بولشیویک و تزار در سال199 1و1992که این جمهوری های خودمختار استقلال خود را به دست آوردند و شوروی تجزیه شد از آن زمان به بعد سعی بر این شدکه این کشورها به نحوی از ایران دور نگه داشته شود بخصوص کشورآذربایجان که علاقه تاریخی و فرهنگی و اعتقادی زیادی با ما دارد از ایران دور کرده و ارتباط 2کشور را محدود ،بلکه قطع کنند که البته دلیل آن بیّن و اشکار است زیرا کشور آذربایجان یک کشور مسلمان و دومّین کشور شیعه نشین پس ازایران است و اگر این کشور به هوّیت أصلی و قبلی خو د برگردد و سرنوشت خود را باز یابد به نفع بعضی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای نخواهد بود.
متأسفانه حوزه قفقاز در سیاست کلی و دیپلماسی ما بصورت مغفول مانده بود و از جایگاه و  وزنی که بایدبه این منطقه داده می شد نشده است و این وضع الان هم حاکم است در این بین اردبیل در حوزه  قفقاز نقش برجسته و در خوری و در خط مقدم تعامل و ارتباط با این حوزه و منطقه است.اگر کشورمان بخواهد با این منطقه و کشور إرتباط برقرار کند باید از اردبیل به عنوان گلوگاه و شاهراه اصلی استفاده کند.
اخیرا" هم پس از گشایش مرز و لغو روادید یک طرفه از سوی جمهوری اسلامی ایران بین آذربایجان تردد بسیار بالار فته مخصوصا" أتباع آذربایجان جهت درمان و خدمات پزشکی بسوی کشور ما سرازیر شده اند و اولیّن منطقه سفرشان اردبیل می باشد.
در استان ما،هم اساتیدعلاقمند دانشگاهی و کارشناسان فرهنگی و هم پتانسیل کافی وجود داشت که از لحاظ علمی فرهنگی و إعتقادی به این مقوله بپردازنند و یک مرکز علمی و فرهنگی که در این حوزه کار علمی و آکادمیک انجام دهد گشایش یابد،تا در آنطرف مرزبا اسلام ستیزی و اسلام گریزی که میخواهندآنان را ازهویت واقعی خود دور کنند با إطلاع رسانی به شیوه علمی وفرهنگی روشنگری کنند.
در حدود 3 سال قبل و در اوایل سال 81 تعدادی از عزیزان که دراین باب دغدغه دارند گرد هم آمدند و اساسنامه ای را تدوین کردند و این مرکزبصورت رسمی راه اندازی شد وفعالیت خود را آقاز نمود.
این هیئت مؤسس، که 9 نفراز أساتید مجرب و دانشگاهی هستند تشکیل و 5 نفر به عنوان هیئت مدیره رسما" آغاز به فعالیت کرده اند.
در این عرصه فصلنامه ای توسط أساتید به نگارش در می آیدو به چاپ میرسد که 11 شماره از آن چاپ و منتشر شده است و شماره 12 این فصلنامه تقریبا" 1ماه بعد به چاپ رسیده و منتشرخواهد شد.
علاوه بر این سایت اینترنتی به نشانی www.qafqaz.irو با نام حقایق قفقاز در اردبیل راه اندازی شده است که حقایق و مسایل و اتفاقات حوزه قفقاز را به 2 زبان فارسی و آذری بازتاب می کند و در آینده نزدیک به زبانهای انگلیسی وروسی إرتقاء خواهیم داد.
و تحلیل اخبارمذهبی وفرهنگی وإعتقادی حوزه قفقاز را بصورت تحلیل خبری ماهنامه ای،چاپ و به مسؤولین استانی و ائمه جمعه شهرستانها ارسال می کنیم تا در جریان وقایع به روز قفقاز باشند.
این فعالیهای علمی و فرهنگی مهم ،و گسترده توسط 60 نفر از أساتید و همکاران علمی و فرهنگی که اکثرا" از استان اردبیل بوده و تعدادی دوستان ازتبریز و رشت و تهران هستند که  با ما همکاری دارند و به عنوان أعضای هیئت علمی این مرکز بوده وبصورت کارگروه فرهنگی، سیاسی ،تاریخی ،علمی ودینی فعالیت می کنند و هر کدام از کارگروههای تخصصی شامل رئیس کمیته و مدیر کار گروه می باشدکه در فواصل زمانی کوتاه شاید2هفته ای یا1ماه در این مرکز گرد هم آمده و مسایل موجود را بررسی و تجزیه تحلیل می کنندکه ما حصل آن ماهنامه و فصلنامه شده و چاپ می شود.
سؤال 2-مشخصا"چه نوع فعالیّت فرهنگی -علمی -تاریخی یااگرسیاسی هست بفرمایید،در این مرکز فرهنگی قفقاز انجام می گیرد؟
ج-در زمینه فعالیت سیاسی در حوزه قفقاز،دو کشور گرجستان و أرمنستان مسیحی هستند و به آنصورت علاقه (فعالیت) فرهنگی و دینی زیادی نداریم اما در این زمینه و در این حوزه کشورجمهوری آذربایجان برای ما ازاهمیت بسزایی بر خوردار است در حوزه قفقاز شمالی که خود مختارند نظر ما بیشتر ارتباط فرهنگی و دینی است در این بین چچن و داغستان هم اهمیت زیادی دارد زیرا گروههای وهابیت در آن منطقه که سطح سواد و وضعیت اقتصادی بسیارپایین است و تعصّبات شدید قومی و قبیله ای حکم فرماست نفوذ کرده و ریشه دوانده اند و مستعدترین منطقه برای رشد خود قرار داده است.
همانطوری که سید حسن عاملی امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه در خطبه هفته های قبل نمازجمعه اشاره کرده اند وهابیت عربستان إذعان کردند که معارضان و شورشیان و تروریست های سوری از منطقه چچن وارد جنگ با دولت بشار اسد شده اند.
در حوزه قفقاز شمالی وهابیت ,جمهوری داغستان - چچن و اینگوشتیا را نقطه طلائی برای خود قرار داده اند و سرمایه گزاری زیادی برای رشد خود گذاشته اند و سعّی ما بر این است که در منطقه قفقاز شمالی جلوی رشد این فرقه خطرناک و انحرافی گرفته شود و حکومت آذربایجان که در بعضی زمینه های سیاسی با رژیم صهیونیستی – آمریکا- و با کشورهای خاص اروپایی همکاری می نماید و به منافع ملی ما مشکل ایجاد کرده و بعضی چالشها وتنشهایی  را به ارمغان می اورد و این واقعیت است که ما با آن روبروییم باید مانع از آن بشویم که کشورهای سلطه گر و استعماری و فرامنطقه ای حکومت آذربایجان را طعمه خود قرار داده و ذربایجان رابه دام خود بیاندازند.
حکومت آذربایجان اگر بدنبال دیپلماسی و یار گزینی برای نجات قره باغ است باید به مردم مسلمان و شیعه کشورش بها بدهد و به سمت مردم خود بازگردد و به جوانان غیور مسلمان و شیعی خود میدان دهد و دل خوش به امید آمریکا و اسرائیل ندهد چونکه کاری از این کشورها برای آذربایجان ساخته نیست و لابی صهیونیستی و غرب کاری برای آنها انجام نخواهد داد
کما اینکه گروه مصری 20سال بازی داد ولی کاری از پیش نبرد و هدف ما این است که این واقعیت را بصورت علمی محاسبه و تحلیل و منعکس کنیم.
3-در افق آینده روابط با کشور های حوزه قفقاز به نظر شما چگونه خواهد بود؟
با کشورهای أرمنستان و گرجستان مسائل حاد سیاسی نداریم چون تعامل فرهنگی و دینی خاص خودش را داریم منطقه گرجستان منطقه ای است که قبل ازتزار در آنجا ادبیات فارسی جایگاه خاصّ و برجستگی ویژه ای داشته است و ایران شناسان گرجی هم که فعالیت خاصّی دارند و علاقه زیادی به ادبیات فارسی ما دارند این امر موجب علقه و همکاری بیشتری بین 2 کشور شده و روابط فرهنگی بهبود یافته است.
سعی بر این است که روابط با أرمنستان تنظیم شود چون اگر بخواهیم با آ ذربایجان صیغه روابط داشته باشیم و اسلام ستیزی را کنار بگذارد و اسلامگرایان را ارج نهد نیاز به این است که روابط با أرمنستان را کمتر و محدود کنیم زیرا در مناقشه منطقه شیعه نشین قره باغ یک پای أرمنستان در آن مشاهده می شودو در آن عامل است و این منطقه از اوّل مسلمان و شیعه نشین بوده وهست و امیدواریم به آغوش مسلمانان و اسلام بازگردد
از آنجا که 7 و8اسفند سالروز فاجعه قتل عام بخش خوجالوی آذربایجان بدست أرمنستان می باشدو ملت مسلمان و برادران آذری به قتل عام رسیدند جا دارد مجامع بین المللی به این قضیه توجه کرده و جمهوری آذربایجان علت آن را ریشه یابی کند که چرا مردم آذربایجان پشت دولت خود در نیامدند تا پا به پای دولت آذربایجان بیایند و 7شهر خود و قره باغ رانجات دهند و این درحالی است که جمعیت آذربایجان 9میلیون نفر و أرمنستان نصف آن یعنی 4/5میلیون نفر جمعیت دارد و جوانان آذربایجان مسلمان غیور و شجاعند و می توانند کار اساسی در این زمینه انجام دهند و این بشرطی خواهد بود که حکومت آذربایجان به جوانان و مردم مسلمان خود بها بدهد و روحیه حماسی را به آنه اباز گرداند مثل جوانان رشید ما که خاک خودشان را از دست صدام نجات دادند و لازمه آن فرهنگ عاشورا و حماسه است که با تأسف آذربایجان بر عکس آن را انجام می دهدو با دین می جنگد و تصّورمی کندبا بردن گروه مبتذل موسیقی به نزد نظامیان آذربایجان در قره باغ می تواند به آنها روحیه داده تابهتربجنگند و یا با راه اندازی کانالهای تلویزیونی و ماهواره ای و با برنامه فساد و بی اخلاقی ومبتذل به آنها امید دهد و روحیه آنها را إحیا کند و این هیچ اثری نخواهد داشت و این شیوه إحیاء روحیه میهن پرستی نیست.
اگر حکومت آذربایجان واقعا" به فکر این است که فاجعه خوجالوی دیگری بوقوع نیانجامد باید در سیاست خود تجدید نظر کند و بر اساس سیاستی که مردم طالب آن هستند پیش ببرد نه اینکه برای مردم مسلمان خود مشکلاتی ایجاد کند.
حکومت آذر بایجان نفر 100از عالمان مسلمان و سرشناس دینی را با إتهامات واهی و پرونده سازی با عناوین مواد مخدر یا سلاح در زندانها محبوس کرده است و برای آنها11 الی 12سال زندان بریده است و اینها از افراد سرشناس و عالمان برجسته آذربایجانی هستند که از جمله انها حاج محسن می باشدکه از شخصیت آنها این اتهامات دروغین به دور است وبین مردم ازجایگاه و أجرو قربی برخور دارند دولت آذر بایجان  با این بگیر ببندها ی کسانی که در بین مردم نفوذ دارند انتظار آنرا دارد که مردم به حمایت حکومت بشتابد و به حرف دولت گوش دهند و قره باغ را آزاد کند.
جمهوری آذربایجان مدعی این است که حکومت درآن کشور لائیک است و دین از سیاست کاملا" جداست و در دنیا تبلیغ زیادی میکند که تلورانس دینی در این کشور بالاست و هرگونه فعالیتی برای ادیان فراهم می کنیم که این سفسطه وبی انصافی درحق مردم مسلمان و شیعه آذربایجان است.
لائیک به این معنی نیست که هرگونه هرزگی و بی بندوباری و فساد آزاد باشد در عوض با دین بجنگد و به آن بها ندهد چون که این کلک وفریب مردم است و اگر إدعا دارید تحمل پذیری بالایی در عرصه دینی دارید پس چرا به دین اسلام و تشیع که میرسید این شعارها خود را نشان نمی دهد و بر عکس می شود و یا با شدیدترین عکس العمل با دینمداران برخورد می کنید
طوری که  جهت برگزاری یک مراسم عادی عبادی و دعای فرج و توسل و غیره باید از وزارت فرهنگ آن کشورمجوز صادر شود این عمل با شعار آزادی دینی در کشور آذربایجان منافات دارد در حالی که بهترین امکانات جهت فعالیت یهودی ها در آن کشور فراهم میاید و در تحصیلات و مراسم عبادی خود آزادند و به آن افتخار میکنید،خوب در این صورت به قول ضرب المثل معروف آذری "ألون داشینا باخاغ یاگوزون یاشنا باخاغ"معنی فارسی این است که اشک دم مشکت را باور کنیم یا سنگ بر دستانت را!
وقتی مردم آذربایجان حرف راست می گویند و به بی حجابی اجباری و تحمیلی اعتراض می کنندو به فساد اداری و دولتی اعتراض دارند با شدید یترین سر کوبها مواجه می شوند و در این خصوص قانون وضع می کنندکه دانشجویان با لباس فرم بی حجاب به دانشگاهها بروند تا محجبه ها نتوانند به دانشگاه راه یابند کجای این کار با شعار شما سازگاری دارد و منطبق با واقعیت است
این عمل حتی، باقانون لائیک مدعی شما ,هم در تعارض است زیرا لائیک میگوید:هر کسی در دین خود آزاد است همانطور که بی حجابها به دانشگاه می روند و برای انها مکانات فراهم می کنید باید برای محجبه هاهم امکانات فراهم شود ولی کو؟!پس تحمل پذیری دینی، شعار شما کجاست؟؟؟
در این زمینه حرف ودرد زیادی وجوددارد ازجمله آن تشکیل" صندوق یا بنیاد حیدر علی اف" که ریاست و مسؤولیت آن بر عهده مهربان خانم همسر رئیس جمهور آذربایجان می باشد و یاد آور بنیاد پهلوی قبل از انقلاب خودمان است که به این طریق پول مردم و بیت المال هیف و میل شود
در ظاهراین بنیاد یا صندوق حید رعلی اف با اهداف خیّرانه و کارهای فرهنگی تأسیس یافته است و ادعای کار خیریه و فرهنگی دارند  که لیلا علی اف دختر الهام علی اف مسؤول آن در روسیه است و با وجه ظاهرا" قانونی و فرهنگی پول مردم فقیر آذربایجان که وضع اقتصادی أسف باری دارند در جاهای دیگرخرج و به هدر میرود و دلارهای نفتی به جیب حاکمیت سرازیر می شود و در صندوق حیدر علی اف ذخیره می شود.
قابل ذکر است که این صندوق تنها مبلغ1200/000/000یور و در کشور فرانسه صرف تعمیر کلیسای مسیحی کرد که کار تبلیغاتی برای آذربایجان داشت ومی خواست آذربایجان رابشناساند و این کاملا" بیهوده و بی خیر ،به حال مردم است و هیچ دردی  زا مردم را دوا نمی کند این سرپوشی است برای فعالیتهای عیاشی حکومت، بطور کلی خاندان علی اف سوار برگردن مردم آذربایجان شده اند و مردم را به استثمار کشیده و در اروپا پولهای هنگفتی را هدر می دهند.
سؤال 4-شاهکار و اقدامات مؤثری که این مرکزفرهنگی در کمک به مسلمانان و شیعیان آذربایجان انجام داده چه بوده است؟
 
ج-سعی براین است که مسؤولان کشورمان را من جمله نهاد محترم ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی را با مسائل این حوزه بیشتر آشنا ومطلع کنیم که این کار ازطریق ماهنامه ها فصلنامه ها و چاپ کتاب صورت می گیرد و همچنین نظرات مشورتی خودمان را از رویداد حوزه قفقاز منتقل کنیم تا در روابط و سفرهای دیپلماسی برنامه أحسن را انتخاب کنند و صلاح درست را در نظر بگیرند به عنوان مثال:زمانی که آقای دکتر حسینی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد برای اولین بار می خواستندبه آذربایجان سفرکنند به دلیل کمبود إطلاعات از حوزه قفقاز از اداره ارشاد اردبیل راهنمایی و مشخصّاتی خواسته بودند که طی تماس و ارتباط این مرکز با اداره ارشاد گزارشی از حوزه قفقاز و رویدادهای آن در 30صفحه شامل مسائل اعتقادی تاریخی و فرهنگی تنظیم گشت و به وزیر محترم تقدیم شد تا با إشرافیت بیشتر سفر خود را انجام دهند.
این مرکزنوشته ها، ماهنامه ها و فصلنامه های خود را به حضور شخصیتّهای مهم استانی و کشوری که دغدغه مسایل دینی واعتقادی فرهنگی مردم آذربایجان را دارند ارسال می کن دکه از جمله این شخصیتها دکتر سید حسن عاملی امام جمعه محترم اردبیل،و آیات عظام مکارم شیرازی نوری همدانی جعفری و سبحانی و سایر عزیزان فرستاده می شود و این شخصیتهای دینی و اثر گزار د رقبال حوادث و دین ستیزی ودین گریزی در حوزه قفقاز و آذربایجان موضع گیری می کنند در این خصوص ادعای آذربایجان شنیدنی است که ایران رابه دخالت در امور آذربایجان متهم میکنند و این در حالی است که دین و اسلام نه حّد دارد و نه مرز ،از صدر اسلام هم پیامبر عظیم الشأن اسلام .ص. هم به حاکمان و امپراطوری ها نامه می نوشتند و آنها را به تسلیم شدن در برابر اسلام و دین دعوت می کردند و الان هم این از وظایف شرعی مراجع تقلید است که به یاری دین و اسلام بشتابند و تذکرات لازم را در زمان معین نسبت حرکات اسلام ستیزی ودین گریزی در هر زمانی و در هر نقطه ای بدهند و سابقه نشان داده است که مراجع تقلید حتی در داخل کشورمان در مواردی که کژروی و انحراف مشاهده شده است نسبت به آن واکنش نشان داده و اعتراض می کنندو این نشان می دهدکه اسلام و دین مرز ندارد و مشاهده شده است که مراجع تقلید سایر کشورها از جمله آیت الله سیستانی به بعضی موارد انحرافی و کژروی در ایران هم تذکر داده اند و این به معنای دخالت در امور کشور نیست بلکه جزو وظایف ذاتی مراجع است که حافظ وپاسبان دین و اسلام باشند و این ادعای حکومت آذربایجان هم سرپوشی و فریب مردم  شیعه و مسلمان آن کشوراست و مرکز فرهنگی قفقاز هم با برگزاری همایش های بین المللی که در اردیبهشت 91در سالن ولایت برگزار شد و با نام رسالت بین المللی اسلام باتأکید بر حوزه قفقاز برگزار شداز 13 کشور دنیامیهمان داشتیم که جنبه حقوقی رسالت اسلام رابصورت علمی بررسی کنیم که بااستقبال عالی مواجه شد و600نفر مجموعا" کاردان در این عرصه حضور یافته بودند واین همایش 2 روز طول کشید که ماحصل آن به صورت مقاله چاپ و پخش شد و برای چاپ دوم آماده ایم ولی با مشکل اعتبار روبرو هستیم که امیدواریم بر طرف شده و چاپ شود.
کتابی در این حوزه با نام نسیم بیداری قفقاز که برگرفته از خطبه های نماز جمعه سال 81 به بعد دکترسید حسن عاملی امام جمعه محترم اردبیل می باشد گرد آوری و چاپ شده است و در سال 92 به زبان آذری ترجمه و چاپ خواه دشد از کارهای دیگر این مرکز برگزرای نمایشگاه اسناد و عکس قفقاز در آذر ماه 91 بوده که بمناسبت هفته پژوهش و باحضور چهره علمی بین المللی دکتر امیر احمدیان که متخصص حوزه قفقازمی باشد افتتاح شد و یک هفته دایر بود.
از کارشناسان وزارت امور خارجه در این مرکزد دعوت و دیدار بعمل امده است و نشستی با أعضای علمی در این مرکز داشته ایم این مختصری ازکارهای صورت گرفته مرکز فرهنگی قفقاز بود.
از دانشگاه و دانشجویان اردبیل انتظار همکاری داریم و آمادگی خود را جهت حمایت  در این راستا اعلان می کنیم
مردم آذربایجان نسبت به 15سال قبل خیلی آگاه شده اند و به دوگانگی حاکمیت پی برده اند و به یغما رفتن ثروتهای این کشور توسط دولت های فرا منطقه ای واقف شده اند و حاکمیت هم کمی بخود آمده است 10روز پیش الهام علی اف به فساد دولتی و اداری کشورش اعتراف کرد و به وزرا و فرمانداران هشدار داد که البته بعید نیست این کار در آستانه انتخابات جنبه تبلیغاتی و کسب محبوبیت داشته باشد.
در پایان بایدبگویم ما دوست داریم که جمهوری آذربایجان به مردم شیعه و مسلمان خود بها دهد و ترویج فساد و مبارزه با دین و اسلام و دین ستیزی را کنار بگذارد تا مسلمانان به رفاه و آسایش حقیقی خود دست یابند
وبه امید باز گشت منطقه شیعه نشین قره باغ به آغوش اسلام ومسلمین.
/انتهای پیام/

ارسال نظر